Förarplats för 44 år sedan - med tävling!

Startat av Gunnar D, 24 augusti 2011, 15:01:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Tyvärr var det inte jag som körde här den 24 aug 1967... men var och på vilken linje är bilden tagen?
Hedersomnämnande till den som först lämnar rätt svar!

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! (Utom tävlan!) Det var en verkligt snygg ratt som satt i första generationen ScV- Capitoler, för det är väl en av dem på fotot? Hälsn. BengaB40

Cero

Platsen kan ju vara vilket villaområde som helst, men det ser för mig ut som en Metropol eller Capitol av äldre modell, vilket leder mig till Stockholm och ska jag välja ändhållplatser i villaområden i min del av stan skulle jag säga Långsjö torg. Huset rakt fram är väldigt likt det som finns där än idag, numera dock skymt av mer grönska. Bussen står i så fall på den gatudel av torget som inte längre finns kvar och torde gå på linjen mot Telefonplan, dvs nuvarande 141.

JDS

Av varningsskylten t v om ratten att döma bör det vara en Metropol. (Eller fanns det Capitoler med hydraulisk broms?)

Gunnar D

Citat från: Cero skrivet 24 augusti 2011, 22:00:21 PM
Platsen kan ju vara vilket villaområde som helst, men det ser för mig ut som en Metropol eller Capitol av äldre modell, vilket leder mig till Stockholm och ska jag välja ändhållplatser i villaområden i min del av stan skulle jag säga Långsjö torg. Huset rakt fram är väldigt likt det som finns där än idag, numera dock skymt av mer grönska. Bussen står i så fall på den gatudel av torget som inte längre finns kvar och torde gå på linjen mot Telefonplan, dvs nuvarande 141.

Här var det enkelt att dela ut hedersomnämnandet som går till Cero!
Visst är det en Metropol på linje 141 vid Långsjö Torg!

/Gunnar

robergh

Här var det svårt att se att det var en Metropol och inte en Capitol men man ser det väl ändå på den bakelitklädda ledstången t.v. i bild (Capitolerna hade väl blanka ledstänger?).

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 26 augusti 2011, 11:06:03 AM
Här var det svårt att se att det var en Metropol och inte en Capitol men man ser det väl ändå på den bakelitklädda ledstången t.v. i bild (Capitolerna hade väl blanka ledstänger?).

Mr H

Syns även på fästet till den tvärgående ledstången t.v.
För den riktigt uppmärksamme syns också att mitt- och hörnstolpens insida är vitmålade d.v.s. en av de sista reviderade Metropolerna, här 75162!

/Gunnar