Semesterersättning BBA avtalet.

Startat av Robert T, 24 augusti 2011, 14:44:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Robert T

Är det så att BBA avtalet säger att semesterersättningen ska betalas ut i en klumpsumma i februari? Min arbetsgivare hävdar att så är fallet och jag tycker det är S K I T.
Vad är det för påhitt och vad ska det vara bra för? Jag vill ansvara för mina egna semesterpengar tack!

Det är inte nog med semesterersättningen, man fick ju 2kr mindre i timmen i lön, pensionärerna tar jobben för oss unga samt att vi får börja och sluta på olika ställen utan att få betalt för gångtid... Skitkul bransch detta, verkligen. ::)

Bussföraren

Citat från: Robert T skrivet 24 augusti 2011, 14:44:54 PM
Är det så att BBA avtalet säger att semesterersättningen ska betalas ut i en klumpsumma i februari? Min arbetsgivare hävdar att så är fallet och jag tycker det är S K I T.
Vad är det för påhitt och vad ska det vara bra för? Jag vill ansvara för mina egna semesterpengar tack!

Det är inte nog med semesterersättningen, man fick ju 2kr mindre i timmen i lön, pensionärerna tar jobben för oss unga samt att vi får börja och sluta på olika ställen utan att få betalt för gångtid... Skitkul bransch detta, verkligen. ::)

Ja

mom 10 Utbetalning av semesterlön

Semesterlön för arbetstagare som avlönas med timlön uppgår till 13 procent. Sådan
semesterlön skall utbetalas som ett engångsbelopp vid det ordinarie lönetillfället
i februari månad efter semesteråret, oavsett när motsvarande semesterledighet
erhålles.

Detta är en anpassning till det blå avtalet med den skillnaden att där betalades semesterlönen ut i maj året efter.
I det rosa och det helkommunala avtalet betalades sem lönen ut samtidigt som timlönen

För en timanställd som jobbar heltid kan detta bli mycket pengar så pass upp med arbetsgivare som går omkull eller upphör, då är ofta pengarna borta.

Robert T

Citat från: Bussföraren skrivet 24 augusti 2011, 15:18:23 PM
Ja

mom 10 Utbetalning av semesterlön

Semesterlön för arbetstagare som avlönas med timlön uppgår till 13 procent. Sådan
semesterlön skall utbetalas som ett engångsbelopp vid det ordinarie lönetillfället
i februari månad efter semesteråret, oavsett när motsvarande semesterledighet
erhålles.

Detta är en anpassning till det blå avtalet med den skillnaden att där betalades semesterlönen ut i maj året efter.
I det rosa och det helkommunala avtalet betalades sem lönen ut samtidigt som timlönen

För en timanställd som jobbar heltid kan detta bli mycket pengar så pass upp med arbetsgivare som går omkull eller upphör, då är ofta pengarna borta.

Och varför är detta bättre för oss timanställda? Hur tänker facket?

Nico

Den frågan får du nog ta med facket.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert T

Citat från: Nico skrivet 24 augusti 2011, 15:39:26 PM
Den frågan får du nog ta med facket.

Jag är ej med i facket av ovan nämnda anledning. De gör tvärt emot allt jag tycker och jag som enskild person har inget att säga till om ifall jag skulle vart medlem.

Nico

Då det här är en intern facklig fråga så finns det inte så mycket man kan göra om man inte är medlem osv. Vad Kommunal gör och inte gör är som sagt en sak mellan dem, deras medlemmar samt deras avtalsparter och det är inget som detta forum kan påverka.

Vad man sedan enskilt tycker om facket (även jag avböjde medlemskap i Kommunal) så är även detta en fråga som inte ger så mycket och Bussnack är inte rätt plats för att lufta dylikt på. För övrigt kan jag bara hänvisa till i reglerna, dvs. vid eventuellt missnöje så får man kontakta den externa partens kundtjänst eller motsvarande och fråga dem. 

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Robert T

Varför ska facket ha rätt att besluta för oss alla, även vi som inte är medlemmar och dessutom hemlighålla alla tankegångar, fördelar och nackdelar?

Jag har aldrig varit med om ett fackförbund som orsakar så stor oreda som kommunal. Ni som är medlemmar, tycker ni kommunal sköter sig och arbetar för er skull?

Bussföraren

Man får ju ge o ta

För dem som jobbat på Transports avtal/Blå avtalet är ju febr bättre än maj medans dem som kommer från rosa avtalet tycker det är åt hel...e

lil-sis

Om man inte tycker att facket fungerar som man vill så är det fritt fram att engagera sig själv! Facket bestå ju av medlemmarna och det är de som avgör vad facket ska driva för frågor. Det lättaste sättet att ändra något är ju inifrån.

Och alla tycker ju inte lika.

Nico

Man får givetvis tycka vad man vill om Kommunal och andra fackförbund, deras göranden och låtanden samt om hur systemet fungerar i stort. Detta med semesterlöner osv. är dock något som gäller allmänt (alltså även om man är timanställd som butiksbiträde, undersköterska osv.) och är reglerat i semesterlagen (1977:480) med tillhörande skrivningar och hängavtal. Därför blir en diskussion kring vad Kommunal gör och inte gör i detta fall ganska gagnlös då BBA ändå måste anpassas till vad lagtexterna säger samtidigt som avtalsparterna måste göra en avvägning av vad som är praktiskt rimligt.

Vad jag syftade på i övrigt var alltså att i sak kan detta säkert vara rätt eller fel ur ett enskilt perspektiv, men att detta är en diskussion som inte hör hemma på Bussnack. Jag hänvisade tidigare till en regel, men skrev inte ut den i klartext. Gör det nu istället nedan för tydlighetens skull.

"Bussnack är ingen allmän klagomur! Subjektiva åsikter om olika företag, organisationer etc. (t.ex. arbetsmarknadsfrågor, klagomål på en trafikhuvudman, enskild entreprenör eller motsvarande) hör inte hemma i Bussnack. Känner man sig på något sätt förfördelad av en extern part så hänvisas till respektive kundtjänst eller motsvarande."

Den regeln omfattar alltså även vad man tycker om enskilda fackförbund och motsvarande organisationer. Detta är som sagt ett forum som primärt handlar att främja intresset för bussar och busstrafik, inte diskutera vad man personligen tycker om allmänna arbetsmarknadspolitiska beslut, regler och lagar. Frågan har alltså inget med bussar eller busstrafik att göra per se varför tråden låses. Vidare undringar hänvisas till pm.

Alfred E. Neuman