Huvudmeny

Fd Swebus 3483...

Startat av Niclas Rosenius, 24 augusti 2011, 14:35:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius


  ...återfinns numer hos Midnight Coach Express, Linköping

 

 

 

 

  //Niclas

Bussfanatikern


Cyklisten

Fanns i Malmö idag. Varför ägdes den av Skånetrafiken under en period?


Staffan Sävenfjord

De här bussarna tillbringade mer tid på verkstad än i trafik och det var väl därför som Swebus tröttnade på dem och lyckades få Skånetrafiken att köpa dem i början av 1999 (för övrigt samma år som Skånetrafiken bildades). Lite senare det året köptes alla tre bussarna av Sebastian Hugó i Borlänge, som byggde om dem för expressbusstrafik med bland annat toalett och större bagageutrymme. Han körde också under några år expressbusstrafik mellan Stockholm och Borlänge.


Cyklisten

Tack för svaret! Är det alltså någon av de bussar som gick på 146:an Malmö-Trelleborg? Hade inte de ett skyltskåp framme mellan vindrutorna?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 26 augusti 2011, 21:32:17 PM
Tack för svaret! Är det alltså någon av de bussar som gick på 146:an Malmö-Trelleborg? Hade inte de ett skyltskåp framme mellan vindrutorna?

Ja, det är en av de tre Megaliner som 1993 köptes för att gå på linje 146. Sedan finns det de som tror att dubbeldäckare i regionaltrafik är något nytt. Hur skyltskåpet såg ut törs jag inte svara på.

mil

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 augusti 2011, 21:34:16 PM
Ja, det är en av de tre Megaliner som 1993 köptes för att gå på linje 146. Sedan finns det de som tror att dubbeldäckare i regionaltrafik är något nytt. Hur skyltskåpet såg ut törs jag inte svara på.


bild på bussen i skåne express lack finns här 

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3400/slides/Swebus_3483_Trelleborg_ovre_940609.html

skylten satt mellan rutorna

Bussfanatikern

Varför har denna buss boggi även fram?

Niclas Rosenius

Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 augusti 2011, 00:32:28 AM
Varför har denna buss boggi även fram?

   På den tiden när man tog fram Megalinern (i början av 90-talet) fanns det inte ett singeldäck som var byggt för att klara av den tyngd som en 15-meter DD har på framaxeln därav dom dubbla axlarna i fram.

   //Niclas

Otto

Swebus hade väl fler Megaliner än de som gick i Skåne. Swebus Express hade under en kort
tid Megaliner mellan Karlstad-Stockholm. De var väl lite opraktiska för den sortens trafik då.
Det var ca 90 platser, men det fanns inte rum för 90 resväskor. Tyvärr hade de även en ovana
att brinna. Finns någon av dom fortfarande i trafik? Vet ej inv-nr.

Är det någon här på forumet som har kört dom?
Vad var det för motor i dom? Förarna som körde dom i Karlstad sa att motorn var brutal.
Med fullt lass med farthållaren på 95 sjönk inte farten i Bodalsbacken(E18 mellan Karlskoga Örebro.)
Det är det inte många bussar som klarar.
Bränsleförbrukningen var ca 4,5 l/mil, vilket får vara helt ok med 90 pers.

MVH Otto

Jacob

Citat från: Otto skrivet 27 augusti 2011, 19:20:39 PM
Swebus hade väl fler Megaliner än de som gick i Skåne. Swebus Express hade under en kort
tid Megaliner mellan Karlstad-Stockholm. De var väl lite opraktiska för den sortens trafik då.
Det var ca 90 platser, men det fanns inte rum för 90 resväskor. Tyvärr hade de även en ovana
att brinna. Finns någon av dom fortfarande i trafik? Vet ej inv-nr.

Är det någon här på forumet som har kört dom?
Vad var det för motor i dom? Förarna som körde dom i Karlstad sa att motorn var brutal.
Med fullt lass med farthållaren på 95 sjönk inte farten i Bodalsbacken(E18 mellan Karlskoga Örebro.)
Det är det inte många bussar som klarar.
Bränsleförbrukningen var ca 4,5 l/mil, vilket får vara helt ok med 90 pers.

MVH Otto

Du tänker på Swebus 4343 och 4344. 4343 var det som brann. 4344 köptes av Westin Buss och gick på Y-busslinjen. Om den finns kvar idag vet jag inte. Men 4344 är helt klart den snyggaste Megalinern jag sett, när den var i Swebus Expressfärger! (dock har jag ej sett den i verkligheten)

Bild på den i Y-busslack: http://svenskbusshistoria.se/go/?id=30254&ref=dosearch&svalue=gwf586

Bild på den i SweX-lack: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4300/slides/Swebus_4344_Cityterminalen_Stockholm_980413.html

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

mil

Citat från: Jacob A skrivet 27 augusti 2011, 19:55:47 PM
Du tänker på Swebus 4343 och 4344. 4343 var det som brann. 4344 köptes av Westin Buss och gick på Y-busslinjen. Om den finns kvar idag vet jag inte. Men 4344 är helt klart den snyggaste Megalinern jag sett, när den var i Swebus Expressfärger! (dock har jag ej sett den i verkligheten)

Bild på den i Y-busslack: http://svenskbusshistoria.se/go/?id=30254&ref=dosearch&svalue=gwf586

Bild på den i SweX-lack: http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/4300/slides/Swebus_4344_Cityterminalen_Stockholm_980413.html

//Jacob

finns ej kvar regnummer tillhör en ford

Jacob

Tråkigt att höra. Skrotad eller nytt liv i annat land?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

j-a

Brann inte både 4343 och 4344 upp?

Fikman

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 27 augusti 2011, 00:55:19 AM
   På den tiden när man tog fram Megalinern (i början av 90-talet) fanns det inte ett singeldäck som var byggt för att klara av den tyngd som en 15-meter DD har på framaxeln därav dom dubbla axlarna i fram.

   //Niclas

Var det inte också ett försökk att få mer tyngd fram, många bussar hadde  väll då problem att dom var för lätta fram, är väll inte bara en neoplan från den tiden som blåst av.
Irizar bh var väll ett tydligt exempel på att man konstruera för att få tyngd på framaxel när man la klima fram.