Linje 600 G-Trollhättan

Startat av S Svensson, 01 oktober 2007, 23:47:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

I kväll sågs 6760 ganska snabbt om jag läste rätt. Alltså har det kommit ersättning för 6230 Neoplanen.
Trodde inte att Swebus hann före VL med att bli av med  Neoplanen i linjetrafik. VL lär sänt iväg Man-högbyggda och 210 och fått inhyrda SFO 142 ooch 397 i stället.

Bussmicke

Vad är det för fel på Neoplanerna?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 01 oktober 2007, 23:47:18 PM
I kväll sågs 6760 ganska snabbt om jag läste rätt. Alltså har det kommit ersättning för 6230 Neoplanen.
Trodde inte att Swebus hann före VL med att bli av med  Neoplanen i linjetrafik. VL lär sänt iväg Man-högbyggda och 210 och fått inhyrda SFO 142 ooch 397 i stället.

Vad var det för buss? Är det den nya 9700S som jag sett tidigare?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Marc


Johan B

Citat från: Walter skrivet 02 oktober 2007, 07:07:23 AM
Vad var det för buss? Är det den nya 9700S som jag sett tidigare?

Det är det säkert. Såg en sådann på 600 igår men var fullt upptagen med att ratta mig ur rondellen vid Gbg C så jag kunde inte spana efter nummer.

yngrot

VL SFO 142 är fd. Kjellgrens buss om jag minns rätt 45004.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 02 oktober 2007, 21:22:31 PM
VL SFO 142 är fd. Kjellgrens buss om jag minns rätt 45004.

Inget fel på det minnet! SFO 397 är för övrigt fd Kjellgrens 7. De har fått nya 4 och 7, Volvo 9700 av årets faceliftade modell.

virtual1

Citat från: S Svensson skrivet 01 oktober 2007, 23:47:18 PM
I kväll sågs 6760 ganska snabbt om jag läste rätt. Alltså har det kommit ersättning för 6230 Neoplanen.
Trodde inte att Swebus hann före VL med att bli av med  Neoplanen i linjetrafik. VL lär sänt iväg Man-högbyggda och 210 och fått inhyrda SFO 142 ooch 397 i stället.

Är det bara jag, eller är det nån annan som har svårt att fatta svenskan ovan? =) Hur ser man något snabbt? Swebus före VL med Neoplan-en?? Hur kan man bli av med en o samma buss i olika bolag under samma tid???? "Man-högbyggda" kanske säger nån mer invigd än vad det säger mig =)

Staffan Sävenfjord

Citat från: virtual1 skrivet 02 oktober 2007, 21:37:12 PM
Är det bara jag, eller är det nån annan som har svårt att fatta svenskan ovan? =) Hur ser man något snabbt? Swebus före VL med Neoplan-en?? Hur kan man bli av med en o samma buss i olika bolag under samma tid???? "Man-högbyggda" kanske säger nån mer invigd än vad det säger mig =)

Med "MAN-högbyggda" menas troligen VL 16 TPE 163. Därmed torde det finnas åtminstone en VL-förare som är ganska ledsen om den försvunnit. Såväl Swebus Vänersborg som Vänersborgs Linjetrafik har - eller nu tydligen har haft - Neoplan Euroline i trafik. För VL:s del är det 210 SZL 220, 211 SZL 241 och 212 SZL 280. Dessa fick man utan större entusiasm ta över i samband med att verksamheten från konkursade Landvetterbuss övertogs. Bussarna har tidigare varit stationerade i Skene, men åtmnstone någon av dem har sedan flyttats till Vänersborg. Detta var riktiga bekymmervagnar, och leveransen drog mer en ett år över tiden. Jag har en god vän som jobbade på Landvetterbuss på den tiden (han bytte jobb innan konkursen) och jag törs inte säga ordet Euroliner till honom.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Johan B

Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2007, 21:55:46 PM
Svar?

Slitna iom många mil i VL-fallet skulle jag gissa på. Varför Swebus flyttade sin vete tusan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 02 oktober 2007, 21:55:46 PM
Svar?

Det är alltid besvärligt med ett par bussar av udda märke i ett stort garage. Såväl när det gäller reservdelar som kompetens för reparationer. Liksom även när det gäller kompetensen att köra dem.

S Svensson

Det är mycket ofta fel på dörrstängningen. Sedan är komponenterna inte de allra bästa. När det gäller MAN TPE 163 så lämpar sig denna inte på linjekörning. Den har hela tiden gått på sådan.Såväl i Dalsland som på Göteborg-Tranemo. Sedan har det varit problem med växellådorna. Men även andra bussar byter växellådor. Vad gäller Neoplanerna så finns det indikationer på att flera viktiga komponenter är mycket dåliga. Det gäller främst eldetaljer. VL ,fd Landvetter Neoplaner , är några av de sist tillverkade Neoplanerna som Auwärter tillverkade. MAN tog över tillverkningen därefter. Fö har jag sett tyska MAN (lika svenska VL,Nettbuss/Säfflebussen,Swebus) märkta med namn Neoplan.
Som resenär tycker jag om Neoplanerna att åkta med.
Underhållet av dem görs fö på Neoplan Väst som har väldigt mycket att göra. Så mycket att man inte ofta hinner med mer än GSAB bussar.