Var är svenska språket på väg?

Startat av Mikael Ringmarck, 23 augusti 2011, 16:43:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Jag läste en artikel om SAAB på DN.se och fastnade för en mening:

"Vad händer om ni hittar kontot med lönerna, som ju borde vara ganska fett?"

Uttrycket "fett" (när någonting är stort - eller coolt) förknippar jag till största delen med ungdomar. Är det en ny generation inom media som nu börjat använda sådana uttryck? Eller är det helt korrekt svenska att skriva så här?

Länk till artikeln:
http://www.dn.se/ekonomi/utmatning-av-saab-langsam-process

swedebear

Det är väl korrekt svenska, däremot skulle jag nog inte använda det om jag skrev i DN

Nico

Instämmer, det är lite väl mycket slang över uttrycket ifråga så i vanlig journalistprosa så borde det nog inte förekomma.

Att någon har en fet plånbok, ett fett bankkonto eller har rott hem ett fett kontrakt osv. är dock slanguttryck som varit etablerade sedan många år.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mats Karlsson

Du har visst råkat tappa bort ett t i rubriken, om jag skall drista mig till att vara petig. Du menar säkert "Vart är svenska språket på väg?". Detta är ett vanlig fel idag, att säga var i stället för vart, när det gäller riktning. Till råga på allt säger man dessutom vart i stället för blev. Med andra ord: Vart är svenska språket på väg?

Cero

Tidningarna skriver oerhört kul saker nuförtiden, man undrar hur det står till med svenskaundervisningen i skolorna. Häromdagen basunerade någon (DN eller SvD) ut en rubrik; "Bestulen på barnvagnspromenad". Frågan är då:

1. Blev personen bestulen på själva promenaden, dvs fick vederbörande inte gå någon promenad, eller
2. gick den bestulna personen på barnvagnspromenad, dvs efter stölden?

Min gissning är att reportern egentligen försökte få fram att någon gått på barnvagnspromenad och blivit bestulen under densamma, dvs "Bestulen under barnvagnspromenad", men det var ju inte det som stod i rubriken.

Hur svårt kan det vara om man gått grundskola, gymnasium och journalisthögskolan? Eller har man bara facebookat (vilket ord!) sig igenom alltihop?

Ted Selander

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 augusti 2011, 18:19:14 PM
--- Med andra ord: Vart är svenska språket på väg?

Helt rätt.
Det kan inte ha undgått någon som följer "På spåret" i TV!
- Vart är vi på väg?

/Ted

Svemicke

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 augusti 2011, 18:19:14 PM
Du har visst råkat tappa bort ett t i rubriken, om jag skall drista mig till att vara petig. Du menar säkert "Vart är svenska språket på väg?". Detta är ett vanlig fel idag, att säga var i stället för vart, när det gäller riktning. Till råga på allt säger man dessutom vart i stället för blev. Med andra ord: Vart är svenska språket på väg?

Jag har mest hört detta på andra hållet, alltså "vart är du?" "vart ligger den?" osv.

I övrigt ett mycket bra iakttagande. Att uttrycka sig så tyder på lägre bildning och då ger det ett sämre förtroende för en tidning som DN att sådana här korkade formuleringar slinker igenom korrekturläsningen på redaktionen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Cero skrivet 23 augusti 2011, 18:23:15 PM
Tidningarna skriver oerhört kul saker nuförtiden, man undrar hur det står till med svenskaundervisningen i skolorna. Häromdagen basunerade någon (DN eller SvD) ut en rubrik; "Bestulen på barnvagnspromenad". Frågan är då:

1. Blev personen bestulen på själva promenaden, dvs fick vederbörande inte gå någon promenad, eller
2. gick den bestulna personen på barnvagnspromenad, dvs efter stölden?

Min gissning är att reportern egentligen försökte få fram att någon gått på barnvagnspromenad och blivit bestulen under densamma, dvs "Bestulen under barnvagnspromenad", men det var ju inte det som stod i rubriken.

Hur svårt kan det vara om man gått grundskola, gymnasium och journalisthögskolan? Eller har man bara facebookat (vilket ord!) sig igenom alltihop?

En reklamskylt på Föreningsgatan i Malmö har länge förundrat mig. "Välfylld baguette med läsk." Den baguetten måste bli blaskig.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mats Karlsson

Citat från: Svemicke skrivet 23 augusti 2011, 18:51:57 PM
Jag har mest hört detta på andra hållet, alltså "vart är du?" "vart ligger den?" osv.

I övrigt ett mycket bra iakttagande. Att uttrycka sig så tyder på lägre bildning och då ger det ett sämre förtroende för en tidning som DN att sådana här korkade formuleringar slinker igenom korrekturläsningen på redaktionen.
Jo, Du har rätt. Man använder vart i stället för var, och var i stället för vart!! Lustigt.

pierrew

Ja tôcker no inte vi sa hänga upp uss på nô enstaka bokstav, vi begrip no va de står bort i texta ändå ;)

Tur en inte skriver sum en pratar ;D

swedebear

Citat från: PierreW skrivet 23 augusti 2011, 19:20:39 PM
Ja tôcker no inte vi sa hänga upp uss på nô enstaka bokstav, vi begrip no va de står bort i texta ändå ;)

Tur en inte skriver sum en pratar ;D

På samma tema: "Å i åa ä i ö"

1896

Ursäkta alla Skåningar på forumet, men något som är irriterande, är att lyssna på Sveriges Radio, när radiopratarna inte talar rikssvenska. Skåningar är ju överrepresenterade som radiopratare, iaf på dom program jag lyssnar på. Det blir jobbigt att lyssna, när man måste anstränga sig för att höra vad som sägs. (Kan vara en och annan utlänning också.) Borde ju vara ett anställningskrav att kunna prata tydligt, och det är inte diskriminering på något sätt, det är en service till lyssnarna.

HJP

Citat från: Mrbuss skrivet 23 augusti 2011, 16:43:57 PM
Jag läste en artikel om SAAB på DN.se och fastnade för en mening:

"Vad händer om ni hittar kontot med lönerna, som ju borde vara ganska fett?"

Uttrycket "fett" (när någonting är stort - eller coolt) förknippar jag till största delen med ungdomar. Är det en ny generation inom media som nu börjat använda sådana uttryck? Eller är det helt korrekt svenska att skriva så här?

Länk till artikeln:
http://www.dn.se/ekonomi/utmatning-av-saab-langsam-process
Du reagerade möjligen inte på detta: "Luttrade Saabanställda kan få vänta även på augustilönen". Skall vara "Luttrade saabanställda....".

HJP

Susanne

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 augusti 2011, 20:07:47 PM
Ursäkta alla Skåningar på forumet, men något som är irriterande, är att lyssna på Sveriges Radio, när Radiopratarna inte talar rikssvenska. Skåningar är ju överrepresenterade som Radiopratare, iaf på dom program jag lyssnar på. Det blir jobbigt att lyssna, när man måste anstränga sig för att höra vad som sägs. (Kan vara en och annan utlänning också.) Borde ju vara ett anställnings krav att kunna prata tydligt, och det är inte diskriminering på något sätt, det är en service till lyssnarna.

Det finns många språkpoliser här.

Jag är benägen att hålla med dig Nicklas, skånska kan vara svårt att förstå och framförallt i radio och om dom pratar i mun på varandra, vilket inte är allt för ovanligt.

HJP

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 augusti 2011, 20:07:47 PM
Ursäkta alla Skåningar på forumet, men något som är irriterande, är att lyssna på Sveriges Radio, när Radiopratarna inte talar rikssvenska. Skåningar är ju överrepresenterade som Radiopratare, iaf på dom program jag lyssnar på. Det blir jobbigt att lyssna, när man måste anstränga sig för att höra vad som sägs. (Kan vara en och annan utlänning också.) Borde ju vara ett anställnings krav att kunna prata tydligt, och det är inte diskriminering på något sätt, det är en service till lyssnarna.
Håller inte med dig. Alla dialekter är lika mycket svenska, men givetvis ska man tala tydligt i radio och tv. "Rikssvenska" finns för övrigt inte, såvitt jag vet. Svenska språket består av olika dialekter, helt enkelt.
Besvärande särskrivning är inte kul. "Anställningskrav" ska inte skrivas "anställnings krav". Sedan undrar jag varför du stavar "radiopratare" med versalt "R" inne i meningen?

HJP