Förslag linjenät Nacka/Värmdö så här inför premiären

Startat av Omnilasse, 21 augusti 2011, 00:11:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Inspirerad av diskussionen i en annan tråd om Ekerös linjenät och vad man borde göra, tänkte jag att det kunde vara värt att se på Nacka/Värmdö i sin helhet. En grund i förslaget har varit att ge så många som möjligt direktförbindelse till Stockholm - men att ingen ska behöva mer än ett byte för att komma till centrum i Nacka eller Gustavsberg. Principen ska förstås också vara att antal omlopp är relativt detsamma som idag. Det blir ett par mer några tider beroende på lösning, men samtidigt något mindre i högtrafik (beroende på lösning). Dagtid på helger kan det räcka gått med kvartstrafik på 474 (med lösningen nedan) och då kräver nog det här förslaget färre omlopp på helger dagtid än den trafik som är idag.

Eftersom de olika linjerna snarare hör hemma med område, presenterar jag dem på det sättet

Jarlaberg

404 läggs ner. Då 71 trafikerar hela dygnet (ej natt), kan lika gärna 443 också göra det. Förbindelse finns därmed både till Nacka och direkt till stan. Som bussarna trafikerar i dagsläget innebär det egentligen ingen försämring för de som bor längs lokalvägen till Nacka, så den aspekten är inte "tung" för att behålla 404.

Boo, Orminge
414 och 422 läggs ner, 471 förkortas till Björknäs

414 ersätts av 442 hela trafikdygnet - som då går hela vägen till Orminge centrum - (utom vid tätare trafik än halvtimmestrafik). Ev. kan någon lapsus behövas för ett bättre byte till 442 mot Boo vid Björknäs (dä den ju passerar en bit ifrån).
422 ersätts av 416 som går lokalvägen Nacka till Orminge och vidare till Nämdöstigen (halvtimmestrafik)
444 går inte längre i slinga via västra Orminge, utan har ändstation vid Nämdöstigen. (Kostar ett omlopp - men är en väldigt oydlig trafiklösning). Går också hela trafikdygnet - utom nattrafik.
445 går alltid i halvtimmestrafik till Gustavsberg C och ersätter därmed 422 på sträckan.
417 och 418 får direktbussar i högtrafik till/från stan (via Björknäs). Turer tas från 445 som därmed utglesas. Dessa kan kallas 447 och 448, nuvarande 448 byter då namn till 441. Att det blir fler linjer att hålla reda på är knappast något problem för vana högtrafiktrafikanter.
421 kan ev. förlängas till Björknäs för att skapa smidigt byte till 471 i lågtrafik - (det kan bli opraktiskt om 417/418 och 421 ansluter till för få turer på 416 i Orminge - vill undvika att resande måste byta två gånger för att komma till Nacka/Ektorp).

Ingarö/Gustavsberg
428-430 går alltid till/från Slussen (enstaka bussbyten kan givetvis ske vid Brunn till annan direktbuss). Turerna går dock via Värmdö Marknad för att erbjuda bytesmöjlighet från/till Gustavsberg med 474. Ev. annan lösning i högtrafik.
425 och 425X går hela trafikdygnet och ersätter 422 på sträckan. 467 går endast med turer till Hästhagen, vardagar dagtid.

Hemmesta/Värmdölandet
435-440 går till Slussen även dagtid och på helger. 474 förkortas till Ålstäket (givetvis med passning till 435-440). Tillsammans skapar man därmed 20-minuterstrafik till Slussen dagtid (passar bra med omloppen och ger tillräckligt bra standard för ersättning av 474 på sträckan, givetvis en del turer endast till Hemmesta).

I vissa fall kan 461-463 också fortsätta till Slussen (ev. med byte av linjenummer till 435), men i de fall så inte sker, förlängs de till Ålstäket (för passningsmöjlighet både till direktbuss och 474 - regeln om högst ett byte). Det senare gäller även 435-440 när bussbyte krävs till annan direktbuss.

Jag ser det väl som en av de mer prioriterade saker att erbjuda bättre förbindelse mellan Hemmesta C och Gustavsbergs C, om resurser finns. Värdet av direktbussar ser jag dock här som större och det går ändå att komma dit med bussbyte. Noterbart är också att det stora köpcentret vid Mölnvik mer och mer tagit över Gustavsberg som centrum och dit når man ju även med direktbussarna. Det är svårt dock att motivera kvartstrafik till/från Hemmesta i lågtrafik när det går direktbussar. Men det gör nog att det blir halvtimmestrafik kvällstid där med detta förslag - fast å andra sidan med direktbussar - så den som ska till Slussen gör i princip ingen tidsmässig förlust.

Vad sägs?

för alla

Säger ja tack och amen

åtminstone till Hemmesta/värmdölandet förslaget som jag känner till lite bättre
vore skönt att slippa harva igenom hela gustavsberg varenda gång man ska mot Nacka/Stockholm

Carl Eric

Citat från: Omnilasse skrivet 21 augusti 2011, 00:11:15 AM

Ingarö/Gustavsberg
428-430 går alltid till/från Slussen (enstaka bussbyten kan givetvis ske vid Brunn till annan direktbuss). Turerna går dock via Värmdö Marknad för att erbjuda bytesmöjlighet från/till Gustavsberg med 474. Ev. annan lösning i högtrafik.
425 och 425X går hela trafikdygnet och ersätter 422 på sträckan. 467 går endast med turer till Hästhagen, vardagar dagtid.

Menar du att man skall köra 428-430 in via Värmdö Marknad och sedan vända i andra rondellen?

Inte mig emot med ännu mer trafik på 425 (även fast jag är riktigt tacksam för den trafikökning som vi nu har fått). Dock så skulle det krävas halvtimmestrafik på i alla fall 425, och för att göra det enklare så kan man då låta 425X få halvtimmestrafik med. Då kan man dessutom dra ner på antalet avgångar på 474.

Annars så tycker jag att det ser bra ut, dock så kan 418 heta 441 eller 458. Onödigt att krångla till det och byta namn på 448!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

homer

som förare har jag absolut inget emot att minska ner på 474 dock tror jag passagerarna kommer ha svårt för de, på samma sätt som man la ner 422 och ersatte med 466 2005.

Att få en bra lösning för Nacka/ Orminge är svårt, precis som ditt förslag visar på får man kompromissa på ena eller andra...

som grund kan jag tycka att det vore bättre att lägga ner 444 helt och låta 446 gå med 15 minuters trafik dagtid precis som 444 gör idag, 445 går ju motorvägen via björknäs med 30 minuters trafik och 448 kan gå med 30 minuters trafik

Omnilasse

Citat från: Carl Eric skrivet 21 augusti 2011, 15:14:50 PM
Menar du att man skall köra 428-430 in via Värmdö Marknad och sedan vända i andra rondellen?
Just precis så, tar 2 minuter extra, men sparar in nästan två omlopp på 467 och möjliggör att lägga dessa på att kunna ha även 422X i lågtrafik.

Inte mig emot med ännu mer trafik på 425 (även fast jag är riktigt tacksam för den trafikökning som vi nu har fått). Dock så skulle det krävas halvtimmestrafik på i alla fall 425, och för att göra det enklare så kan man då låta 425X få halvtimmestrafik med. Då kan man dessutom dra ner på antalet avgångar på 474.
Precis så hade jag tänkt och ligger inom ramen för kostnaden. Givetvis då under dagtid. Timmestrafik på kvällar och tidiga helgmorgnar. Jag har förvisso bara räknat mycket ungefärligt om omlopp här - men håller rman sig till det, brukar ekonomin fungera - eftersom det inte är så stor skillnad på vad olika turer presterar per km/timme.

Annars så tycker jag att det ser bra ut, dock så kan 418 heta 441 eller 458. Onödigt att krångla till det och byta namn på 448!
Visst kan man göra så. Egentligen är det ju lite överdrivet att föreslå nummer på nya linjer....har ju ingen betydelse vad de kallas. Och i sådana fall kan man ju givetvis byta nummer på 425X också - är ju aldrig bra med "x"-nummer...

Omnilasse

Citat från: homer skrivet 21 augusti 2011, 21:07:02 PM

som förare har jag absolut inget emot att minska ner på 474 dock tror jag passagerarna kommer ha svårt för de, på samma sätt som man la ner 422 och ersatte med 466 2005.

Att få en bra lösning för Nacka/ Orminge är svårt, precis som ditt förslag visar på får man kompromissa på ena eller andra...

som grund kan jag tycka att det vore bättre att lägga ner 444 helt och låta 446 gå med 15 minuters trafik dagtid precis som 444 gör idag, 445 går ju motorvägen via björknäs med 30 minuters trafik och 448 kan gå med 30 minuters trafik

Nä, 474 är svår. Fast egentligen så sparar man så pass mycket på mitt förslag eftersom 474 skulle kräva 2 färre omlopp i maxtimmen, så man skulle kunna fortsätta ha dem gående till Hemmesta i lågtrafik (när då i sådana fall 435-440 skulle gå i halvtimmestrafik). Med nackdel då att det innebär en ojämn trafikering, vilket ju aldrig är bra. Några skolturer skulle man också kunna ha kring 7.30 från Hemmesta utan att det blir dimensionerande. Man kan ju också tänka sig att när man får bort Värmdölandsborna till direkturer och även de som ska till Gustavsbergs Lugnet (och till viss del Farstaviken - även om den delen är liten), så räcker det med kvartstrafik dagtid - och då skulle man även då kunna ha 474 hela vägen till Hemmesta. Att ha varannan tur till Hemmesta och varannan som slutar redan vid Ålstäket skulle vara ett alternativ, men tenderar att bli nästan lika dyrt som att köra alla turer hela vägen (krävs ju lika många omlopp, om än produktionskm och utbudstid minskar).

Att nedläggningen av 422 blev så kritiserad var nog främst för att man ju inte fick något direktbussalternativ istället, utan man ersatte ju 422, med bussbyte in till stan. Men visst passagerare är konservativa. Att ändra resmönster är aldrig lätt. Sedan är ju alltid frågan om de som protesterar är i majoritet...En viktig sak är dock när det gäller 474 att det alltid kommer finnas ganska bra anslutning vid Ålstäket/Grisslinge. De som åker från själva centrum och ska till Kolvik/ Hemmesta är ju också en väldigt liten del - alla andra får ju ändå göra ett bussbyte. 433/434 fungerar ju också utan för mycket kritik idag. Men möjligen kan man tänka sig att man har en tur också med bussbyte vid Ålstäket till Hemmesta som passar till turer som inte har anslutning med direkbuss från Stan. Allt detta skulle i princip fungera inom ramen för kostnaderna - i princip iaf. Det är ju ändå så att direktresenärerna sparar väldigt mycket tid. Blir ju nästan 20-minuter i regel!

Jo, jag har faktiskt funderat en del på om inte 446 skulle vara bättre till Västra Orminge, hela trafikdygnet. Samtidigt är ett relativt stort upptagningsområde fram till Björknäs, och i dagtrafik blir tidsskillnaden marginell. Med 444 (fast då att man dubbelriktar turen efter Orminge) är det lättare att kunna ha trafik hela trafikdygnet. I annat fall måste nästan 445 och 448 (avser då nuvarande nummer),behöva trafikera hela trafikdygnet för att ge fullgod standard). I sådana fall har jag haft en tidigare tanke på att man skulle göra tvärtom - 445, 448 (och här då även förslag på direktbuss för 417 och 418), skulle gå direkt och turerna från Västra Orminge alltid via Björknäs. 446C skulle fortsätta kunna gå från Västra Orminge direkt.

Finns som sagt många varianter. Men jag håller med om att det är lite knöligt med två busslinjer med så pass lika upptagningsområde.