En av de nyaste Hälsinglands´s bussarna, KR 298.

Startat av hisen12, 19 augusti 2011, 21:02:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hisen12

Ska stå "Bollnäs", skrev fel där utan att märka när ja komprimera bilden och redigera dit info, fel av mig!

PS.. Någon som vet när de nya 8900 ska komma, de har ju pratats om Söndag, men vart är verkligen de bussarna, är de äns ihopsatta?
Antar att de kommer bli trångt nu när skolan börjar, men dessa små bussar, men antar att de kommer rulla 8700 ett tag...

MrH

Citat från: JB92 skrivet 19 augusti 2011, 21:02:21 PM

Ska stå "Bollnäs", skrev fel där utan att märka när ja komprimera bilden och redigera dit info, fel av mig!

PS.. Någon som vet när de nya 8900 ska komma, de har ju pratats om Söndag, men vart är verkligen de bussarna, är de äns ihopsatta?
Antar att de kommer bli trångt nu när skolan börjar, men dessa små bussar, men antar att de kommer rulla 8700 ett tag...

Hej!

Ähum, vilken tidpunkt idag tog du denna bild månntro?  ::)

När det gäller de nya 8900 så hinner de tyvärr inte levereras riktigt till trafikstarten. Exakt vilka vagnar som kommer rulla på resp. linje temporärt får vi se. Men vi har ju två tätortslackade bussar kvar (147 och 165) så gissningsvis blir det dem som kommer att rulla. Men om de tursätts bara på linje 2 och 3 som 8900:orna är beställda till låter jag vara osagt. Kan ju hända att en äldre och en ny sätts in på linje 1 och 6 och lika på 2 och 3.
Vi får se på måndag helt enkelt!

/MrH

hisen12

Okey, men vet du/ni när 8900 beräknas levereras? :)
Är inte 147 och 165 också lite för små, de är ju endast 2 axliga, men som sagt, vi ser på måndag, kanske är en vanlig vit 8700 i trafik där med, har hänt förr, rätt ofta att de varit så...

MrH

Citat från: JB92 skrivet 20 augusti 2011, 00:03:41 AM
Är inte 147 och 165 också lite för små, de är ju endast 2 axliga, men som sagt, vi ser på måndag, kanske är en vanlig vit 8700 i trafik där med, har hänt förr, rätt ofta att de varit så...

Alltså, 165 har ju de senaste åren just varit tursatt som den ena av två bussar på L2/3 fram tills sommartidtabellen i år, så ur den aspekten så blir det ingen skillnad mot i våras i s f. Och den är också lite längre än 147. Det går nog bra med plats ändå, det är ju bara några avgångar det handlar om som kan bli kritiska, och så här års cyklar många fortfarande, det är först i vinter "alla" åker buss. Så det går nog även om vi gärna ser att de nya bussarna kommer snart.

Hade du koll på vilken tid du tog fotot på 298 igår??  8)

/MrH

hisen12

MrH

Citat från: JB92 skrivet 20 augusti 2011, 18:30:12 PM
Tog fotot före avgången kl: 16:55

Komiskt! Jag körde bussen i fråga hela eftermiddagen men blev avlöst ca 16:51, dvs precis innan du dök upp med kameran.

/MrH ;D

hisen12

MrH

Citat från: JB92 skrivet 20 augusti 2011, 00:03:41 AM

Nu vet jag äntligen lite mer. Den nya 8900 har anlänt till leverantören, inte till oss än men det är nog på gång inom kort.
Enligt uppgift är de dock inte stadsbussinredda som Mercorna, utan regionalstandard. Snart ser vi...  8)

/MrH

AO

Det är väl för att man ska kunna omplacera dom om så krävs. Men vad kommer de ha för dörrställning?

MrH

Citat från: AO skrivet 26 augusti 2011, 13:29:43 PM
Det är väl för att man ska kunna omplacera dom om så krävs. Men vad kommer de ha för dörrställning?

Förmodligen har du rätt i det :) Enligt tidigare besked ska det vara 2-2-0 men nu lät det som 1-1-0 enligt vad jag hörde. Ingen bakdörr i alla fall, så långt är jag 100.

/MrH

AO

Citat från: MrH skrivet 26 augusti 2011, 13:36:19 PM
Förmodligen har du rätt i det :) Enligt tidigare besked ska det vara 2-2-0 men nu lät det som 1-1-0 enligt vad jag hörde. Ingen bakdörr i alla fall, så långt är jag 100.

/MrH

Vilket ju känns lite obegripligt eftersom de lätt skulle kunna användas i landsbyggdstrafik med 2-2-0 eller med 2-2-1 för den delen med. Bara dumt att beställa bussar som i första hand är tänkta för stadstrafik med 1-1-0. Trodde man insett det nu i Bollnäs efter att ha haft den dörrställningen där.

MrH

Citat från: AO skrivet 26 augusti 2011, 14:54:43 PM
Vilket ju känns lite obegripligt eftersom de lätt skulle kunna användas i landsbyggdstrafik med 2-2-0 eller med 2-2-1 för den delen med. Bara dumt att beställa bussar som i första hand är tänkta för stadstrafik med 1-1-0. Trodde man insett det nu i Bollnäs efter att ha haft den dörrställningen där.

Säger inte emot dig..  :P Rullatorkunderna älskar redan den breda ingången fram (på Mercorna). Men som sagt, jag är inte 100 än.

/MrH

AO

Förstår det :D
Hur är Mercorna att köra? Är de uppskattade bland resenärer och förare?

Peter Öden

Hej !

Kan den nya Volvo 8900 boggie till Bollnäs vara CSE 626 märkt med inv.nr 353 ???
Enligt Transportstytrelsens register uppges dörrst. 1x1x0 !!
354/CSK 066 Vlo B 13R 6x2 Vlo 9700 HD  är det ev. en KR-buss oxå ??

Mvh Peter Ö