Buss registrerad 1926 i Linköping - Porter, någon som vet något?

Startat av Pelle Blom, 18 augusti 2011, 22:14:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pelle Blom

Hej, lägger sista handen vid en rejäl historik om "Busstrafiken vid Östergötlands smalspåriga järnvägar". Kommer på Trafiknostalgiska fölaget. Vid slutputsen av texten saknar jag en uppgift om ett bussmärke som ska ha hetat Porter. Den 21 maj 1926 ansökte disp. E. Larsson hos länsstyrelsen i Östergötland om att få sätta in en buss av märket Porter på linjen mellan Norrköping och Östra Ryd. Bussbolaget köptes 1928 av Norra Tjusts Trafik AB men just denna buss ville man inte ta över, kanske var det ett alltför udda märke. Någon som vet något om detta bussmärke?
Per Olov Blom

bilomnibussen

bilomnibussen

Hej igen! Har du hittat själva registerhandlingen där fordonsdata kan utläsas? Jag tittade efter märket i Motorhistoriskt magasins märkesregister 1969-2010 där det inte fanns med. Där fanns inte heller det ganska likalydande märket Parker som dock bevisligen funnits i åtminstone ett ex i Örebro län.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Det fanns ett märke, PROTOS, nyttofordon tillverkat 1912-27 av Siemens-Schuckert-Werke i Berlin, enligt boken "Das lastwagen lexikon". Märket PORTER förekommer inte i lexikonet men likväl PARKER, som nämndes i föregående inlägg. Hälsn. BengaB40

Sven W

Hej

En tanke bara. Det kan inte vara så att Porter egentligen inte är ett fabrikat utan någon form av modellbeteckning för ett av de bussfabrikat som fanns vid den tiden?

Hälsningar Sven

Mats Karlsson

Jag har letat i flera böcker, men inte hittat något om Porter. På nätet finns dock något som kan vara "Porter", nämligen F.R.P.

Kolla textavsnittet direkt under rubriken Cars:
http://en.wikipedia.org/wiki/My_Mother_the_Car

Lite om F.R.P. finns också under denna länk:
http://www.american-automobiles.com/F.R.Porter.html

Om Porter-bussen registerades så sent  som 1926, så kan den kanske ha varit begagnad av tidigare årsmodell, t.ex. 1922.

Sven W

Hej

En bekant till mig har vid studium av en Bilkalender från 1927 funnit följande.

Disponent Erik Josef Larsson Broddgatan 23 i Norrköping, hade följande omnibussar registrerade på honom:

E2050             Ford
E2930             Porter
E2972             International
E4623             International

Hälsningar Sven

Kenny S Ericson

Porter var en stor tillverkare av små ånglok men även bensinlok och motorvagnar. Jag har letat lite och funnit en kommentar om att man även gjorde gummihilsbussaer