Framtidsvision kollektivtrafik-vilka idéer har ni? (Idé/bild/diskussionstråd)

Startat av Andreas91, 16 augusti 2011, 22:21:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Hej alla! Jo, ibland poppar det upp lite tankar om en framtidsvision - både gällande kollektivtrafik, men förstås även en hel del andra saker som man trånar efter... Men i alla fall, jag tänkte skapa en tråd som baserar sig på allas tankar och idéer och förslag angående kollektivtrafiken i landet (kanske även utlandet, om någon vill) och tips på hur den skulle kunna bli ur våra ögon sett. Det är självklart inget krav att skriva något, men det vore väldigt kul att höra er som har visioner om framtiden och att vi kanske kan få igång diskussioner kring olika förslag. :)

Jag startar så smått med en vision över SL stombusslinjer i 17x-serien. Jag började skriva ett långt inlägg i "SL:s trafikförändringar 2011 ute på remiss"-tråden, men insåg snabbt att jag skulle komma bort en hel del ifrån ämnet, så det fick lov o bli en egen tråd istället. Jag kan tänka mig att dessa eventuella linjesträckningar har diskuterats mer i andra fall, men jag lägger upp dessa förslag iaf. Här är min vision angående 17x-linjerna och första två styckena är mycket snarlika (få ord ändrade ;D) med dom som jag skrev i den andra tråden:

Jag känner mig inte alls hemma i Mälarötrafiken och dess linjevarianter, eventuella förbättringar osv., men jag tänkte på det här som skrevs i tråden http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35409.45 angående att korta ner stombusslinje 176 och 177 till Brommaplan.

Min funderare var om man i framtiden kanske kunde utöka trafiken så pass mycket (kanske inte ens behövs förstärkning på sträckan), så att endast en av dagens två stombusslinjer trafikerar dagens sträcka. Gör om 509 till en ny stombusslinje 176, så att man har hög turtäthet på både en snabb och en lokalare variant på sträckan.

I samma veva kan man göra om linje 515 till stombusslinje 175, låta linjen möta 176 vid Sundbybergs spårvägshållplats, istället för dagens hållplats på andra sidan stationen och sedan köra 512:ans väg till Spånga. Alternativt kan denna linjen fortsätta i riktning mot Ulvsunda via Karlsbodavägens hållplats och sedan ut på Ulvsundavägen till Bromstensavfarten och sedan samma väg som 118 och 512 (Åkte igår förbi en hållplats i Bromsten där en hållplats faktiskt visade på en f.d. busslinje som hette just 175. Gissar dock på att denna inte var en stombusslinje! ;)) På så sätt blir 515 stombuss, Vasastan får en god bussförbindelse till Västerort förutom tunnelbanan, samt att framförallt resenärerna i östra Solna får förbindelse med Västerort, utan byten.

Slutligen, förlängd 179 från Sollentuna till Täby C via Norrortsleden (den enda sträckning som verkar vara planerad hos SL, vet dock ej om den är tänkt att gå via Norrortsleden), samt gör om 540 till stombusslinje 174. I samband med att den linjen då blir 174, så kan den förlängas från Tensta Centrum till Vällingby. I och med att 179 redan trafikerar Rinkeby och Tensta, så kan kanske 174 "hoppa över" Rinkeby, genom att fortsätta rakt fram på Enköpingsvägen och svänga vänster först vid Tensta. Man kan även välja att låta 174 passera via Rissne, därefter låta bussen åka samma väg som linje 118 och kanske därmed ersätta denna linje på sträckan Hallonbergen - Spånga, alternativt låta 174 åka på Gamla Bromstensvägen till Spånga, tillsammans med 112 och 157.

Linje 170 och 171 är två linjer i söder som jag också fundat lite över. Vad tycker ni och hur funderar ni gällande konverteringar till stombusslinjer, nya linjer, nedläggningar osv?

Kort och gott, lite visioner om lite stombusstrafik i 17X-serien:

170 Slussen - Hammarby Sjöstad - Gullmarsplan - Älvsjö - Fruängen (Ny busslinje mellan Slussen och Gullmarsplan via Hammarby Sjöstad, samt att linjen ersätter dagens 144)
171 Liljeholmen - Högdalen - Fagersjö - Farsta Centrum - Skarpnäck (Ersätter dagens linje 165 på sträckan Liljeholmen - Högdalen - Farsta Centrum. Därefter åker linjen norrut via Farsta trafikplats och sedan Nynäsvägen + Tyresövägen till Skarpnäck.)
172 Skarpnäck - Högdalen - Norsborg (Oförändrad)
173 Skarpnäck - Älvsjö - Fruängen - Skärholmen (Oförändrad)
174 Universitetet - Hallonbergen - Spånga station
175 Odenplan - Sundbybergs centrum - Spånga station
176 Mörby Station - Brommaplan via Ulriksdals station och Sundbybergs centrum
177 Mörby Station - Brommaplan
178 Mörby Station - Kista - Jakobsberg (Oförändrad)
179 Vällingby - Spånga station - Kista - Sollentuna station - Täby centrum

Omnilasse

I och för sig intressant att spekulera kring. En fråga är väl vad man vill peka på är en stomlinje. Har som alltid funderat en del på detta. SL använder sig ju egentligen av tre olika typer av stomlinjer och har lite regler för detta. Grunden för SL:s tanke kan ju ifrågaättas - för de regionala stombusslinjerna ska de ju tydligen passera kommuncentrum av någon anledning. Kan inte se vaför man har en sådan regel. 17x-bussarna är ju snarare tvärförbindelser (fast med 176-77 då kombinerade med den regionala varianten). Vad jag tycker saknas kanske är ett koncpet för linjer som går ofta, men kanske inte alltid rakaste vägen - dock ändå på ett sådant sätt att den kan ersätta flera linjer som går parallellt idag.   

Men grunden är väl ändå att de ska gå i relativt tät trafik och relativt "rak" väg, med längre avstånd mellan hållplatserna. Detta tycks ju vara det centrala för alla linjer av den här typen. Därmed tycker jag att ditt förslag på en lokal variant av 176 nog faller. Frågan är väl också om det kommer finnas underlag för linjen när tvärbanan öppnar - jag tror nog man får nöja sig med en buss till Brommaplan och det är väl naturligt att behålla den linje som finns idag. Däremot skulle ju 509 kunna fortsätta till Spånga via 112:ans väg. Ingen kommer ju ha behov att en buss som tar tredubbla tiden runt Ulvsudna än vad spårvagnen tar. Bättre då för de som bor längs 112:ans väg att få en buss till Solna/Sundyberg. Ett problem är väl förstås att det blir fler stationer att passa tågen från - men det är ju ändå hopplöst på 509 att försöka få till.

144 är väl också ett typexempel på en buss som har väldigt lokal karaktär - men som har hög turtäthet. Tycker man gott kan ha ett koncept för den typen av linjer - men kanske ändå skilja från de blåbussarna som utgör snabba tvärförbindelser. 173 är ju faktiskt delvis en snabbare variant av 144:an. Frågan är dock om den ska gå ner till Hammarby sjöstad - det finns ju redan en spårväg dit. Känns mer som ett sätt att "koppla ihop" linjer, än kanske något mer faktiskt resandebehov den vägen?

Kanske snarare i sådana fall att man skulle göra 71 till stombuss - men den uppfyller ju inte helt kravet heller på att gå en snabb förbindelse.

En linje som faktiskt uppfyller det kravet - men som inte definieras som sådan är ju linje 840 - den går ju en ganska snabb väg mellan Jarlaberg och Haninge, och stannar bara på vissa hållplatser. Egentligen alla krav för en tvärgående stombuss. Även 865 är ju faktiskt en sådan. Tillsamman skulle det utgöra en utmärkt tvärgående stombuss - men skulle kanske behöva ha trafik på söndagar och lite längre tid på kvällar också för att få ett nog bra utbud. Men den ser jag som en mycket intressant kandidat!

Har nog också funderat på att 515 ju faktiskt är en stomlinje i egentlig bemärkelse - den går väl fortfarande i princip spårvägslinje 15:s väg!
Problemet blir väl att få till det till ett bra sätt vid Sundbyberg får att fortsätta mot Spånga (utan att förlora kontakten med tunnelbanan/pendeltåget och utan för lång omväg - men har själv tänkt på att 118 och 512 borde slås ihop till en linje förbi Rissne till Spånga och som då kan ha en tät regelbunden trafik. Nackdelen med 515 är väl att det kan bli svårt med passningarna till pendeltåget.
118 får då bli en lokal linje mellan Vällingby och Spånga, men kan i gengäld passa med pendeltågen - vilket den ju inte riktigt gör idag.

En annan variant jag funderat på vore att förlänga 116 till Hallonbergen 118:s väg och lägga ner 512. En linje som ju inte behövs egentligen. Möjligen att någon skulle få gå dens väg via Sundbyberg... Återigen handlar detta dock mer om att skapa en linje på ett gemensamt stråk, istället för flera olika. Detta för att förtydliga strukturen. Samtidigt blir det ofrånkomligt att sådana lösningar innebär fler byten för ett fåtal. Men vinsten ligger att man utnyttjar resurserna till en styv tät tidtabell, istället för idag ha en linje 512 och 118 som går nästan samma sträcka i 10-12 minuter! Samma problem gäller ju egentligen 116 och 119 mot Kälvesta - men snutten mot Hässelby gård tycks ändå ha ett underlag som gör att linjen kanske inte går att ta bort helt på sträckan.

I övrigt alltså - inget fel på förslagen, men ser flera av dem mer för en typ av stomlinjer som inte SL riktigt har arbetat med, men som jag tycker - liksom du verkar - att det skulle kunna behövas. Alltså linjer som går på stråk som kan få ett bra utbud och har många resande, men som kanske inte innebär att man plockar bort en massa hållplatser och nödvändigtvis gör rakare linjer, annat än vid ett fåtal platser. I Stockholm har man ju valt att ha blått för att illustrera stomlinjer. Här skulle man väl alltså behöva ha någon annan markering, så att man skiljer lite på funktionerna, i sådana fall.

Tar man radiella (eller om de ska kallas regionala) linjer borde väl egentligen också 807 göras till blålinje. Vissserligen passerar den bara Svartbäcken under vissa tider. Men samtidigt borde ju 809 egentligen trafikeras under hela trafikdygnet, så då kunde man få en blå stomlinje från Brandbergens Centrum till Gullmarsplan. Men enligt SL:s riktlinjer går inte det då den inte passear kommuncentrum....

Andreas91

Hej! Kul att höra andra tips och förslag och givetvis kul att vi verkar vara inne på lite samma spår! :) Jag hade helt missat "trickarna" i mina funderingar, men har nu försökt att anpassa lite av förslagen efter spårvägarna, samt funderat vidare lite på andra områden.

Lite idéer angående den eventuella nya linjemodellen:

Avvikande färg: Vi vet ju att SL har blåa bussar för stombusstrafiken och röda för övrig ordinarie busstrafik. Vi har ju en blå och en röd t-banelinje. Vad sägs då om att ge den nya linjemodellen gröna bussar, så är cirkeln sluten? :P Jag tänkte på mörkgrön, vita linjer som på övriga SL-bussar och svart runt strålkastarna. Jag tror på det!  ;D

Linjenummerförändringar: Man kanske kan ändra linjenumren för vissa av dagens 17x-linjer, så att dom får ett linjenummer som är mer kopplat till det område av Stockholm som dom trafikerar. Jag tänkte exempelvis på 172 som kan bli 771, samt 176 o 177 som kan bli 371 resp. 372. På så sätt får man loss 172, 176 och 177, som då kan låsas till "de gröna linjerna" eller vilken färg man kan tänka sig på bussarna.

Jag vart lite fundersam på 509s konvertering till en ny linje 176, så då fick jag en idé att ha kvar 509, men att den blir indragen på sträckan Brommaplan - Solna C. Jag kan tänka mig att tvärbanan kan täcka upp för linjen mellan Ulvsunda och Solna Centrum, samt att 371 och 372 nog kan täcka upp för 509 mellan Solna C och Brommaplan - eventuellt att trafiken behöver bli lite tätare på stomlinjerna mellan Brommaplan och Mörby station. 509 kan i sin tur få ändrad linjesträckning mellan Solna C och Solna stn, genom att gå via den nya Nationalarenan. Från Danderyds Sjukhus kan den åter förlängas till Djursholms torg och då ersätta 606. 606 kan då användas som linjenummer för en eventuell linje mellan Djursholms torg och Täby C, genom att gå gemensam väg med 509 till Djursholms Ösby och därefter gå samma väg som 698. Behovet av denna linje kanske inte finns, men om inte annat en linje som kan ha några turer i båda riktningar under rusningen. Jag skulle vilja återkomma till Täby lite längre ner.

Om vi förflyttar oss Solna/Sundbyberg igen, så pratades det om en konvertering av 515 till en variant av stomlinje, typ linjenr 175. Min tanke är nu att låta den gå hela linje 515 fram till Tulevägen. Istället för att Sundbybergsbussen svänger höger från Råsunda, så svänger den vänster och går i samma riktning som dagens 504 (Ursvik) och 506 (Hallonbergen) och utnyttjar dom hållplatser som 506 har idag. 175 går då till Hallonbergens t-banestation, fortsätter ner till Enköpingsvägen, åker bort till Hjulstaleden och sedan Rinkebyslingan runt och därefter samma väg som dagens 179, med skillnad att 175 då vänder vid Spånga. 506 på sträckan Sundbybergs station - Hallonbergen kan då läggas ner, återstående del av 506 och linje 504 slås ihop. 540 påverkas ej av denna förändring, då den väl är den enda mer lokala linjen i t.ex. Rinkeby. Den kan iofs hoppa över sträckan till centrala Tensta Centrum och istället gå vid utkanten av Tensta via Spånga Kyrka och därefter Spånga station. Skall ju inte svära på det, men gissar på att linje 175 o 179 via Tensta Centrum kan täcka upp behovet.

Sedan funderade på Nobina Lunda-trafiken. Varför har man egentligen ett stort antal olika linjer, istället för att kanske slå ihop olika linjer (tänkte här framförallt på linjerna som utgår från Spånga). Jag tänkte så här:

110 Alvik - Bromma Flygplats (Förändring genom att göra linjen rakare, linjen fortsätter på Ulvsundavägen hela vägen bort till Bromma Flygplats.)
111 Alvik - Abrahamsberg (nummerbyte från 124)
112 Alvik - Johannesfred - Bromma Flygplats - Spånga station (-Godsterminalen)  (Kanske varannan tur går hela vägen till industriområdet, medan övriga går som dagens 112, dvs endast till Spånga station. I och med detta, så kan man kanske lägga ner linje 157x Spånga station - Godsterminalen. Linjen dras så att linjen alltid angör Bromma flygplats, går via Ulvsundaleden bort till avfarten vid Solvalla, där den svänger upp och kör ordinarie sträckning.)
113 Sundbyberg - Blackebergs Gård/Nockebyhov (Varannan tur till Blackans gård, varannan via Ängbybadet till Nockebyhov.)
114 Alvik - Minneberg - Johannesfred - Sundbyberg (Dubbelriktning av dagens slinga i Minneberg, tillsammans med 112 ner till Ulvsundaplan. Därefter Ulvsundavägen med 110 och 112 fram till Norrbyvägen, fortsätter med 112 till Johannesfred och vidare till Ulvsundavägen, där 112 och 114 skiljs åt. 114 går via Smältvägen, Karlsbodavägens hållplats (buss+spårvagn) och når till slut sin sluthållplats, som den kan dela med systerlinjen 113.)
115V Vällingby - Bromma begravningsplats - Blackeberg - Islandstorget - Bromma Sjukhus - Vällingby
115H Vällingby - Bromma Sjukhus - Islandstorget - Blackeberg - Bromma Begravningsplats - Vällingby

(Dubbelriktad linje a la modell 601, 602, 604 m.fl.)
116 Vällingby - Kälvesta - Spånga - Hallonbergen
117 Brommaplan - Spånga Station - (Lunda Industriområde)
(Samma regel som för 112, dvs. att varannan tur kan gå hela vägen till Lunda, medan övriga bussar vänder vid dagens sluthållplats vid Spånga station)
118 Vällingby - Spånga Station - Hallonbergen (Oförändrad)
119 Backlura - Hässelby Strand - Spånga Station - Gamla Bromstensvägen - Sundbyberg - Solna C (Linjen återfår alltså sin tidigare sluthållplats, men får en annan linjesträckning. Linjen är inte tänkt att gå igenom Rissne likt 116 & 118, utan går istället på Ulvsundavägen direkt till Sundbyberg. Linjen kan kanske gå på Ankdammsvägen och kanske även går att dra via Solna Businees Park alt. Vreten).

Liknande tankar hade jag om Täby, där det nog blir en mer märkbar skillnad i kommuntrafiken. Jag tänkte då något åt det här hållet:

605 Löttingelund - Gribbylund - Täby Centrum - Roslags Näsby stn -Näsbypark
614 Skarpäng - Täby Centrum - Hägernäs (Flygkårsvägen)
615 Täby Centrum - Tibbleskolan - Löttingelund - Arninge Centrum (-Ullna) (Oförändrad)
616 Täby Centrum - Erikslund (- Täby Centrum) (Oförändrad)
617 Hägernäs stn - Viggbyholm stn - Täby Centrum - Grindtorp - Näsbypark

Min idé här, var att istället för att ha en massa korta linjer, så fick det istället bli ett fåtal linjer, men som täcker upp samma område. Tanken är att alla linjerna fortfarande går till Täby Centrums bussterminal och att dom reglerar där i ett visst antal minuter, så att det finns möjlighet att byta till annan linje inom dessa minuter. M.a.o., låt säga att regleringstiden är ca 10 minuter (lite långt kanske, men typexempel) och inom dessa minuter skall bussar på samtliga linjer stå inne på terminalen, så att det kan ske snabba byten mellan bussarna. För en del, så kanske det även inte finns behov av att behöva byta buss, som man väl får lov att göra idag.

När jag skrev det sista var jag inte helt pigg i skallen, så det kan vara lite tokigheter, men något i den här stilen tänkte jag iaf. :P

Omnilasse

Citerar inte, men tror det framgår att det är svar på trådskaparens tankegångar.

Jag tycker - eftersom jag nästan föreslog det - att det kan vara intressant med att använda stomkonceptet - mer i bemärkelsen som i innerstaden, även i ytterstaden. De bör i sådana fall skiljas från nuvarande. En ny färg på själva fordonen kan dock bli en dyr lösning. Men intet mig emot i sig. Tycker annars man gott kan nöja sig med att märka ut det med färg på ett mer bildligt sätt (i trycksaker, kanske i destinationsskylten eller liknande - Jönköping har ju visat på att det går att göra på ett utmärkt sätt utan att man måste måla om hela bussarna.)

Angående att åter förlänga 509 är väl problematiken med förseningar och passningar till tunnelbana som alltid är ett problem. jag tycker egentligen SL:s nuvarande koncept kan vara rätt ok. att korta långa linjer - långa linjer är bra - men de skapar också problem med att det bara går att ha passning till ett begränsat antal (ibland bara ett) pendeltåg/tunnelbana. 

Om man ser dina förslag efter att spårvägen invigts - vilket jag tycker du verkar avse, så kan det nog vara o.k. Att 110/112 idag båda går via Johannesfred är ju ändå för att rätt många bor där, men det räcker förstås med en linje när spårvägen invigts - om ens det. 110 skulle ju enligt dit förslag fortsätta gå Ulvsundavägen och frågan är om inte det är tillräckligt? För Johannefredsborna blir ju tidsvinsten av att åka till Sunbyberg och ta pendeln till Spånga nog så pass stor att det kanske räcker. Men det där kan man ju alltid diskutera förstås.

Det blir ju väldigt mycket turer längs Bromsten enligt ditt förslag, kan man verkligen motivera det? Sedan måste man ju göra en sak som ju redan idag är fel (om man ska ha genomgående linjer), att man har passning åt båda håll vid Spånga. Det är det stora problemet med 118 idag och var med gamla 119 - SL har ju fått för sig att man bara kan ha passning åt ett håll. Vid Spånga fungerar det ju utmärkt att ha passning både till och från pendeln - som tidtabellen ligger nu. Detta tycker man inte att man har råd med. Det måste alltså vara en förutsättning. Just nu fungerar det ju hyfsat med passningarna ändå - pågrund av hur pendeltågstidtabellen ser ut - men det kan ju förändras snabbare än man anar...

Är nog fortfarande snarare inne på att 512 inte behövs. Det är ju rätt få som åker på den (utom från Sånga fram till Rissne), men där föreslår du ju både 116 och 118.  På alla andra sträckor finns det egentligen andra alternativ - särskilt när snabbspårvägen kommer.
Ser 512 (eller gamla 119) som en rest från en tid innan blåa linjen öppnat sin sträckning via Sundbyberg. Även på sista sträckan till Solna går ju 509 i dag så ofta, att man inte behöver ha två bussar mellan Ankdamsrondellen och Solna C. Visserligen går den en något annorlunda väg en 118 via Rissne, men gångavståndet från Bankhuset till 118:s hållplats är marginell. Men givetvis bör ju Bromstenområdet ha minst 15-minuterstrafik under den tid pendeln har det. Tvärbanan kommer ju också erbjuda en bra förbindelse mellan Sumpan och Solna. Visst, ett byte är alltid ett besvär, men de i Bromsten kan ju lika gärna åka 118 till Hallonbergen och ta tunnelbana till Solna och till Vreten är det ju en t-banestation från Sundbyberg. Möjligen kan man tänka sig din version som något slags högtrafikalternativ, men sådana är ju alltid dyra...

Om 512 behövs tilll något, är det kanske snarare till det nya området Annedal - men det beror väl lite på vilka möjligheter som kommer att finnas för att trafikera området och hurvida 112 kan tänkas ta den delen.

Inget emot att dubbelrikta 115 - men jag förstår inte kopplingen till Islandstorget-Blackeberg. Är säkert ett bra förslag men den delen får du gärna förklara hur du har tänkt.

Tror väl att varannan tur till Nockebyhov på 113 blir alldeles för hög turtäthet sett till kundunderlaget. Hade du tänkt att den då går via Blackebergs gård, i så fall tror jag det blir för dålig service dit med tanke på nybyggnation.