Mörktonade fönster

Startat av Larsan, 16 augusti 2011, 09:08:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Larsan

Jag tycker att det är en tråkig utveckling med dessa mörktonade rutor som verkar vara legio på nya bussar.
Här i Luleå går det några lokalbussar av märket Solaris som har så mörka rutor att de när det blir lite mörkt utomhus förvandlas från fönster till speglar. Man ser ingenting av omgivningen. Man ser bara sig själv och det är inte roligt.
Norrlandkustens (Veolia) flotta bussar har också (utifrån sett) nästan helt svarta fönster vilket jag tycker ser direkt obehagligt ut.
Hur de ter sig inifrån vet jag inte; är det lika eländigt mörkt som i Solaris så vill jag helst inte åka med.

Vad tycker passagerarna? Är de rädda för att synas utifrån? Bryr man sig inte om det förbiglidande landskapet utan föredrar att titta i någon form av bildskärm?

Mats Karlsson

I en turistbuss är det skönt på sommaren med dessa rutor för att få extra skydd mot solinstrålningen. Det negativa är spegeleffeketen.

1896

Citat från: Mats Karlsson skrivet 16 augusti 2011, 09:44:04 AM
I en turistbuss är det skönt på sommaren med dessa rutor för att få extra skydd mot solinstrålningen. Det negativa är spegeleffeketen.

Håller med du, i en turistbuss är det vettigt, i en stadsbuss är det överkurs.  :)

Ersa

Solaris har tonade rutor för att på detta vis avlasta AC-anläggningen.

buskörare

Även en stadsbuss kan ha nytta av mörka rutor. Framförallt när många av dom inte har full-AC och behöver all hjälp i värden att få ner temperaturen inne sommartid.