Förarlösa spårbilar....

Startat av Nicklas Vasa, 01 oktober 2007, 17:41:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nicklas Vasa

www.di.se kan man läsa om nåt test i Uppsala idag måndag med förar lösa spår bilar.....
.....som sägs bli ett komplement till nuvarande kollektivtrafik....


Jessika

Det är PRECIS den sortens lösning jag alltid har förespråk vad gäller sträckan Vasaplan - Universum i Umeå! ;D Som det är nu tvingas man vänta i typ en kvart, tjugo minuter varje gång man ska från Universum ner till stan. När bussen väl kommer har antalet väntande resenärer ökat till typ 30-40 personer och det tar en himla tid innan alla är ombord; sedan åker bussen en hållplats till NUS och så upprepas proceduren där. Istället har jag alltid tyckt att det vore helt perfekt med små förarlösa kabiner som åker iväg som på löpande band allt eftersom de fylls. ;D Om det finns någon ekonomisk vinst i det är en annan sak, men bekvämt vore det!
/Jessika

Nico


Förstår bara inte varför man tjatar om det som framtidens kollektivtrafik. Såvitt jag minns så har de här idéerna poppat upp lite nu å då under de senaste 50 åren eller så, men det händer aldrig något... vilket det nog borde göra om det nu verkligen är så bra.  :-X

Den här tråden är ju redan OT så det spelar kanske ingen roll ifall man slänger in en jämförelse mellan detta och Alweg-tåg som inte heller de (efter drygt 50 år) har lyckats bli någon direkt kommersiell succé.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Jag var själv på pressvisningen i Uppsala av dessa spårbilar. Jag måste säga att jag som var rätt kritisk från början blev imponerad. Systemet lär dock inte bli någon större konkurrent till nu existerande kollektivtrafiksystem, men däremot kan det användas för mer lokala transporter inom ett bostadsområde, ett jättesjukhus eller t ex en flygplats. Eller för transfer från en mindre centralt belägen parkering in till city.
Återkommer med bilder med mera men det hör mer hemma under "Ordet är fritt".
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nicklas Vasa

Måste ju krävas en massa fordon om det ska kunna köras ett fordon var 3:je sekund....

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 02 oktober 2007, 10:09:08 AM
Måste ju krävas en massa fordon om det ska kunna köras ett fordon var 3:je sekund....

Givetvis. Men fordonen är små och billiga. Sedan är var tredje sekund den teoretiska kapaciteten. Det är väl knappast troligt att så tät trafik kommer att behövas. En sådan här bana blir knappast heller så lång. Jag har svårt att se fördelarna med den på längre sträckor än fem kilometer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Nico


Nej, lokala transportnätverk är möjligen det som detta går att använda till. T.ex. då, vilket Staffan var inne på, bl.a. på flygplatser mm. och andra större, men slutna transportmiljöer. Ser man till vanlig kollektivtrafik så skulle det kanske, men en ordentlig övervakning, kunna fungera dagtid i vissa områden. I SL-land då t.ex. Globenområdet, Liljeholmen/Nybohovsberget samt mellan Kista C-Kista ind.omr-Helenelund stn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

M224

Är det inte tänkt att ha något liknande system mellan Skärholmen och Kungens kurva?

Staffan Sävenfjord

Citat från: M224 skrivet 02 oktober 2007, 14:10:43 PM
Är det inte tänkt att ha något liknande system mellan Skärholmen och Kungens kurva?

Jo, det nämndes bland de förslag som finns. Men dessa var å andra sidan många och inget av dem är ens i närheten av ett förverkligande. Vectus, som byggt provanläggningen, räknar med att kunna komma i gång tidigast 2010 (eftersom man vill ha gjort en fullständig utprovning först) och så får man räkna med ett par års tid för projektering och bygge.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

M224

#10
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2007, 17:59:20 PM
Jo, det nämndes bland de förslag som finns. Men dessa var å andra sidan många och inget av dem är ens i närheten av ett förverkligande. Vectus, som byggt provanläggningen, räknar med att kunna komma i gång tidigast 2010 (eftersom man vill ha gjort en fullständig utprovning först) och så får man räkna med ett par års tid för projektering och bygge.


Okej, jag visste väl att jag läst det någonstans. Den som lever får se alltså.

Staffan Sävenfjord

Citat från: M224 skrivet 02 oktober 2007, 20:05:20 PM
Okej, jag visste väl att jag läst det någonstans. Den som lever får se alltså.

Och så här ser alltså fordonen och banan ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Anders Noren

Citat från: Jessika skrivet 01 oktober 2007, 20:17:14 PM
Det är PRECIS den sortens lösning jag alltid har förespråk vad gäller sträckan Vasaplan - Universum i Umeå! ;D Som det är nu tvingas man vänta i typ en kvart, tjugo minuter varje gång man ska från Universum ner till stan. När bussen väl kommer har antalet väntande resenärer ökat till typ 30-40 personer och det tar en himla tid innan alla är ombord; sedan åker bussen en hållplats till NUS och så upprepas proceduren där. Istället har jag alltid tyckt att det vore helt perfekt med små förarlösa kabiner som åker iväg som på löpande band allt eftersom de fylls. ;D Om det finns någon ekonomisk vinst i det är en annan sak, men bekvämt vore det!
/Jessika

Vore det inte enklare att öka busstrafikens turtäthet eller saxa linjerna så att de passerar Universum med jämna intervall? ;)

Anders

Jessika

Citat från: Anders Noren skrivet 04 oktober 2007, 12:37:11 PM
Vore det inte enklare att öka busstrafikens turtäthet eller saxa linjerna så att de passerar Universum med jämna intervall? ;)

Det är en så kort del av den totala sträckan. Det tar 5 minuter mellan Universum och Vasaplan (ca 2 km) av en linje som kanske totalt tar 40-50 minuter att köra. Så att öka turtätheten bara utifrån detta skulle inte löna sig. Linjerna är delvis "saxade" (men inte riktigt med avseende på Universum), men sedan på vintern är det ju förseningar etc. Och så fastnar bussarna på vissa hållplatser, t.ex. Universum och NUS där det är många som ska på och det bara kommer fler och fler springande hela tiden.
Detta med spårbilarna tycker jag är utopiskt vad gäller Umeå, men jag gillar ändå idén. Varför egentligen inte ett framtidsscenario med spårbilar på rutten Universum - NUS - Umeå Östra/Botniabanan - Vasaplan? ;D Då skulle man binda ihop fyra viktiga noder och kanske också slippa en del buss- och taxitrafik in i stan.
/Jessika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jessika skrivet 04 oktober 2007, 13:08:11 PM
Detta med spårbilarna tycker jag är utopiskt vad gäller Umeå, men jag gillar ändå idén. Varför egentligen inte ett framtidsscenario med spårbilar på rutten Universum - NUS - Umeå Östra/Botniabanan - Vasaplan? ;D Då skulle man binda ihop fyra viktiga noder och kanske också slippa en del buss- och taxitrafik in i stan.
/Jessika

Det är väl just för en sådan trafik som spårbilarna kan bli ett bra komplement till den befintliga kollektivtrafiken.
Sedan får man naturligtvis räkna på de alternativ som finns och se vilket som blir billigast.
Spårbilarna har den fördelen att de går när man vill åka och att de är förarlösa, så när anläggningen väl är på plats blir den billig i drift.
Jag tror dock inte - i likhet med tillverkaren Vectus - att detta är ett system som kan ersätta merparten av dagens bussförbindelser. Eller för den delen pendeltåg eller tunnelbana. En spårbil går inte fortare än 45 km/tim och även om fordonen bedöms kunna gå med tre sekunders mellanrum kan det inte uteslutas att det blir en del stockningar när många vill åka. Den passar alltså bäst där det finns stora resandeströmmar som är väl utspridda över en stor del av dygnet.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)