Gratis internet på Umeås bussar i höst

Startat av bussgrabben, 15 augusti 2011, 19:12:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Umeå blir först i Sverige med fritt internet på stadsbussar.

http://www.folkbladet.nu/263619/2011/08/15/gratis-internet-pa-umeas-bussar

Som vanligt är allt Nobinas fel enligt kommentarerna.

RoggaBoy

Ska bli riktigt kul, på flygbussen fungerar det riktigt bra.

Cyklisten

Vaddå först i Sverige, jag såg själv några bussar i Köpenhamn för ca. 2 år sedan som annonserade gratis WiFi  ;)

E de inte Sverige? Oj!

RoggaBoy

Citat från: Cyklisten skrivet 15 augusti 2011, 22:10:06 PM
Vaddå först i Sverige, jag såg själv några bussar i Köpenhamn för ca. 2 år sedan som annonserade grattis WiFi  ;)

E de inte Sverige? Oj!

Men finns det några stadsbussar i Sverige med gratis internet redan idag?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 16 augusti 2011, 11:39:44 AM
Men finns det några stadsbussar i Sverige med gratis internet redan idag?

Troligtvis inte. Utanför Västerbotten satsar man på internet i långväga busslinjer i första hand.

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 16 augusti 2011, 11:49:07 AM
Troligtvis inte. Utanför Västerbotten satsar man på internet i långväga busslinjer i första hand.

Ja, de flesta trafikhuvudmän verkar vara överens om att Internet helt enkelt inte är värt att satsa på i stadsbussar på grund av att resorna är för korta, det är för många stopp och bara blir "en sak ytterligare som kan gå sönder". Kort sagt, det blir dyrt till väldigt lite nytta.

Däremot i regiontrafik börjar det bli ganska vanligt förekommande. Hos många länstrafikhuvudmän förs en del konkreta diskussioner om att börja kräva gratis Internet i samband med alla nya upphandlingar av regiontrafik framöver.

Inom privat expressbusstrafik och flygbusstrafik får man väl nästan säga att det tillhör standardutrustning numera.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

RoggaBoy

Precis, Linje 12/21/20/100 och linje 63 har internet fast bara de två första är med start och slut i Västerbotten men kan hoppas på att Blå vägen får internet med.

Reser man tex Tomtebo - Östra Ersboda så hinner man surfa ganska mycket och nu kan ju inte bara resenärerna utnyttja internet utan även dom som sitter på tex Vasaplan bara för att få lite gratis surf, på samma sätt som man har det idag på busstationen när en buss med internet är inne.

Joakim Wahlberg

Hade inte några stomlinjebussar (kanske gick på dem andra stomlinjerna också, men såg dem bara där) på 4an i Stockholm gratis "reklaminternet" förut från Telia? Fast det räknas kanske inte. Men på stadsbussar känns det verkligen onödigt, man hinner väl knappt starta upp en dator innan man ska av. Men på regionalbussar kan det vara ganska bra.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Mikey

Citat från: Joakim W skrivet 16 augusti 2011, 12:15:19 PMMen på stadsbussar känns det verkligen onödigt, man hinner väl knappt starta upp en dator innan man ska av.

Det är nog väldigt få personer som använder datorn, det finns mycket annat som internet kan användas till... :)

Olof Lagerkvist

Citat från: Mikey skrivet 16 augusti 2011, 12:17:12 PM
Det är nog väldigt få personer som använder datorn, det finns mycket annat som internet kan användas till... :)

Ja, mobiltelefoner med WLAN som jag själv brukar använda, sedan brukar det vara surfplattor och iPhone och en massa annat. Det brukar vara en hel del sånt på linje 100 Göteborg-Borås där det finns gratis Internet men bara någon enstaka dator.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

swedebear

Citat från: RoggaBoy skrivet 16 augusti 2011, 12:14:00 PM
Precis, Linje 12/21/20/100 och linje 63 har internet fast bara de två första är med start och slut i Västerbotten men kan hoppas på att Blå vägen får internet med.

Reser man tex Tomtebo - Östra Ersboda så hinner man surfa ganska mycket och nu kan ju inte bara resenärerna utnyttja internet utan även dom som sitter på tex Vasaplan bara för att få lite gratis surf, på samma sätt som man har det idag på busstationen när en buss med internet är inne.

Fast linje 100 söderut iaf har inte trådlöst Internet vad jag vet, jag kan ge definitivt besked efter helgen, skall åka buss 100 till Härnösand då (Sista gången innan det blir Y-Buss antagligen)
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Martin Maltkvist

Hos Örjan Svensson ska det inte finnas en enda buss som saknar internet utan alla hans fordon har trådlöst internet.:)   
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

bussgrabben

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 16 augusti 2011, 15:38:35 PM
Hos Örjan Svensson ska det inte finnas en enda buss som saknar internet utan alla hans fordon har trådlöst internet.:)   

Är det Umeå buss-Örjan du menar? Vad jag vet satsar han alltid på att vara tidigt ute med nya grejer. Men har han eftermonterat det i de äldsta Merca-bussarna?

Carl Eric

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 16 augusti 2011, 12:00:23 PM
Inom privat expressbusstrafik och flygbusstrafik får man väl nästan säga att det tillhör standardutrustning numera.

Dock inte hos Flygbussarna, av någon konstig anledning...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!