SJ Buss 100-årsdag 17 september

Startat av Jacob, 14 augusti 2011, 21:34:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Hejsan! Visst är det den 17/9 som SJ Buss fyller 100 år och därmed har öppet hus i Gävle? Jag har en fråga ang. transport dit. Kommer det gå någon buss från Uppsala? Isåfall, behöver man vara medlem i någon förening alt betala en summa för att få åka med? Annars är det bara att ta Upptåget upp, men det skulle vara roligt att åka veteranbuss upp 8)

Kanske lite tidigt att fråga detta nu ca en månad innan men men :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Björn Forslund

Man har valt att uppmärksamma att det i år är 100 år sedan SJ startade busstrafik på Järnvägsmuseums motordag, som är den 17:e sept. Datumet i sig har nog inget att göra med 100 årsdagen vad jag vet.

Det borde gå att åka med SSS från Uppsala. Även SvOf passerar med flera bussar på vägen upp mot Gävle. Håll utkik i detta forum för mera info.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 augusti 2011, 22:43:13 PM
Man har valt att uppmärksamma att det i år är 100 år sedan SJ startade busstrafik på Järnvägsmuseums motordag, som är den 17:e sept. Datumet i sig har nog inget att göra med 100 årsdagen vad jag vet.

I Bohuslän september 1911:
- Börje! Ska vi dra igång busstrafiken imorrn eller i övermorgon?
- Vi får nog ta det om tre dagar. Tänk på att vi måste tajma in datumet så att det infaller på en helg, helst en lördag, för firandet om exakt 100 år.

Inte det? ;D

Jacob

Tack för svar! Sorry om jag var lite otydlig, menade inte att det var exakt det datumet :) Men Ersa din lilla berättelse var underhållande ;D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 14 augusti 2011, 22:43:13 PM

Det borde gå att åka med SSS från Uppsala. Även SvOf passerar med flera bussar på vägen upp mot Gävle. Håll utkik i detta forum för mera info.

Att SJVM valde den 17 september var därför att de redan då hade planerat ett tema motorer på årets stora järnvägsmuseidag. Det passade ju utmärkt att ta med SJ Buss födelsedag då. Jag är mycket glad att detta blir av i Gävle, i synnerhet som detg var jag som väckte frågan hos dem.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikey

Är det på järnvägsmuseet detta kommer att hållas?

/Mikey (Som får en hektisk helg då det är träffpunkt 80 för bilar den 18e)

Ersa

Mikey

Peter Öden

Hej !

Räkna c:a 8 gamla SJ-bussar denna dag !!

Mvh Peter Ö