Huvudmeny

Sweden Social Web Camp

Startat av Hans Fredriksson, 14 augusti 2011, 20:30:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

Med ca 400 deltagare från runt om i Sverige samlades på torsdagen på Tjärö i Blekinge något som kallas för Sweden Social Web Camp (SSWC).
Från Stockholm avgick 3 st bussar.


Matrast på MAX, Ekhagen i Jönköping.


Min buss fick namnet SSWC3 i Twitter.



När det gäller "Twitter-bussar" så måste bara nätverket fungera.


Och när ngt måste fungera gäller Murphys lag. Dvs routern vill inte vara med, då är det bra att Janne och Puma finns till hands.


Hoppsan bara ett varselljus.


Efter 8 timmars färd är det i Järnavik dags för resenärerna att byta färdmedel för att komma ut till Tjärö.





Trier

"Janne å Puma" !!!

Klockrent namn på ett radarpar.  ;D

Trevliga bilder!


MVH

//Mr T

COO500



Men halvljus å dimljus går bra ???  ;)


Tonniiie

Tack för dessa härliga bilder ;D

Tro de även hade uppskattas på Swebus fansida på facebook :)

Bra reklam ;)

Ersa

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 14 augusti 2011, 20:30:38 PM

Hoppsan bara ett varselljus.

Lysdioder, lysdioder, lysdioder! Nej, de kostar ju 70 kr st, så det ska istället snålas med 21W-lampor som bara håller i två månader och dessutom utvecklar en sån värme att både lamphållare och reflektorer blir skadade av värmen. :-[

Bra reklam var ordet, sa Bull! ;)

Tonniiie

Citat från: Ersa skrivet 15 augusti 2011, 02:13:54 AM

Bra reklam var ordet, sa Bull! ;)

Man behöver inte just visa de sämre bilderna (tror inte ens folk lägger märke till det). Reklam ska väl vara positiv :)

Ersa

Citat från: Tonnie skrivet 15 augusti 2011, 15:29:20 PM
Man behöver inte just visa de sämre bilderna

Det får du ta med Hans som lade upp bilderna.

Citat från: Tonnie skrivet 15 augusti 2011, 15:29:20 PM
(tror inte ens folk lägger märke till det). Reklam ska väl vara positiv :)

Nog lägger folk många mötande till bussar som ofta har ena lampan trasig fram. Och det ger inte nåt vidare bra intryck av företaget.

Hans Fredriksson

Det låter sig meddelas att resultatet både bokstavligt och bildligt inte är lysande:
"Vi ha testat lysdioder men pga att dom drar så lite ström, systemet stänger då ner
strömmen till lampan så att den inte lyser".

Min avsikt är att visa bilder från vardagen.
En av bilderna var avsedd att visa de rosa hjärtan som prydde vindrutan. Tyvärr missledde jag en del av bildbetraktarna på Buss Snack  med bildtext om varselljuset.

Ersa

Aha, man har iaf försökt från Swebus sida. Och det är således Scania som på någont vis misslyckats med sitt elsystem. Tråkigt, men bra att det kom fram!

Carl Eric

Citat från: Ersa skrivet 16 augusti 2011, 16:23:34 PM
Aha, man har iaf försökt från Swebus sida. Och det är således Scania som på någont vis misslyckats med sitt elsystem. Tråkigt, men bra att det kom fram!

Se, man skall inte alltid tro det värsta om alla. Det kan skada branchen... ;)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 16 augusti 2011, 16:23:34 PM
Aha, man har iaf försökt från Swebus sida. Och det är således Scania som på någont vis misslyckats med sitt elsystem. Tråkigt, men bra att det kom fram!

Det är ju jättelätt att åtgärda genom att fula dit ett effektmotstånd.

Ersa

Citat från: calken skrivet 16 augusti 2011, 16:36:05 PM
Se, man skall inte alltid tro det värsta om alla. Det kan skada branchen... ;)

Efter att ha arbetat i över tio år på heltid inom branschen får man väl ändå lov att vara realist? Jag tror seriöst inte att jag som skribent "skadar bussbranschen" genom att ha förslag på hur man enkelt kan åtgärda en del halvdåliga lösningar som finns idag.

Citat från: Robert T skrivet 16 augusti 2011, 20:52:55 PM
Det är ju jättelätt att åtgärda genom att fula dit ett effektmotstånd.

Jag satt just och tänkte på det. Det är väl nästan så att man kan sticka ut huvudet och fråga var och varannan 18-årig Volvo 740-raggare i nån mindre byhåla, så kan de ge en rätt ohmstyrka på effektmotståndet man bör ha för ett diodlljus som motsvarar en 21W-lampa. Denna kunskap kanske inte finns hos Swebus då, men borde den inte kunna finnas hos Scania som ju ändå är en rätt stor fordonstillverkare? Och undra varför det år 2011 inte sitter diodlampor som standard i OmniExpressens varselljus, som det sedan flera år ju redan i gör i t.ex Volvo 9700. 21W-glödlampor borde inte en finnas som tillval med så små reflektorer.

Kanske en onödig detaljfråga för många, men jag anser det vara rätt viktigt. Det var drygt att behöva byta flera glödlampor i veckan för att få Swebus bussar att se något sånär respektabla ut på vägarna. Alla med socklar som en gång var vita, men som redan efter 3-4 månader såg ut så här:


Ersa


Bussföraren

Vem sköter servicen då?

Det är väl knappast Scania som har detta jobb

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 16 augusti 2011, 23:51:39 PM
Vem sköter servicen då?

Det är väl knappast Scania som har detta jobb

Nej, men det är lite trist att Scania inte byggt "rätt" från första början, så att alla deras kunder sluppit tänka på att byta ut lamporna mot dioder samt löda dit egna effektmotstånd för att slippa värmeskador i varselljusen efter ett halvår.
Nåja, det är väl sånt som räknas som barnsjukdomar som ju kan ske när man lanserar en ny bussmodell, men borde vara åtgärdat när andra årsmodellen släpps ut.