Hjo-Stenstorps Järnvägs busstrafik

Startat av Staffan Sävenfjord, 14 augusti 2011, 19:49:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jag har fått följande fråga, som jag dock går bet på. Kan någon hjälpa min vän som frågat och därmed även utöka mina kunskaper så vore jag tacksam.

"Jag håller just nu på med en text om Hjo - Stenstorps Järnväg, och jag nämner deras busstrafik. Visst hette väl deras bussbolag Västergötlands Trafik AB, VTA? Eller var det samägt med VGJ?"

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 augusti 2011, 19:49:34 PM
Jag har fått följande fråga, som jag dock går bet på. Kan någon hjälpa min vän som frågat och därmed även utöka mina kunskaper så vore jag tacksam.

"Jag håller just nu på med en text om Hjo - Stenstorps Järnväg, och jag nämner deras busstrafik. Visst hette väl deras bussbolag Västergötlands Trafik AB, VTA? Eller var det samägt med VGJ?"

Inget svar mer än att på detta vykort: http://www.tradera.com/HJO-Busstation-i-Korsberga-Affar-Bensin-1940-auktion_270238_137340619 (en auktion jag missat) finns en buss märkt H.S.B.

EDIT: Kolla här i stället: http://www.hsj.se/hsj/biltrafik.asp. Där finns information och bilder.

M.v.h.
Ola

bilomnibussen

Hej! Det finns en 15-årsjubileumsskrift utgiven av Västergötlands Biltrafikaktiebolag, Tidaholm som innehåller i huvudsak de uppgifter som går att läsa ut ovan, dessutom historik över de olika linjerna, kortfattat, bilder på några bussar, samt foton av ledning och personal. Skriften är daterad maj 1943. Jag köpte ett ex på en Hjulmarknad, den borde finnas på bibliotek i exempelvis Skövde.
Mvh Jan G.

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 15 augusti 2011, 18:07:06 PM
Hej! Det finns en 15-årsjubileumsskrift utgiven av Västergötlands Biltrafikaktiebolag, Tidaholm som innehåller i huvudsak de uppgifter som går att läsa ut ovan, dessutom historik över de olika linjerna, kortfattat, bilder på några bussar, samt foton av ledning och personal. Skriften är daterad maj 1943. Jag köpte ett ex på en Hjulmarknad, den borde finnas på bibliotek i exempelvis Skövde.
Mvh Jan G.

Ja, den som frågade hittade den jubileumsskriften sedan - i sin egen bokhylla. Ola Almquist har ju redan gett ett korrekt och uttömmande svar, vilket vi båda tackar för.  :)