Inga kommentarer, är ”rattvridarna” blinda?

Startat av Peter Erret, 10 augusti 2011, 22:05:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: mushkot skrivet 11 augusti 2011, 13:26:33 PM
Här också. Är inte denna ordning mer logisk?

Logisk på vilket sätt? Ärligt talat, så tycker jag att D överst är mer logiskt. Men det är inte samma sak som att det är bra. Framförallt bör det vara likadant på bussar av i övrigt samma typ. Att byta plats på fram och back är onekligen ett billigt sätt att skaffa sig plåtskador (och kanske personskador om det vill sig illa)!

Så här brukar växelväljaren löpa på en automatväxlad bil, och i samma ordning brukar "man" väl sätta knapparna?

P
R
N
D
2
1

Om man tänker sig att man kompletterar panelen på din bild med några lockup-lägen, så hamnar dessa ovanför D-läget. Det tycker jag också verkar lite märkligt.

Björn Ax

Citat från: JDS skrivet 11 augusti 2011, 20:46:14 PM
Att byta plats på fram och back är onekligen ett billigt sätt att skaffa sig plåtskador (och kanske personskador om det vill sig illa)!

Eller så kollar man innan man trycker på knappen. Tar aldrig för givet vart D och R sitter utan kollar varenda gång. Men man ska väl inte hoppas för mycket. :)

JDS

Citat från: Björn Ax skrivet 11 augusti 2011, 23:54:52 PM
Eller så kollar man innan man trycker på knappen. Tar aldrig för givet vart D och R sitter utan kollar varenda gång. Men man ska väl inte hoppas för mycket. :)

Inom parentes kan man ju ifrågasätta det kloka i att skriva texten på själva tryckytan på knappen utan skydd. Så småningom lär väl texten nötas bort, och då ökar risken för misstag. I och för sig lär ju R-knappen inte direkt slitas ut på nolltid eftersom folk inte kan backa i den här stan, men det verkar ändå mindre lyckat...

Robert T

Citat från: JDS skrivet 12 augusti 2011, 00:21:35 AM
Inom parentes kan man ju ifrågasätta det kloka i att skriva texten på själva tryckytan på knappen utan skydd. Så småningom lär väl texten nötas bort, och då ökar risken för misstag. I och för sig lär ju R-knappen inte direkt slitas ut på nolltid eftersom folk inte kan backa i den här stan, men det verkar ändå mindre lyckat...

Dom där knappsatserna håller mycket bättre än dom gamla, som man ju tryckte sönder "glaset" på om man inte tryckte med två fingrar, en på vardera sida på plastramen.

Fikman

Det är ju som upplagt för misstag när man frångår gänse standard med PRND321 uppifrån och ner. Tänker ett läge där man får avlösa i flykten pga sjukdom man kastar sig in är lite stressad och ja vilken ska man trycka på, risken är ju uppenbara att man kramar nått som står bakom med i en sådan sistuation.

Ted Selander

Gissa om jag blev förvirrad när jag skulle transportera en av Jönköpings nya MAN-ledbussar. Glad över att ha lyckats blåsa liv i motorn (personlig premiär), vred jag växelväljaren till höger som man alltid gjort på t.ex. Büssing (H32) och Scania (H59) i Stockholm.
Nu startade i stället ett tivoli, med fyrvägsblinkers och glada tut. Det visade sig att vredets tre lägen numera är D-N-R, alltså tvärtemot den gamla goda tiden. Man går aldrig säker.

/Ted

yngrot

Nog 17 är det väl nästan värre att dörrknappar och dörrbromsknapp sitter olika ??    Visst är det viktigt att även växelknappar sitter lika ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

mushkot

Logisk på vilket sätt? Ärligt talat, så tycker jag att D överst är mer logiskt. Men det är inte samma sak som att det är bra. Framförallt bör det vara likadant på bussar av i övrigt samma typ. Att byta plats på fram och back är onekligen ett billigt sätt att skaffa sig plåtskador (och kanske personskador om det vill sig illa)!

Så här brukar växelväljaren löpa på en automatväxlad bil, och i samma ordning brukar "man" väl sätta knapparna?

P
R
N
D
2
1

Om man tänker sig att man kompletterar panelen på din bild med några lockup-lägen, så hamnar dessa ovanför D-läget. Det tycker jag också verkar lite märkligt.

Den övre pekar ju framåt...  ;D

Men det finns ju även en sak som gör att man känner igen knapparna (iaf på våra), "R" har en liten "skål" medan "D" buktar utåt.

Lars

P
R
N
D
2
1

Jag lärde redan på 70-talet när jag gick fordonteknisk att väljarlägena alltid låg i samma ordning, detta var en av få saker som fordonsbranschen själva vedertagit.
Sedan så hade de första H1 med 4-växlad automatlåda som gick i Bromma en fjädrande platt plåtspak med en stor kula i toppen som man böjde åt höger innan den drogs fram och åter för att välja lägen, här låg R närmast föraren vilket jag retade mig på. Vilken växellåda satt i dessa bussar?
sedan kom H2 och H3 med Allison och en spak snarlik en bil med lägena i rätt ordning.

Sedan till de moderna tryckknapparna, jag tror att de gamla bara var att vända panelen och vända rätt knapparna så var allt i sin ordning.
Sedan så skulle panelen ligga horisentalt och har konstruerats därefter men den monteras fortfarande åt rätt håll i en del bussar.
Här kommer 2 exempel

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 12 augusti 2011, 09:33:07 AM
Nog 17 är det väl nästan värre att dörrknappar och dörrbromsknapp sitter olika ??    Visst är det viktigt att även växelknappar sitter lika ..

Nej, min fråga om dörrknapparna ville ingen ens kommentera...

Robert T

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 11 augusti 2011, 02:09:27 AM
Obervera också att det inte finns något temperaturvred till passagerarnas utrymme. Dessa är förinställda på 21 grader.

Bättre sent än aldrig i SL-trafiken. I Umeå fanns denna lösning på Polarbuss tidiga leveranser av OmniCity med AC. Antingen redan vid första leveransen år 2000 eller med start vid andra omgången 2003.