Framruta

Startat av Stefan73, 10 augusti 2011, 10:09:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan73

Hur är det med miljözonerna om man nu reggar om till husbuss och den inte går i yrkestrafik får jag då köra i tex malmö el göteborg ? någon som vet något om detta ?

Björn Forslund

Måste vara äldre än 30 år, då är det generellt undantag iaf i Stockholm.

Bussföraren

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 augusti 2011, 09:34:10 AM
Måste vara äldre än 30 år, då är det generellt undantag iaf i Stockholm.

Ja det gäller i alla miljözoner, äldre än 30 år och ej Yrkestrafikmarkerad hos transportstyrelsen

Fikman

Citat från: Stefan73 skrivet 28 augusti 2011, 22:59:32 PM
Hur är det med miljözonerna om man nu reggar om till husbuss och den inte går i yrkestrafik får jag då köra i tex malmö el göteborg ? någon som vet något om detta ?

Reggsr du den som personbil klass II är det heller inga problem

Stefan73

Tackar för alla tips ! Vad ska man ha för däck när man reggar som klass 2 personbil ? jag har R däck på nu 22.5 och jag vet att man inte får ha c däck ! Har fått hem bussen nu och skicket på denna är över förväntan ! Jag hade dock ett missöde precis när vi skulle köra så brast hydralröret till kopplingen så det blev till att fixa delar snabbt och lätt och sen skarva på en ny rör bit där det gamla var friskt och sen blev det till att lufta och ett 8mm rör är ju speciellt så det är tur att man kan meka och har lite kunskap ! såg att det sitter en sak som har tryckluft som har med växelspaken att göra den delen behöver jag byta för den har gått sönder och läcker luft ! nån som vet vilken del jag menar ?

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 30 augusti 2011, 21:51:06 PM
Tackar för alla tips ! Vad ska man ha för däck när man reggar som klass 2 personbil ? jag har R däck på nu 22.5 och jag vet att man inte får ha c däck ! Har fått hem bussen nu och skicket på denna är över förväntan ! Jag hade dock ett missöde precis när vi skulle köra så brast hydralröret till kopplingen så det blev till att fixa delar snabbt och lätt och sen skarva på en ny rör bit där det gamla var friskt och sen blev det till att lufta och ett 8mm rör är ju speciellt så det är tur att man kan meka och har lite kunskap ! såg att det sitter en sak som har tryckluft som har med växelspaken att göra den delen behöver jag byta för den har gått sönder och läcker luft ! nån som vet vilken del jag menar ?

Däcken ska vara godkända för 120 km/h, det finns någon kod på dem som säger detta. Fråga på gummiverkstaden, om ingen har kan förklara det bättre.

Stefan73

Okej jag ska kolla upp det ! tackar för hjälpen

Lulebjörnen

Däcken ska vara märkta med ett L som talar om att dom är godkända för 120km/h
De flesta moderna slanglösa radialdäck för landsvägsbruk är L-godkända så det är ingen märkvärdig operation att hitta passande däck.
Undantaget är vissa däck avsedda för anläggningsbruk som kan ha ett lägre hastighetsindex men det är ju knappast aktuellt på en (hus)buss med tanke på buller och vibrationer osv.

Det kan även stå M som talar om att dom är godkända för 130km/h respektive N som ger 140k/h, men vid det laget har nog B10:an lämnat gränsen för Take Off  :D...

Stefan73

Hej jag har M märkta däck så det blir helt perfekt och jag reggar den som en pb klass 2

Tackar för informationen

Var kan man söka reservdelar till min b10m 65 -84 säffle ?

Stefan73

Det sitter en luft historia med växelfäraren som är trasig och läcker luft ! Är det någon som vet var man kan finna en sån ?

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 02 september 2011, 12:05:13 PM
Det sitter en luft historia med växelfäraren som är trasig och läcker luft ! Är det någon som vet var man kan finna en sån ?

Du får kolla med de som skrotar bussar, t ex Demonteringar i Hölö och Holmsjöskroten. Kolla med Volvo om du kan få fram något artikelnummer och det kanske är något som sitter i lastbilar också.

Bussföraren

Är det omkastaren mellan hög/låg (spliten)?

För en -84:a hade väl aldrig den "hatade" växlingsservon

Stefan73

Ja det kan det kanske vara då lådan är ombyggd el ut bytt till nyare ! kolla på volvo lastvagnar och då hittade vi den i dom nyare modellerna för den ska inte finnas orginal på 84 ! var kan jag finna en beg styrventil då ? volvo ville ha 8200kr för en ny och jag har kollat på euro parts och Lvd dom har ingen eftermarknads el pirat !
Tacksam för hjälp

Rolle

Nu vill vi se bilder på bussen
//R//

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 03 september 2011, 11:10:02 AM
Ja det kan det kanske vara då lådan är ombyggd el ut bytt till nyare ! kolla på volvo lastvagnar och då hittade vi den i dom nyare modellerna för den ska inte finnas orginal på 84 ! var kan jag finna en beg styrventil då ? volvo ville ha 8200kr för en ny och jag har kollat på euro parts och Lvd dom har ingen eftermarknads el pirat !
Tacksam för hjälp

Du får, som tidigare skrivet, kolla med skrotarna om du inte vill pynta volvos priser. Fick du kläm på om det är något som även sitter i lastbilar? Det finns flera som säljer begagnade lastbilsdelar.