Framruta

Startat av Stefan73, 10 augusti 2011, 10:09:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 09:17:23 AM
Hej nä det var inte det reg nr ! Blev inte den bussen då jag ansåg att det var jättemycket at göra och han hade inte varigt riktigt seriös med i vilket skick den var ! Skulle vara ny renoverad inne men min son på 8 år hade fixat det bättre !

En annan fråga hur är volvos halv automat låda ? Funderar på en buss med det från 79 oxå med alu kaross !

Lite att göra på den med men inte som den andra jag kolla ! behöver byta rören till luftbälgarna bak med sätter slank som man har på nyare fordon  ! Ska besiktigad så vad ska jag se upp med ? Är en b58   C-kort bra däck men läcker luft vid ena bak bälgen och det är alla fel vad säljaren vet om !


Mvh stefan


Wilsonlåda GB346 eller 356? Kolla att alla växlar funkar, det är fyra eller fem beroende på låda, plus backen. Luftventilerna tar lätt smällar där de sitter utanpå lådan, som sitter utsatt om man kör på ojämn mark. Svårt att hitta delar idag. Kolla även om det är "norrlandsväxel".
När man kör Wilson gäller två saker: Aldrig växel i vid stillastående, alltid växel i vid körning.
Man lägger i växel när man ska köra. Växling upp sker genom att lätta på gasen och mjukt föra spaken i nästa läge, då blir det ryckfritt. Vid nerväxling möter man med gasen. Backen får du i genom att dra i knoppen på sidan av växelföraren först.


Bussföraren

Är det en -79:a är det nya spakstället med startläge och där backen nås genom att lyfta spaken uppåt och föras in i backläget

Björn Forslund

Citat från: Bussföraren skrivet 19 augusti 2011, 10:07:41 AM
Är det en -79:a är det nya spakstället med startläge och där backen nås genom att lyfta spaken uppåt och föras in i backläget

Javisst ja....när kom det nya spakstället? Den nyaste Wilson vi har är från -73, med det gamla stället.

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 09:17:23 AM
Hej nä det var inte det reg nr ! Blev inte den bussen då jag ansåg att det var jättemycket at göra och han hade inte varigt riktigt seriös med i vilket skick den var ! Skulle vara ny renoverad inne men min son på 8 år hade fixat det bättre !

En annan fråga hur är volvos halv automat låda ? Funderar på en buss med det från 79 oxå med alu kaross !

Lite att göra på den med men inte som den andra jag kolla ! behöver byta rören till luftbälgarna bak med sätter slank som man har på nyare fordon  ! Ska besiktigad så vad ska jag se upp med ? Är en b58   C-kort bra däck men läcker luft vid ena bak bälgen och det är alla fel vad säljaren vet om !

Mvh stefan


Att se upp med är läckage från motor, vatten o olja. Rost i ramen bakom bakaxeln. Läckande soppatank. Det finns mycket att kolla. Vad en läckande luftbälg kostar att byta vet jag inte. Om den är obesiktigad får man vara beredd på överraskningar och man ska definitivt inte betala större summor i det läget.

Bussföraren

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2011, 10:10:47 AM
Javisst ja....när kom det nya spakstället? Den nyaste Wilson vi har är från -73, med det gamla stället.

1974/75

Stefan73

b10 van hool vad sägs om en sån ?

Stefan73

Sitter mittmotor i den med en 6 vxl manuell växellåda med överväxel "norrlandsväxel".

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 10:24:18 AM
Sitter mittmotor i den med en 6 vxl manuell växellåda med överväxel "norrlandsväxel".


Om du inte är väl bekant med "norrlandsväxel" sedan tidigare så hoppas jag att du följer vår tråd om bussolyckan 1988. Du skrev "halvautomat" förut?? Vilken buss menar du? B10M vanHool har nog inte tvåväxlad bakaxel utan splitlådan med den lilla knappen på växelspaken.

Bussföraren

Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 10:24:18 AM
Sitter mittmotor i den med en 6 vxl manuell växellåda med överväxel "norrlandsväxel".


Här är det då integrerad "Splitdel" i själva lådan och inte i bakaxeln. ZFS680/90

Kolla att du får in alla växlar och att spelet i sidled för spaken inte är jääätttestort

Stefan73

Björn detta är en ny buss ! van hool b10 manuell den andra var en b58 från 79 med halv automat !

Splitt i lådan har jag kört med på lastbilar så det är väl samma ?  norrlandsväxel är väl en typ av elektrisk övervöxel el har jag fel ??

Stefan73

tur jag inte köpte 76an för där var ett jätte spel i spaken

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 10:30:20 AM
Björn detta är en ny buss ! van hool b10 manuell den andra var en b58 från 79 med halv automat !

Splitt i lådan har jag kört med på lastbilar så det är väl samma ?  norrlandsväxel är väl en typ av elektrisk övervöxel el har jag fel ??

Norrlandsväxel är tvåväxlad bakaxel. Läs tråden om Bussolyckan 1988, där står mycket nyttigt i ämnet.

Stefan73

Jag läste där nu ! Ja nu vet jag och jag har ykb och har kört stora ekipage men vill ha en husbuss där av alla frågor och att gå med i detta forumer var ju ett STORT plus för all denna hjälp och info jag har fått och lärt mig nya saker hade jag inte kunnat få på annat vis ! Jag hade förmodligen bara köpt grisen i säcken och sett glad ut ! Han jag skulle köpa av visste inte vad norrlands växel var utan bara att bussen hade det han visa inte hur det fungera iheller men han verka inte kunna så mycket om bussar ! Jag hitta en massa fel som inte hade gått igenom på sbp men hans bästa vän var ju stationschef så det förklara saken !

Björn Forslund

Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 10:41:35 AM
Jag läste där nu ! Ja nu vet jag och jag har ykb och har kört stora ekipage men vill ha en husbuss där av alla frågor och att gå med i detta forumer var ju ett STORT plus för all denna hjälp och info jag har fått och lärt mig nya saker hade jag inte kunnat få på annat vis ! Jag hade förmodligen bara köpt grisen i säcken och sett glad ut ! Han jag skulle köpa av visste inte vad norrlands växel var utan bara att bussen hade det han visa inte hur det fungera iheller men han verka inte kunna så mycket om bussar ! Jag hitta en massa fel som inte hade gått igenom på sbp men hans bästa vän var ju stationschef så det förklara saken !

Bara kul om vi kan hjälpa till. Vad gäller B10M så kolla smörjoljetanken. Dessa är sämre än i B58:orna och rostar sönder. Har du tur så är den bytt till rostfritt. Andra problem jag känner till från B10M är glappa styrspindlar. Verkstadsräkningen springer lätt upp i mer än vad inköpet kostade...

Fikman

Hej, har skjälv funderingar på att skaffa "husbuss", men med alla problem med 60-7o-80 talsbussarna med rost, dåligt med grejer osv så är jag mer inne på att köpa en fjärbil från mitten 90 talet. Du får ett vettigt objekt för ca 100T, med en stor låda, runt 7,2 meter långsom har raka väggar och inga upphöjningar på siderna för stolar, vist du lär göra en dörr mellan hytt och bodel, men de är en relativt liten opration i gämförelse med å köpa en buss för samma slant.