Sneak peek på Gubbängens nya bussar + Hammarbyhallen (Det finns nog nåt alla!=))

Startat av Andreas91, 10 augusti 2011, 03:02:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Vi börjar baklänges, nämligen från Hammarbyhallen. Här stod det såväl nya som gamla bussar, där dom gamla, åtminstone majoriteten, såg ut att kunna vara bussar som flyttats från Busslinkskolan vid Hornsberg. Här kommer lite bilder på bussarna och dom första två innehåller inga smakprov  :P:

Keolis 6808, 5230, 5052 och 6526:

Nu börjar det brännas lite...  ;):

Ny Omnilink Keolis 5514, 6527 och en buss i LT Sörmlands äldre lack. Har en känsla av att jag har sett denna MaxCi vid Hornsberg någon gång, i 21XX - serien eller liknande, men kan tyvärr ej svara på vilket nummer denna har. Anders (?) hälsar iaf... ;D:

Nu bränns det ännu mer...  ;D På plats fanns även Keolis 6529:

För er som vill hålla er till trafikstart om några veckor, så tar tyvärr bilderna slut här. För den som vill fortsätta, så finns det ytterligare lite bilder. Alla är inte tiptop, så jag ber om att ni har överseende med det. Tack! :)

SL-röda Säffleboggier har bl.a. dokumenterats på Eriksbergsdepån sedan tidigare på forumet, så jag passar på att bidra med lite bussar från Hammarbyhallen och Gubbängen istället! ;) Resan fortsätter vid Hammarbyhallen, med dessa Volvobilder - några riktiga outsiders vid både Hammarbyhallen (klar majoritet Scania) och Gubbängen (klar majoritet MAN). I Skärmarbrink sågs, i nummerordning, Keolis 5712, 5719, 5766, 5775 och 5782:

Scania Omnilink fanns också på plats, där 5514 redan har visats i tråden (bild 3). Ett flertal syns på bilden, bl.a. 5538 och systern 5539:

Nu backar vi bandet dit dagen började, nämligen vid Gubbängens nya depå. Enstaka Säffle och majoritet MAN stod på programmet. Säfflen som plåtades i Gubbängen vart 5716:

Gällande MAN, så tar vi från normalvagn till ledvagn.  ;) Vi börjar därför med en splitterny buss i 74XX-serien, 7487:

Därefter går vi till boggie och då hamnar vi, i nummerordning, vid den första av dom nya MAN-boggierna hos SL, nämligen 7531:

Vi går sedan till en ledvagn, som är en ny stombuss i form av 7079:

En bild över depåområdet där bussarna var parkerade. Stombussarna dominerade...:

Två bonusbilder blir till SLs sista stombusslinje med blålackade normalgolvsbussar, som ju lite passande passerar vid depån, nämligen linje 172 (även den första i ordningen bland de tresiffriga stombusslinjerna!  :P) Snart är det slut, men två bilder fick det iaf bli:

Det vart ett väldigt stort bildsvep och hoppas att det uppskattades! :)

Kvarne

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ted Selander

Citat från: Andreas91 skrivet 10 augusti 2011, 03:02:40 AM
Vi börjar baklänges, nämligen från Skärmarbrink. Här stod det såväl nya som gamla bussar, där dom gamla, åtminstone majoriteten, såg ut att kunna vara bussar som flyttats från Busslinkskolan vid Hornsberg. Keolis 5230 skulle jag kunna tänka mig var det enda undantaget. Här kommer lite bilder på bussarna och dom första två innehåller inga smakprov  :P:

Ny Omnilink Keolis 5514, 6527 och en buss i LT Sörmlands äldre lack. Har en känsla av att jag har sett denna MaxCi vid Hornsberg någon gång, i 21XX - serien eller liknande, men kan tyvärr ej svara på vilket nummer denna har. Anders (?) hälsar iaf... ;D:

---

Trevligt och ambitiöst bildsvep. Jag måste få tillägga, att ehuru Skärmarbrink med sin tunnelbanestation är geografiskt korrekt, står bussarna i Hammarbyhallen, aktiv som fullödigt bussgarage till 1994, därefter i omgångar som satellituppställning till Nybodahallen. Parallellt med bussverksamheten turattes ett antal tunneltåg från Hammarbyhallen. Hur länge det fanns trafiktåg här har jag glömt.
Utmed långväggen till bussgaraget installerades en värmeramp, och där ställdes Hammarbys första ledbussar upp. Boggibussen på bilden ser rysligt lång ut jämfört med de nätta Maxcibussarna. Den gröna 2106 från 1993 tillhör mycket riktigt skolan.

/Ted

virtual1

Andreas91

Andreas91

Citat från: Kvarne skrivet 10 augusti 2011, 04:55:29 AM
5230 tillhör skolan sen en tid tillbaka...
Tråkigt att man inte längre kan se den i reguljär trafik.  :-\ Å andra sidan, så finns det kanske istället hopp om att få se den vara ute och fara även om några år. :)

Bussfanatikern

Bussen 2106 har den gamla SLT-färgsättningen, ljusgrön, mörkgrön och vit. Den röda linjen tejpades på i efterhand under 1994 då Länstrafiken Sörmland bildades. 1996 kom den nuvarande färgsättningen som innebär helgröna bussar med röd linje som består av färg och inte tejp.