Status Nobina Norrtälje?

Startat av Dörrbroms, 09 augusti 2011, 19:26:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dörrbroms

Hej på er.

Jag är en av de förare som valde att inte gå över till Nobina när de tog över Norrtälje efter midsommar.
Jag har märkt att trafiken fortfarande går lite knackigt och hör en massa rykten om läget där nu.

Finns det nån som kan sprida lite sansad info om hur det står till på min gamla arbetsplats?

Ersa

Personalbrist sägs det vara. Å andra sidan har det varit semestertider, vilket säkert bidragit till viss brist. Samt att alla dubbeldäckare inte levererats, vilket inneburit att förstärkningsturer behövts sättas in på 676. Och det kräver ju även lite extra personal.

Därför är det svårt att ge en rättvis bild av läget innan alla är tillbaka från semestern, alla nya (och några fler begagnade?) bussar levererats, samt vintertidtabellens rutiner blivit invanda.

bjorn_k

...samt givit mig ett jobb...  :o

JDS

Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2011, 20:01:07 PM
Personalbrist sägs det vara. Å andra sidan har det varit semestertider, vilket säkert bidragit till viss brist. Samt att alla dubbeldäckare inte levererats, vilket inneburit att förstärkningsturer behövts sättas in på 676. Och det kräver ju även lite extra personal.

En vanlig ledbuss är måhända inte det som utlovats, men kräver den verkligen mer personal än en dubbeldäckare?

buskörare

Citat från: JDS skrivet 09 augusti 2011, 21:53:27 PM
En vanlig ledbuss är måhända inte det som utlovats, men kräver den verkligen mer personal än en dubbeldäckare?

Det gäller ju att få tag på sådana också. Nu rullar ju Vegorna eftersom det troligen var det Keolis kunde låna ut i dagsläget

danneh

Ren fråga om trafiken där, ska det verkligen va så gamla bussar i trafiken? Ovanligt många för att va ny trafikstart?

buskörare

Citat från: danneh skrivet 10 augusti 2011, 01:00:16 AM
Ren fråga om trafiken där, ska det verkligen va så gamla bussar i trafiken? Ovanligt många för att va ny trafikstart?

Kanske hade Nobina tillräckligt många bussar att plocka av som motsvarar SL's krav? Jag vet inte hur kraven ser ut ska erkännas, men Nobina blir ju nu av med 2 stora områden och där finns det ju en hel del att plocka av. Dumt att skrota bussar som funkar och motsvarar alla krav.

Ersa

Förutom att det nu är lågentrékrav överallt, så ser väl fordonskraven i Norrtälje ut nästan exakt som när Keolis körde? Dvs en maxålder på 16 år samt en snittålder på 8(?) år. Krav på AC endast på 676, 677 samt övre halvan på 639:an. Inga som helst krav på bälten vad jag förstått.

Detta är snålt tilltagna krav av SL, men man kan knappast klandra Nobina för att köra med "för gamla" bussar, då Nobina ju uppfyller de inte alltför avancerade SL-kraven. SL får ju det de betalar för.

Omnilasse

Citat från: danneh skrivet 10 augusti 2011, 01:00:16 AM
Ren fråga om trafiken där, ska det verkligen va så gamla bussar i trafiken? Ovanligt många för att va ny trafikstart?

Nåja, det blir ju iaf 25 dubbeldäckare och 7 B9S (8500), alltså något mer än en tredjedel helt nya. Därtill är det väl ungefär ett 20-tal som ligger under 8-årsgränsen med marginal. Sedan är det väl så att eftersom det bara är blåbussar som är nya - så blir förstås fördelningen av bussarna i trafikområdet något ojämn.

Så slutsumman blir ju ändå rätt bra, även om det ofta kan vara mer nytt vid trafikstart. Men det är ju givetvis så att när Nobina nu har tappat två rätt stora trafikområden på väl närmare 300 egna bussar - motsvarande en inte obetydlg del av Nobinas samlade vagnpark, är det givetvis klart att man försöker minimera nyinköpen. Allt annat vore ju företagsekonomiskt vansinne - och egentligen samhällsekonomiskt också i en förlängning (om bussar inte utnyttjas under sin livlängd blir ju avtalen i en förlängning dyrare).

Tror nog också att vi under senare år varit bortskämda med att se ovanligt mycket nytt i nya avtalsområden. Egentligen en orsak av trafikhuvudmännens nya krav på bussarna (inte minst olika former av miljödiesel). Detta har ju gjort att gamla bussar inte kunnat utnyttjas i nya uppdrag - trots att de ingalunda nått sin maxålder. Vi har också haft en expansion med nya aktörer på marknaden som då inte heller har haft äldre bussar att ta till. Sedan innebär ju SL:s längre maxålder på fordon att det är här de äldre linjebussarna i Sverige samlas, då många andra har 12 årsgräns för bussar.

 

danneh

Jahaja, SLs krav va så snålt tilltagna... Glad att ja bor i Göteborg såsätt  ;)

Ersa

Citat från: JDS skrivet 09 augusti 2011, 21:53:27 PM
En vanlig ledbuss är måhända inte det som utlovats, men kräver den verkligen mer personal än en dubbeldäckare?

En ledvagn eller boggivagn har ju bara 55 stolar idag, vilket ofta inte räckt till då det numera är glesare mellan avgångarna sedan tidtabellen anpassats till dubbeldäckartrafiken. Därför har man vissa tider varit tvungna att förstärka 676:an med ytterligare en boggivagn eller ledvagn mellan de ordinarie avgångarna. Vilket gör att det gått åt mycket extra personal.

Det hundraprocentiga lågentrékravet krånglar här till det, då man dessvärre inte får sätta in ett gäng 18-20 meters normalgolvade ledvagnar med 75-80 sittplatser. Dvs av den storlek som dåvarande Swebus i Uppsala körde (och än idag kör) med på UL801 samt de andra viktiga stomlinjerna förr.

Dörrbroms

Ursäkta sent svar...

Personalbrist är ett understatement. Vi borde vara runt 1/3-del av styrkan som lämnat hittills, och tyvärr verkar strömhoppet fortsätta. Jag vet dessutom personligen ett par till som aktivt letar alternativ och ska dra så fort det går. Och nye chefen verkar tyvärr inte inge förtroende - snarast åt andra hållet: mer lydnad, mer vet bäst. Hur Nobina ska få fram tillräckligt med förare här ute i busken kan man undra, speciellt när de flesta presumtiva redan känner till läget.

Jag har sett det så många gånger nu: företag som piskar sina anställda och sen med sårad min klagar på att ingen vill ställa upp (Attendo Care någon?). Här ute med kraftiga, plötsliga toppar av folk vid hållplatserna krävs det improvisation och vilja av alla för att få trafiken att flyta, och fyrkantig planering plus ledarstil från hedenhös är inte svaret.

Men det värsta är att de kollegor som några veckor efter övertagandet var förbannade och försökte få till förändringar så det skulle börja fungera nu mest skiter i det och "bara gör sitt jobb". Det borgar inte för en lyckad lösning.

Men kanske kan vi i alla fall få några bättre bussar nu när Busslink tar över deras områden söder om stan. För det skrot de förde in vid övertagandet gav definitivt inte "väsentligt bättre komfort för kunderna" som de skrev i sin pressrelease (http://www.nobina.com/sv/Sverige/Nyheter/Nobina-vinner-nytt-trafikavtal-for-SL/), inte heller bättre komfort och knappt nån komfort alls.

Men dagens Norrtelje Tidning har för första gången på länge en artikel med kommentarsfältet påslaget, kan vara intressant läsning. :-/
http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1326094-fler-bussturer-med-frukost

Dörrbroms

PS:

Artikel i dag igen:

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1327640-stort-raseri-over-mandagens-busskaos

"– Vi har inte personalbrist, men ett par turer blev inställda på grund av att personalen inte dök upp. Vid ett tillfälle rörde det sig om en förare som försovit sig och vid ett annat tillfälle rörde det sig om en buss med dörrfel, säger Daniel Brinck, trafikområdeschef på Nobina i Norrtälje. "

Ersa

Personalfrågan vet jag inget om, men nu ska det väl ändå finnas gott om bussar? Nu ska ju nästan alla dubbeldäckare ha levererats. De sista 4-5 st ska komma under september. När alla bussar även frigjorts från Huddinge, Botkyrka och Nacka/Värmdö kan Trafikområde Norrtälje äntligen få gott om egna bussar, och kanske rentav även flera reservbussar att sätta i trafik medan man lagar sina egna. :)

Omnilasse

Citat från: Dörrbroms skrivet 23 augusti 2011, 23:10:13 PM
PS:

Artikel i dag igen:

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.1327640-stort-raseri-over-mandagens-busskaos

"– Vi har inte personalbrist, men ett par turer blev inställda på grund av att personalen inte dök upp. Vid ett tillfälle rörde det sig om en förare som försovit sig och vid ett annat tillfälle rörde det sig om en buss med dörrfel, säger Daniel Brinck, trafikområdeschef på Nobina i Norrtälje. "


Fast den här artikeln var väl ändå att koka soppa på en spik, fast man kände sig väl tvungen med anledning av kommentarsfältet. Däremot har man haft lite väl mycket förseningar under sommaren (brukar ju alltid vara det dock i Norrtälje sommartid), även om det blev bättre mot slutet av perioden. Det här är verkligen ett trafikområde som man skulle mått bra av att få börja köra på till hösten istället.

Därmot är det förstås viktigt att man arbetar med standarden på hela trafikområdet. Kommer man under 75 procent kundnöjdhet innebär det ändå ett vite på 10 miljoner. Tyvärr är det ju lätt att folk börjar snacka. Blir det en allmän "snackis" att trafiken inte fungerar, ja då är ju risken stor att man hamnar under i kvalitetshänseende. Som jag skrev tidigare i något inlägg - är nog bra om man satsar lite vid trafikstart. Nu komplicerades väl det hela av att man tappade så mycket personal. I Stockholm finns det helt enkelt för många alternativ - så det kan vara dyrt om man inte får personalen med sig. Givetvis kan man vara tvungen att genomföra en del åtgärder - och i princip är det bra att genomföra dem med en gång, men då är det oerhört viktigt att man använder lite HR-kunskap för att få majoriteten av förarna "på banan igen" relativt fort. Vilket förvisso kan vara lättare sagt än gjort.

Sedan ska väl kommas ihåg att Norrtälje hörde till de avtalsområden som inte riktigt pressats med senare tiders upphandlingar. Keolis kunde köra med rätt god marginal och behövde inte ta till några större åtgärder för att få ekonomi i avtalet. Andra saker tycker jag drabbar Nobina något oförkänt - som de delade tjänsterna i Stockholm. Att man får ha några delade tjänster i Stockholm, hade nog varit en förutsättning för vem som helst som tagit över (även om Keolis har haft trafik i närområden som möjliggjort produktionsutybe) - men här försöker ju Nobina också lösa det med turer på 401.