Ett plötsligt uppvaknande och två bilder från World Scout Jamboree på köpet!

Startat av Sundås, 09 augusti 2011, 11:13:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sundås

Hej!

Jag har inte varit aktiv på forumet på ganska länge, mycket beror det nog på att jag känt mig "mätt" på bussfotograferande sedan jag började arbeta med dem.

Men nu har jag fått lite inspiration igen, mycket efter det stora lägret som jag kom hem från igår (arton nätter i tält).  :)

Två bilder kommer här..

Bussar står uppställda på flygfältet i Gälltofta, redo för att köra in till området och sedan iväg med deltagare på "Camp in Camp". Totalt var 169 bussar inblandade per dag (tre dagar).

Sedan en annan bild, från den 4 augusti, då alla Camp in Camp-arrangörer var på besök på lägret och sedan skulle hem på kvällen. Bussarna stod i rader om fyra och såg inte så mycket ut från sidan, men uppifrån fick man lite perspektiv på hur många det faktiskt var..

Nu skall vi se om detta uppvaknande håller i sig.. Har många bilder på lager som inte kommit ut från datorn.

Allt gott!

Hälsar

Oscar
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Staffan Sävenfjord

Enligt Busstidningen har Bergkvarabuss klarat detta med bara bussar från den egna koncernen. Och det finns ju inget i Oscars fantastiska bilder som motsäger detta.
http://www.busstidningen.se/2011/08/07/39-000-scouter-bussas-ivag-pa-tva-dagar/

Sundås

Nja, inte riktigt. Det har funnits enstaka bussar från andra bolag också, även om de varit väldigt få. Tjörnarpsbuss, Schölins Buss, Kristianstad Buss mfl - samt självklart Kristianstad Kommun, som körde bussar till/från Kristianstad för funktionärer under hela veckan med sina skolbussar.

Bergkvarabuss har gjort ett fantastiskt jobb och skall ha stor eloge.

De hade ju även ett antal bussar uthyrda till lägret utan chaufförer med, som lägret har bemannat med ideella krafter. Dessutom har trafikledningen på plats - även vid inryckning och utryckning - skötts av ideella krafter till största del.

Carl Eric

Riktigt trevliga bilder Oscar! Ett stort tack för dessa!!

På ankomstdagen (onsdagen 27/7) kom det bussar i stort sett hela dagen och vi svenska scouter blev inkallade som "värdar" och hjälpte till med avlastningen. Det var beräknat att komma en buss i minuten och avlastningen var beräknad till 4 minuter, någon som enligt de jag pratade med fungerade bra!

Enligt vad jag hörde så hade det blivit fel i planeringen så de hade beställt för få bussar från Bergkvara vilket ledde till att man fick ringa in fler bussar själva. I vilket omfattning det skedde vet jag inte...

Dock så har jag inga exakta siffror på hur många bussar som bemannades av idella krafer. När vi åkte hem så åkte vi i Bergkvarabuss 045 som bemannades av en Keolis chaufför från Mölndal! :)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Sundås

Det fanns ungefär trettio ideella chaufförer (vissa körde inte enbart). Ungefär tjugo bussar kördes av dessa chaufförer, och trafiken lägret hade själva var till/från besöksparkeringen och till/från stranden.

De ideella var ungefär 50/50 scouter och bilkårister.

För övrigt besöktes lägret av inte mindre än 30 270 dagsbesökare!

Johan Hansson

Ser en Sennans Buss i nedre högra hörnet.
Kanon bilder Oskar!
tur inte bussen i mitten skall ut först
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan Hansson skrivet 09 augusti 2011, 13:21:55 PM
Ser en Sennans Buss i nedre högra hörnet.

Nej, det är en VL-Buss. VL-Buss ägs som bekant numera av Bergkvarabuss.

MrRep

Fantastiska bilder! Bussarna ser ut som leksaker ovanifrån :) Jag kan tänka mig all planering som ligger bakom detta för att få det att fungera.

Möllers

Vilken härligt bild sog dom hade kvar sin gammla scania irizar hos bergkvarabuss trodde den hade gott till skroten.

NZZ

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 10 augusti 2011, 00:42:31 AM
Vilken härligt bild sog dom hade kvar sin gammla scania irizar hos bergkvarabuss trodde den hade gott till skroten.
Vi har numera 5st Iriszar PUST!!

lotta

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2011, 13:44:17 PM
Nej, det är en VL-Buss. VL-Buss ägs som bekant numera av Bergkvarabuss.
Det är en Sennan buss man ser skillnaden på lackeringen av backspeglarna och toningen på vänster sida.