En kort Omnicity i Luxembourg

Startat av Optimal, 08 augusti 2011, 22:10:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Mumma, skulle va kul att se en OmniLink i den färgen.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Mats Karlsson

Jag tror inte att det är en kort OmniCity. Den ser ut att ha normallängd (12 m).

Fikman

Och antingen ser jag dubbelt eller så är det 2 ;D

Optimal

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 augusti 2011, 06:56:03 AM
Jag tror inte att det är en kort OmniCity. Den ser ut att ha normallängd (12 m).

Ledvagn och Kortvagn. Detta är ingen ledvagn .

Mats Karlsson

Citat från: Jim skrivet 09 augusti 2011, 11:39:04 AM
Ledvagn och Kortvagn. Detta är ingen ledvagn .
Jag undrade eftersom det finns en kort version OmniCity  (10.5 m) och en "normal" (12 m), medan bilden tycks visa normalversionen.

Optimal

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 augusti 2011, 11:51:23 AM
Jag undrade eftersom det finns en kort version OmniCity  (10.5 m) och en "normal" (12 m), medan bilden tycks visa normalversionen.

Om man ska gå så på djupet så är det en Normalvagn. Men brukar bara skriva kort och ledvagn. Är den extra kort så blir det en kortare kortvagn :D

Mats Karlsson

Citat från: Jim skrivet 09 augusti 2011, 11:57:38 AM
Om man ska gå så på djupet så är det en Normalvagn. Men brukar bara skriva kort och ledvagn. Är den extra kort så blir det en kortare kortvagn :D
Du förstår, dels har jag hållit på med bussar ca 40 år och och dels kan jag inte stockholmska, varför jag inte kan eller förstår den nypåfunna terminologin med kort kortvagn. Hur skall jag veta när en kort buss är kort, kortare eller normal? Ber om ursäkt för att jag inte förstår allt här i världen. Din bild var i alla fall myckert fin!

5783

Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 augusti 2011, 12:18:52 PM
Du förstår, dels har jag hållit på med bussar ca 40 år och och dels kan jag inte stockholmska, varför jag inte kan eller förstår den nypåfunna terminologin med kort kortvagn. Hur skall jag veta när en kort buss är kort, kortare eller normal? Ber om ursäkt för att jag inte förstår allt här i världen. Din bild var i alla fall myckert fin!

Det vanliga inom SL är kortvagn, tror aldrig jag har hört någon säga normalvagn även om det kanske är det normala.  :)

Ordet kortvagn har jag hört inom SL sedan barnsben (1980). Så något nytt är det inte.

Mats Karlsson

Citat från: Daniel S skrivet 09 augusti 2011, 12:24:32 PM
Det vanliga inom SL är kortvagn, tror aldrig jag har hört någon säga normalvagn även om det kanske är det normala.  :)

Ordet kortvagn har jag hört inom SL sedan barnsben (1980). Så något nytt är det inte.
Ja, det är nog så att stockholmarna ofta hittar på egna uttryck. Som boende utanför SL-området har jag inte tidigare stött på uttrycket kortvagn som synonymt till normalvagn, förrän det dök upp här på BussSnack för några månader sedan. Problemet är att man ju inte vet vad som menas med kortvagn, när uttrycket nämns här, beroende på vem som använder det. Därför måste jag alltid fråga för att vara säker. Det är synd när ord ändrar betydelse. Det blir så lätt missförstånd då.

MartinMartin

Så vad skulle hända om man av en modell tillverkade 500 st ledvagnar och 100 st 2-axlade.
Vad är då en "normalvagn"  ;)

Håller med Jim & Daniel om att det är en kortvagn (även om det finns olika längder på kortvagnarna)
och sen är det boggie och ledvagn.

Ersa

Vad jag förstår så används begreppet "kortvagnar" främst om tvåaxliga bussar för att kunna skilja dem från trexliga "boggivagnar". Utöver dessa två finns även "ledvagnar".
Dessa begrepp blir dock lite fel när 13-13½ meter långa tvåaxliga "kortvagnar" kan ha längre hjulbas och därför ha svårare att ta sig fram på vissa ställen jämfört med 14½-15-meters boogivagnar med styrbar tredjeaxel.

Inte heller jag hade hört ordet "kortvagn" utanför Stockholms län, innan jag flyttade innanför länsgränsen. Det närmsta jag hört norröver var smeknamnet "fimp" om extra korta bussar (dvs 12-metersbussar) i landsbygdstrafik. Ty där var/är ju 14-15 meter det "normala".

Begreppet "normalvagn" har jag aldrig hört användas inom branschen.

Mats Karlsson

Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2011, 14:00:46 PM
NB = Normalbuss har förekommitr i vagnlistor under många år. 12 m har varit och är väl fortfarande "nornallängd" på en buss.

Fikman

Citat från: Ersa skrivet 09 augusti 2011, 14:00:46 PM
Vad jag förstår så används begreppet "kortvagnar" främst om tvåaxliga bussar för att kunna skilja dem från trexliga "boggivagnar". Utöver dessa två finns även "ledvagnar".
Dessa begrepp blir dock lite fel när 13-13½ meter långa tvåaxliga "kortvagnar" kan ha längre hjulbas och därför ha svårare att ta sig fram på vissa ställen jämfört med 14½-15-meters boogivagnar med styrbar tredjeaxel.

Inte heller jag hade hört ordet "kortvagn" utanför Stockholms län, innan jag flyttade innanför länsgränsen. Det närmsta jag hört norröver var smeknamnet "fimp" om extra korta bussar (dvs 12-metersbussar) i landsbygdstrafik. Ty där var/är ju 14-15 meter det "normala".

Det är många i Dalarna som använder sig av begreppet kortvagn om 12 meters här med. Dom man kallar fimp brukar bussarna i 8 meters klassen kallas eller stubbe.

Mikael Ringmarck

Jag skulle tro att benämningen "kortvagn" är ett väl rotat begrepp bland förarna i Stockholm, åtminstone har jag upplevt det så där jag har kört buss. Och det är väl inte så konstigt när det på många garage funnits två längder på bussarna - 12 m och 18 m. Att kalla 12 m för normalvagn när det inte finns några kortare bussar känns bara dumt.  :)