Huvudmeny

En nyare Jelcz i Polen

Startat av Optimal, 08 augusti 2011, 21:00:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Tur att de gick i konkurs, de var ju på väg att börja sälja sina bussar i Sverige med ;) Inga kvalitetsvagnar direkt om man säger så...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 08 augusti 2011, 21:46:50 PM
Tur att de gick i konkurs, de var ju på väg att börja sälja sina bussar i Sverige med ;) Inga kvalitetsvagnar direkt om man säger så...

De gick väl upp i Autosan. Autosan Sancity är  helt igenom en konstruktion från Jelcz.

Cyklisten

Men den är nog bättre gjord av Autosan än Jelcz, i alla fall när det gäller rostskyddet. Och så har Autosan viss hunnit utveckla Sancityn, i alla fall när de skapade tolvmeters-lågentre. Just Jelcz har man ofta haft konstiga problem med, men i de flesta fall fick man någorlunda ordning på grejerna. Det är något billigare arbetskraft och inga ålderskrav...

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 augusti 2011, 22:27:57 PM
De gick väl upp i Autosan. Autosan Sancity är  helt igenom en konstruktion från Jelcz.
Jo, Autosan tog över Jelcz. De hade haft samma ägare under många år, så det var naturligt att koncentrera bussverksamheten till ett av företagen. Någon konkurs tror jag inte det rörde sig om, utan bara en vanlig strukturrationalisering.

5783

Påminner en del om OmniLink under frontrutan...

Cyklisten

Jag hade iaf läst någonstans om att de konkade, men det finns gott om mindre trovärdiga källor på nätet. De har alltså bara rationaliserats bort som varumärke inom "Polskie Autobusy Sp. z o.o.", även om det kom ganska oväntat (i alla fall för min del), innan Autosan hann utveckla egen stadsbusserie. Här är en av deras nyare modeller, man kan då säga att det är en efterföljare till denna Jelcz på bilden. Ganska fin, men jag tycker fortfarande mer om Solaris.

http://www.phototrans.eu/15,263563,0.html

Mats Karlsson

Du har nog rätt. Jag har googlat på ett antal polska sidor och där verkar framgå att Jelcz konkursade på något sätt under 2008 och att den lilla modellen Jelcz Libero då togs över av Autosan som SanCity. Därefter verkar Autosan ha utvecklat ett eget stadsbussprogram, som säkerligen delvis bygger på tidigare Jelcz-konstruktioner, men som ändå anges som ett helt nytt projekt. Det har varit väldigt tyst om hur det egentligen gick till när Jelcz "smögs in" i Autosan, varför jag tidigare inte hade uppfattat att det verkligen rörde sig om en konkurs. Det är nog också en tidsfråga innan Autosan också går i graven (konkursar). Produktionssiffrorna har minskat kraftigt, samtidigt som man har lagt ned mycket pengar i nyutveckling. Förhoppningen om ökad export till Sverige har ju också grusats rejält. Att försöka överleva på ca 100 sålda bussar per år kan inte gå i längden.     

yngrot

Är bussen smalare än våra 2.55 m eller är det bara synvilla??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Mats Karlsson

Citat från: yngrot skrivet 11 augusti 2011, 17:54:34 PM
Är bussen smalare än våra 2.55 m eller är det bara synvilla??
Jag gissar på 2.50 m. Jag tror inte att Jelzc hann gå över till bussar med bredd 2.55 m.