Vagnparken i Björknäs (SL)

Startat av JDS, 07 augusti 2011, 20:44:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Vilka (ungefärliga) standardförändringar är att påräkna vid höstens entreprenörsskifte? Att normalgolvarna ska bort har jag förstått, men därutöver finns ju ett antal fordon i varierande skick med allt från märkliga brister i inredningen till de mest fantastiska missljud från motorer, fläktar och turboaggregat. Många är de gånger som man i Slussenterminalen undrat "Vad sjutton var det där för något?" och häromkvällen inträffade vid ett par tillfällen att i stort sett samtliga gäster på Hermans restaurang reste sig upp för att kolla vad i allsin dar det var för konstigt fordon som passerade nedanför (en B9S, faktiskt!).

Så nu undrar jag: Vad kommer att ersätta 18-vagnarna, och på vilka linjer i så fall? Och vad händer med den befintliga vagnparken i övrigt - kommer dessa fordon att övertas av Keolis-Busslink, eller tas de med till någon annanstans? (Samt: Kan man räkna med en generell uppryckning av underhållet eller bör man även i fortsättningen räkna med att få se många lustiga vagnar som rullar ute på vägarna?)

Walter

Citat från: JDS skrivet 07 augusti 2011, 20:44:00 PM
Vilka (ungefärliga) standardförändringar är att påräkna vid höstens entreprenörsskifte? Att normalgolvarna ska bort har jag förstått, men därutöver finns ju ett antal fordon i varierande skick med allt från märkliga brister i inredningen till de mest fantastiska missljud från motorer, fläktar och turboaggregat. Många är de gånger som man i Slussenterminalen undrat "Vad sjutton var det där för något?" och häromkvällen inträffade vid ett par tillfällen att i stort sett samtliga gäster på Hermans restaurang reste sig upp för att kolla vad i allsin dar det var för konstigt fordon som passerade nedanför (en B9S, faktiskt!).

Så nu undrar jag: Vad kommer att ersätta 18-vagnarna, och på vilka linjer i så fall? Och vad händer med den befintliga vagnparken i övrigt - kommer dessa fordon att övertas av Keolis-Busslink, eller tas de med till någon annanstans? (Samt: Kan man räkna med en generell uppryckning av underhållet eller bör man även i fortsättningen räkna med att få se många lustiga vagnar som rullar ute på vägarna?)

Ett kort svar baserat på tidigare uppgifter här så stannar endast B9S av nuvarande bussar. Resten blir många Omni-boggie, MAN-leder och Volvo-Bogie. Andra kan detta bättre och söker du i arkivet så finns det för inte så länge sedan fullständiga vagnlistor publicerdae
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

Allt du undrar över finns att läsa om här på snacket.

Grov sammanfattning av Keolis Nacka-Värmdö:
Ca 210 bussar, en tredjedel B9S, drygt 90 Scania, flertalet spritt nya, 33 MAN, 10 nya volvoboggi, 2 folkabussar.

/Ted

JDS

Jodå, jag har redan kollat några tidigare trådar i ämnet, men det var mest vagnsnummer och sånt som jag inte riktigt kan relatera till innan jag har sett bussarna på riktigt. Men nu får jag tacka för bra sammanfattningar, återstår då att se hur det går med svaret på min parentetiska fråga  ::)

Fredde

Citat från: JDS skrivet 07 augusti 2011, 21:33:57 PM
Jodå, jag har redan kollat några tidigare trådar i ämnet, men det var mest vagnsnummer och sånt som jag inte riktigt kan relatera till innan jag har sett bussarna på riktigt. Men nu får jag tacka för bra sammanfattningar, återstår då att se hur det går med svaret på min parentetiska fråga  ::)

Om inte minnet sviker (och om jag förstått din fråga fullt ut) så blir det som följer...

De B9S som nu går i 60 och 61-serien kommer hamna i 64-serien.
55, 56 och 57-serier kommer bestå av Scania boggi. Scania led hamnar i 60-serien.
MAN-led kommer bli 70-serie...
Volvo boggi blir 57-serien.
Folkabussarna heter 82**

Camilla

Jag undrar om inga B9S som går i Nacka/Värmdö ska in på en rekond för många av  dom är ju ett bedrövligt sick  invändigt

Carl Eric

Citat från: Camilla skrivet 08 augusti 2011, 01:16:06 AM
Jag undrar om inga B9S som går i Nacka/Värmdö ska in på en rekond för många av  dom är ju ett bedrövligt sick  invändigt

Inte nog med det, vi får de risigaste B9S som har rullat på gröna Linjen också; 3834 - 3843, 3856, 3857, 6621 - 6627 samt några B9S från Norrtälje.

Eftersom att de inte blir lediga förrens 25 september (skrev även det i en annan tråd) så hyr Keolis 19 bussar från Nobina.

Folkabussarna heter 8402 och 8407.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Walter

Citat från: calken skrivet 08 augusti 2011, 17:43:05 PM
Inte nog med det, vi får de risigaste B9S som har rullat på gröna Linjen också; 3834 - 3843, 3856, 3857, 6621 - 6627 samt några B9S från Norrtälje.

Eftersom att de inte blir lediga förrens 25 september (skrev även det i en annan tråd) så hyr Keolis 19 bussar från Nobina.

Ni får väl ha något som väger upp nyleveranserna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ted Selander

---

Folkabussarna kommer inte att tursättas planenligt, i stället kan vi med viss säkerhet glädja oss ett tag åt Maxcibussarna 4820-21 på t.ex. linje 408. De kommer närmast från Söderort.
Än finns det hopp!

/Ted

Optimal

38-vagnarna är slut, men 66xx är fina :)

Fredde

Citat från: Ted S skrivet 18 augusti 2011, 16:44:20 PM
Folkabussarna kommer inte att tursättas planenligt, i stället kan vi med viss säkerhet glädja oss ett tag åt Maxcibussarna 4820-21 på t.ex. linje 408. De kommer närmast från Söderort.
Än finns det hopp!

/Ted

Ja dessa kommer bli ett trevligt inslag på vissa 400-linjer! ;D

Peter Erret

19 vagnar? Keolis och jag räknar till 20 vagnar, 9601 - 9620.   ::)

Peter Erret

Citat från: Fredde_J skrivet 18 augusti 2011, 17:10:22 PM
Ja dessa kommer bli ett trevligt inslag på vissa 400-linjer! ;D

Går snart in på sitt 14:de år  :P

Bussmicke

Står Folkabussarna i Björknäs eller ska de stå annanstans?
Jag vill ha dem på bild nästa månad.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Bussmicke skrivet 20 augusti 2011, 08:55:20 AM
Står Folkabussarna i Björknäs eller ska de stå annanstans?
Jag vill ha dem på bild nästa månad.

Stämmer. I björknäs. Jag har sett iaf en av dem precis utanför kontorsbyggnaden!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!