Huvudmeny

En kort Horten

Startat av Mikael Ringmarck, 07 augusti 2011, 09:10:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

http://fotobus.msk.ru/photo/504381/

I Vilnius har man denna lilla och snygga buss som servicefordon  :D Varför kan inte företagen göra detsamma här för att använda i liknande syfte?  8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mrbuss skrivet 07 augusti 2011, 09:10:37 AM
http://fotobus.msk.ru/photo/504381/

I Vilnius har man denna lilla och snygga buss som servicefordon  :D Varför kan inte företagen göra detsamma här för att använda i liknande syfte?  8)

Uppenbarligen en fimpad ledbuss. Om nu uppgifterna är korrekta om chassit så är det en överraskning för mig att Horten Karosseri byggde på något annat än Volvo. Horten Karosseri ägdes av Säffle Karosseri och byggde karosser efter samma koncept som de. Och visst har karossen lite Säffle över sig.

Bussmicke

#2
Man kan ju bytt rova i den och satt på blaffan i fronten efteråt...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 07 augusti 2011, 10:24:25 AM
Man kan ju bytt rova i den osatt på blaffan i fronten efteråt...

Jo, men det står i texten att chassit är DAF MB 200.

5783

Citat från: Bussmicke skrivet 07 augusti 2011, 10:24:25 AM
Man kan ju bytt rova i den osatt på blaffan i fronten efteråt...

Rova, osatt? Jag fattar ingenting av den här texten.

Mikael Ringmarck

Citat från: Daniel S skrivet 07 augusti 2011, 11:00:15 AM
Rova, osatt? Jag fattar ingenting av den här texten.

Bytt motor och satt?  ;D

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2011, 09:49:37 AM
Uppenbarligen en fimpad ledbuss. Om nu uppgifterna är korrekta om chassit så är det en överraskning för mig att Horten Karosseri byggde på något annat än Volvo. Horten Karosseri ägdes av Säffle Karosseri och byggde karosser efter samma koncept som de. Och visst har karossen lite Säffle över sig.

Åtminstone 7 DAF-chassier erhöll Horten-kaross.

Bussmicke

Citat från: Daniel S skrivet 07 augusti 2011, 11:00:15 AM
Rova, osatt? Jag fattar ingenting av den här texten.

Man kan ju bytt rova i den och satt på blaffan i fronten efteråt...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Citat från: Bussmicke skrivet 08 augusti 2011, 14:57:03 PM
Man kan ju bytt rova i den och satt på blaffan i fronten efteråt...

Och vad är Rova?



virtual1

Citat från: Daniel S skrivet 08 augusti 2011, 16:17:22 PM
Rova för mig är klocka. Men klocka kanske kan vara motor?

http://www.synonymer.se/?query=rova



Aldrig i hela mitt liv hört synonymen rova för motor heller!

Mats Karlsson

Citat från: virtual1 skrivet 08 augusti 2011, 16:34:02 PM
Aldrig i hela mitt liv hört synonymen rova för motor heller!
Nej, det är ett ovanligt uttryck för mig också, men jag har hört det någon gång. Annars brukar "spis" vara det gängse uttrycket för en förbränningsmotor. Hur som helst; i det här fallet är det ganska tydligt att Bussmicke menar motor.

groenis

Fler synonymer för motor.
knota,spis,lök,mölla,rova

Rova användes under femtiotalet
Knota ersatte senare och då menades V8
Lök användes när man skulle pressa priset på fordonet
Mölla ett sjuttiotalsord från västra Sverige
Spis ett nyare ord från nittiotalet

/Lennart

Mats Karlsson

Citat från: groenis skrivet 08 augusti 2011, 21:11:49 PM
Fler synonymer för motor.
knota,spis,lök,mölla,rova

.....
Spis ett nyare ord från nittiotalet

/Lennart
Vi sa spis när jag tog busskort redan i slutet av 70-talet. När vi gasade sa vi att vi eldade. Inför varje backe gällde det att elda så mycket som möjligt för att inte tappa alltför mycket fart. Det var på den tiden det var en prestation att klara sig över backkrönen utan att växla ned till 3:an (vid 5-växlad låda). Oj vad vi eldade. Jag körde bl.a. linjetrafik Vänersborg-Färgelanda. Då gällde det att elda allt vad spisen var värd på fullvarv på 3:an uppför Dalbobron för att snabbt komma ut ur Vänersborg och sedan klara backarna upp över Dalbobergen. När dåvarande riksväg 45 mot Frändefors började plana ut gällde det att fortsätta elda allt som gick tills hastighetsmätaren gick i bott (ca 95 km/tim) och sedan hålla denna hastighet upp till Frändefors, trots att linjen vek av en stund på gamla vägen längs 45:an. Annars var man hopplöst efter i tidtabellen. Ja, det var på gamla goda tiden med ScV BF76. Jag fick en "moped" (Volvo B715) vid ett tillfälle och då sprack allt vad tidtabell hette. Svagare buss har jag aldrig kört.

Detta om eldning av buss-spisar!