5 Augusti - Diverse bussar i Rättvik

Startat av Daniel T, 06 augusti 2011, 12:29:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel T

5 Augusti - Diverse bussar i Rättvik

Idag blev det en tur till Rättvik och där passade jag på att fotografera bussar.

Först passerade Nobina 4944.

Här står bussen i terminalen.

Sedan passerade Nobina 2079

Efter det en Swebus mot Stockholm.

Åt andra hållet passerade Nobina 2004, som jag även har fotograferat i Tällberg.

Sedan en tysk buss, Brandenburgbus.

Jag begav mig sedan till terminalen för att fotografera Björks Buss. Först framsidan ...

... och sedan baksidan.

Sista bussen jag fotograferade var Nobina 2020. Sedan var det dags för hemresa till Stockholm igen.

Fikman

Ägs av Jensen-Buss, Vilka är dom som kommer att sköta trafiken åt swebus från september på sträckan Mora-Stockholm

Robert T

Jag var uppe i Rättvik mån-ons och jag blir alltid lika glatt förvånad över hur fräsha bussarna är. Till och med min sambo som inte bryr sig om bussar blev mäkta imponerad över hur fina bussarna var, speciellt efter att jag berättat hur gamla dom var.

Att dom lagas ordentligt eller inte krockas alls är ju en sak. Men färgen är ju fin på allihopa. Är dom nylackade eller bara välskötta? Tvättas dom aldrig i automattvätt eller vad är hemligheten?

Fikman

Citat från: Robert T skrivet 06 augusti 2011, 12:44:16 PM
Jag var uppe i Rättvik mån-ons och jag blir alltid lika glatt förvånad över hur fräsha bussarna är. Till och med min sambo som inte bryr sig om bussar blev mäkta imponerad över hur fina bussarna var, speciellt efter att jag berättat hur gamla dom var.

Att dom lagas ordentligt eller inte krockas alls är ju en sak. Men färgen är ju fin på allihopa. Är dom nylackade eller bara välskötta? Tvättas dom aldrig i automattvätt eller vad är hemligheten?

Bussarna som är statjonerade i Rättvik sköts om med lite större kärlek än på dom större garagena, lättare på mindre garage att hålla efter bussarna, mer rak komunikation mellan chaufför och mekaniker.
Tvättning sker dagligen av bussarna, Rättvik har singelborste man får jaga runt bussen medans Falun och Mora har automat tvätt

Taunusch

Citat från: Daniel T skrivet 06 augusti 2011, 12:29:12 PM
Jag begav mig sedan till terminalen för att fotografera Björks Buss. Först framsidan ...

Jag tycker att Björks Buss har en enkel och bra design på sina bussar... men jag gillar inte skuggningen av bokstäverna i firmanamnet. Det är nästan så att jag mår lite illa av att läsa den....

1896

Citat från: Fikman skrivet 06 augusti 2011, 12:34:07 PM

Ägs av Jensen-Buss, Vilka är dom som kommer att sköta trafiken åt swebus från september på sträckan Mora-Stockholm

Kör inte Swebus själva sträckan Mora-Sthlm-Mora längre ? Varför leja ut ?  ???

Björn Lövdahl

Swebus kommer väl leja ut en hel del körningar som jag förstått det...
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se

Fikman

Kör inte Swebus själva sträckan Mora-Sthlm-Mora längre ? Varför leja ut ?  ???
[/quote]

Jag vet bara att swebus lejt ut den till Jensen-Buss, senkan man spekulera i varför men de är inget jag tänker göra, Jensen har köppt en mörkblå Irizar med som dom kör med och en dubbeldäckare, alla 3 fordonen håller "jensen-Buss" klass