En skönhet i det gröna. Eller grönhet i det sköna?

Startat av mushkot, 06 augusti 2011, 07:19:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mushkot

Trots att alla bussar numer är "hemma" i Hässleholm har den inhyrda fått rulla en del på senare. Ekonomin i att tvingas ha 2 reservbussar med endast 4 rullande säger ju sig självt...

Jan

Numer är det en vanlig förekommande anledning till att ha fler reservbussar för ordinarie vagnpark.
I branschen i 40 år

mushkot

Citat från: Jan skrivet 06 augusti 2011, 09:19:16 AM
Numer är det en vanlig förekommande anledning till att ha fler reservbussar för ordinarie vagnpark.
Hm, hur menar du? Vad var anledningen? Jag har jag hört att 10% reserv är motiverad, dvs en reserv per 10 rullande bussar. Här är vi alltså uppe i 50%...

UglyJazz

Vilken halva skulle du vilja ha helst?
4 bussar * 10% = 40% buss...
Vilken del har man störst nytta av? Delen med föraren eller delen med motorn..?

Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att man tar bort rutorna fram och bak samt tar bort alla stolar. Då kommer man väl också ned i 40%?  Men bara soliga varma dagar förstås... ;D

Finns det inget behov av det andra extrafordonet, så kan den ju stå var som helst. En sån billig buss kostar inte jättemycket att ha stående, men den drar ju inte in pengar heller om den bara står...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

Kollektivtrafikentusiast

Citat från: mushkot skrivet 06 augusti 2011, 11:25:41 AM
Jag har jag hört att 10% reserv är motiverad, dvs en reserv per 10 rullande bussar. Här är vi alltså uppe i 50%...

Resonemanget om reservflottans storlek är sannolikt beroende på trafikens omfattning. Effekten av uteblivna turer varierar ju stort. Längs med starka stråk i storstäder, med ledbussar i 5-minuterstrafik, är det sällan nödvändigt att sätta in reservfordon med kort varsel. Eftersom det kommer en ny buss inom ytterligare 5 minuter klarar de flesta resenärer av att vänta på nästa ordinarie avgång. Om kapaciteten är bristfällig faller dock detta resonemang, så det varierar väl från fall till fall.

I mindre städer med små stadsbussflottor tar man en stor risk om man inte har ordentlig backup. I Hässleholm trafikeras två linjer i halvtimmestrafik - en bortfallen buss innebär istället timmestrafik, vilket är helt oacceptabelt ur resenärens synvinkel. Två bortfallna bussar innebär att hela linjenätet får timmestrafik, vilket är än värre. Att fler faller bort får nog hållas för osannolikt, så två reservbussar är väl ganska rimligt.

De stillastående reservbussarna kan förhoppningsvis komma till nytta på annat sätt då de inte ersätter bussar från ordinarie flotta. Bussbolaget kan erbjuda uthyrning inklusive chaufför till större sällskap i lågtrafik på söndagar och helgdagar (förutsatt sämre turtäthet i den ordinarie trafiken).

mushkot

Citat från: Kollektivtrafikentusiast skrivet 08 augusti 2011, 13:54:28 PM
Resonemanget om reservflottans storlek är sannolikt beroende på trafikens omfattning. Effekten av uteblivna turer varierar ju stort. Längs med starka stråk i storstäder, med ledbussar i 5-minuterstrafik, är det sällan nödvändigt att sätta in reservfordon med kort varsel. Eftersom det kommer en ny buss inom ytterligare 5 minuter klarar de flesta resenärer av att vänta på nästa ordinarie avgång. Om kapaciteten är bristfällig faller dock detta resonemang, så det varierar väl från fall till fall.

I mindre städer med små stadsbussflottor tar man en stor risk om man inte har ordentlig backup. I Hässleholm trafikeras två linjer i halvtimmestrafik - en bortfallen buss innebär istället timmestrafik, vilket är helt oacceptabelt ur resenärens synvinkel. Två bortfallna bussar innebär att hela linjenätet får timmestrafik, vilket är än värre. Att fler faller bort får nog hållas för osannolikt, så två reservbussar är väl ganska rimligt.

De stillastående reservbussarna kan förhoppningsvis komma till nytta på annat sätt då de inte ersätter bussar från ordinarie flotta. Bussbolaget kan erbjuda uthyrning inklusive chaufför till större sällskap i lågtrafik på söndagar och helgdagar (förutsatt sämre turtäthet i den ordinarie trafiken).

Nja, jag håller inte med här. Vid full trafik är som sagt 4 bussar ute och rullar. Budgeterar du med 2 reservbussar när trafiken är i den storleken, kommer du inte att vinna någon upphandling. Med splitt nya bussar ska det absolut inte behövas heller. Den extra reservbussen är inhyrd för att det var tänkt att våra bussar skulle gå iväg till Helsingborg för rejäla genomgångar, tyvärr har det inte gått som det var tänkt det heller.

mushkot

Citat från: UglyJazz skrivet 08 augusti 2011, 09:24:06 AM
Vilken halva skulle du vilja ha helst?
4 bussar * 10% = 40% buss...
Vilken del har man störst nytta av? Delen med föraren eller delen med motorn..?

Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att man tar bort rutorna fram och bak samt tar bort alla stolar. Då kommer man väl också ned i 40%?  Men bara soliga varma dagar förstås... ;D

Finns det inget behov av det andra extrafordonet, så kan den ju stå var som helst. En sån billig buss kostar inte jättemycket att ha stående, men den drar ju inte in pengar heller om den bara står...
Hehe jo, men vi har tre gula som rullar också. Tanken var att 70655, som är 12 m (de andra gröna är 10,5 m) skulle fungera som reservbuss även för dessa. Då hamnar man närmre de 10%. Vidare var dessa bussar inte vidare billiga i inköp...