Spritinjektor, problem...

Startat av bjorn_k, 05 augusti 2011, 22:58:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bjorn_k

Någon som har ett hyfsat tips på var jag ska börja leta när frysskyddsinjektorn inte fungerar... Scania BF76 med D11 (utan stressfläkt)

Alla tips emottages tacksamt!
Alla utom "sälj och köp nåt annat"-typen...

Drängen

Hmm, Scania hade ju injektor i slutet på 70-talet, kanske nån gammal Scaniamek har tips. Vet att det var vissa problem med dom, men minns inte med vad, och hur det löstes. ???

bjorn_k

*vill ha en busslyft* eller alt. en grop med ståhöjd.

Ska kolla med Scania i Norrtälje, dom är trevliga och tillmötesgående när jag kommer dit och de  pärmarna måste upp från "källaren" :)

Clabbe

Kolla om det är mycket klet i tankarna, kan vara så att det är en grundlig rengörning som krävs.
Ställ en fråga på: veteranlastbilar.se så får Du säkert råd.

bjorn_k

Bra idé!

Det känns som ganska så rent vatten som kommer när man dränerar, hoppas på ett lätt fel såsom en lös slangkoppling e dyl...

Björn Forslund

Antar att du menar den lilla glasburken man fyller med vätska. Kolla att det smala röret inte blivit stukat. Det brukar bubbla lite i burken när det sugs in sprit i systemet. Obs att burken inte ska fyllas helt.

Mats Karlsson

#6
Om det är glasburken det menas så skall den vara fylld till 2/3 med rödsprit när yttertemperaturen är +5 grader eller lägre. När kompressorn laddar skall det bubbla luft genom rödspriten. Det sitter ett filter i anslutning till tryckluftskompressorn. Är filtret kraftigt igensatt kan det förhindra att luften orkar passera till glasburken och saknas filtret blir det så kraftigt bubblande i glasburken att spriten försvinner snabbt. Alltså, kolla gärna filtret.  

Drängen

Det är nog den större modellen med fyrkantig burk som avses. Den sitter det en pump, eller injektor på sidan av. Scania hade som sagt det på en del modeller, (tillval ev.) i slutet på 80-talet.

Björn Forslund

Citat från: Drängen skrivet 06 augusti 2011, 20:16:59 PM
Det är nog den större modellen med fyrkantig burk som avses. Den sitter det en pump, eller injektor på sidan av. Scania hade som sagt det på en del modeller, (tillval ev.) i slutet på 80-talet.

Det är ju en BF76 och alltså från 60-talet. Måste ha blivit ombyggd senare isåfall.

Drängen

Citat från: Björn Forslund skrivet 06 augusti 2011, 21:24:07 PM
Det är ju en BF76 och alltså från 60-talet. Måste ha blivit ombyggd senare isåfall.
Mjaa. eller om det fanns en äldre variant?

Björn Forslund

Citat från: Drängen skrivet 06 augusti 2011, 21:45:41 PM
Mjaa. eller om det fanns en äldre variant?


Kanske bäst att frågeställaren preciserar vad det är för slags anordning?

bjorn_k

Jag sitter hemma nu men vill minnas att det är en rund burk i plast, placeringen är till höger (om man står med näsan mot fronten och tittar bakåt) om servooljebehållaren ovanför den fyrkantiga spolvätskebehållaren.

Problemet kan mkt väl vara nåt filter eftersom det inte bubblar öht. och spriten inte minskar i burken...

Ska bort i veckan, så jag spar tipsen i hjärnkontoret sålänge! Tack!

Edit; Det är alltså en BF7659 -66.

Drängen

Ja, då låter det ju som en hederlig gammeldags spritburk. Då får nog filtret bli förstahandstipset. En injektor ser annorlunda ut, och tar betydligt större plats.

bjorn_k

Citat från: Drängen skrivet 07 augusti 2011, 18:29:26 PM
Ja, då låter det ju som en hederlig gammeldags spritburk. Då får nog filtret bli förstahandstipset. En injektor ser annorlunda ut, och tar betydligt större plats.
Tackar!

Vad kallas "plastburksanordningen" om inte den heter injektor?

mil

Citat från: bjorn_k skrivet 07 augusti 2011, 19:01:58 PM
Tackar!

Vad kallas "plastburksanordningen" om inte den heter injektor?

Den heter/kallas Bubbelburk helt sonika