Huvudmeny

Tågvagnar i Överberg

Startat av Susanne, 05 augusti 2011, 19:21:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

I sommar besökte jag en station som jag velat göra i flera år. Det är en liten snutt av spår som ligger kvar efter att Hedebanan lades ner som gick mellan Sveg-Hede. 1966 lades linjen ner, men det står 2 vagnar kvar vid stationshuset mitt i skogen.
Jag vet inte vem som äger stationshuset och vagnarna men huset ser välvårdat ut, vagnarna har tyvärr blivit vandaliserade invändigt. Min förhoppning är att de tar väl hand om dessa.

Drängen

Intressant :). Har själv kört både torv och, faktiskt, hus efter gamla banvallen till Hedebanan. Kan väl bjussa på en historia med ankn. till nämnda bana, berättad en gång av vår president Ewert Ljusberg. Kyrkvaktmästarn i Hede gick förbi utanför tandläkarn, som öppnade fönstret och undrade om hans skulle till Sveg?. -Jorå, så var fallet. Bra, ta med dom här proteserna för inpassning hos tandteknikern då. Sagt å gjort. På tåget sitter en äldre gentleman som efter en stund tar fram sin matsäck, med bl.a mjulkt tunnbröd. Med stort besvär tuggar han i sig brödet, å kyrkis, som är en praktisk man, erbjuder div. lösgommar som hjälp. Dom hittar ett par som passar, gubben tackar hjärtligt och frågar om han är tandläkare?. - Näfan, ja e dögrävar i Hede.... Gubben såg ut som om han ångrade beslutet att tacka ja till erbjudandet. ;D

Susanne

Haha, det är som att höra Ewert säga detta då man läser det  :)

Drängen

Det, Susanne, var en komplimang jag tacksamt tar emot  :-* ;)

groenis

Kul att du har "hittat" en gammal postvagn och en G finka.

/Lennart

Susanne

Citat från: Drängen skrivet 05 augusti 2011, 21:16:10 PM
Det, Susanne, var en komplimang jag tacksamt tar emot  :-* ;)

Varsågod.  Har du varit på denna platsen?

Drängen

Citat från: Susanne skrivet 06 augusti 2011, 08:46:21 AM
Varsågod.  Har du varit på denna platsen?
Nä, banvallen användes längre västerut. Fast jag har ju vart till Överberg, kört in från 84:an.

Bussmicke

Är spåret långt eller är det bara kring vagnarna?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Susanne

Citat från: Bussmicke skrivet 06 augusti 2011, 12:43:13 PM
Är spåret långt eller är det bara kring vagnarna?

Det enda spår som finns kvar av Hedebanan är kring vagnarna på Överbergs station.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Postvagnen är en DFo15 och godsvagnen är en Gs med vagnr 37980 som troligen är korrekt. Just nu hittar jag inte anteckningen om vagnr på DFo15.
Sedan är det frågetecken om vilket skick vagnarna befinner sig i. Det är svårt att se röta och annat enbart på bild.

Mölle-Mats

En snutt spår (men inga vagnar) finns även bevarat vid Ingelsträde station längs sträckan Åstorp-Höganäs (som lades ned 1971, fram till september 1963 gick den ända ut till Mölle by the sea):

S Svensson

Citat från: S Svensson skrivet 06 augusti 2011, 22:17:46 PM
Postvagnen är en DFo15 och godsvagnen är en Gs med vagnr 37980 som troligen är korrekt. Just nu hittar jag inte anteckningen om vagnr på DFo15.
Sedan är det frågetecken om vilket skick vagnarna befinner sig i. Det är svårt att se röta och annat enbart på bild.
Hej igen!
Har tittat på ritningen av DFo15 och det är mycket möjligt att det rör sig om en ombyggd variant DFo20c.
Sidan på vagnen är " mer hel" och det finns mindre antal fönster. Postinredningen är något större (dvs 5 kvadratmeter).Om nu inte vagnen fått vissa ombyggnader på uppställningsorten.

Jag kommer mycket väl ihåg Ingelsträde. Tänker på den gång "vi" åkte tåg där och en jordbrukare lagt en vattenledning över rälsen. Detta var nog 1978. För i Kattarp möttes första tidtabellslagda tåget från Norge till Danmark med 50 Hz elvärme. Men detta visse de flesta inte om.
Det var nog godståg efter att persontrafiken upphörde. Mest förvånad är jag över att kontaktledningen fick vara kvar.

Susanne

Citat från: S Svensson skrivet 07 augusti 2011, 09:41:26 AM
Hej igen!
Har tittat på ritningen av DFo15 och det är mycket möjligt att det rör sig om en ombyggd variant DFo20c.
Sidan på vagnen är " mer hel" och det finns mindre antal fönster. Postinredningen är något större (dvs 5 kvadratmeter).Om nu inte vagnen fått vissa ombyggnader på uppställningsorten.

Jag kommer mycket väl ihåg Ingelsträde. Tänker på den gång "vi" åkte tåg där och en jordbrukare lagt en vattenledning över rälsen. Detta var nog 1978. För i Kattarp möttes första tidtabellslagda tåget från Norge till Danmark med 50 Hz elvärme. Men detta visse de flesta inte om.
Det var nog godståg efter att persontrafiken upphörde. Mest förvånad är jag över att kontaktledningen fick vara kvar.

Kollade mina bilder och på postvagnen står det SJ 1593 och på den andra vagnen SJ 37980.

På denna sida finns líte info såg jag.
http://www.tydal.nu/postvagnen/722702.htm

Bl a Detta är DFo5 3062 levererad 1934, omlittreras DFo15 1948 och ombyggd till DFo20c 1958.
Enligt cirkelmärkningen reviderad i Malmö 12.60? och mindre revision i Tillberga 10.2.1966