Huvudmeny

Små hjul

Startat av HJP, 05 augusti 2011, 08:15:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Vid fyratiden på morgonen (därav det speciella ljuset), 31 juli, såg jag dessa små hjul, med tillhörande buss.
Min första tanke var: "Jisses vad många varv dessa hjul måste snurra".
Varför väljer man inte större hjul?

HJP

Björn Forslund

Någon som låtit bygga en rejäl kaross på ett spinkigt chassie?
Vad är det för något?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 augusti 2011, 09:53:57 AM
Någon som låtit bygga en rejäl kaross på ett spinkigt chassie?
Vad är det för något?

Jag tycker det ser ut som en Irizar-kaross. Men vad det är för chassi törs jag inte ens gissa. Knappast Scania i alla fall.

Fikman

Den kan vara bygd på MAN, det är ju så att bussar för ca 30 passagerar blir hiskelit dyr i skatt när dom är bygd på ett fullstort schassi, tror de är lite därför som de går relativt få turistbussar för ca 30 pass.

M

Citat från: Fikman skrivet 05 augusti 2011, 17:57:33 PM
Den kan vara bygd på MAN, det är ju så att bussar för ca 30 passagerar blir hiskelit dyr i skatt när dom är bygd på ett fullstort schassi, tror de är lite därför som de går relativt få turistbussar för ca 30 pass.
Skulle oxå gissa på MAN för dom hade en "midi" chassie som denna skulle kunna vara byggd på.

/M

HJP

Klockan fyra på morgonen, på väg till jobbet, har man inte så stora tidsmarginaler för fotografering. En bild till tog jag dock.
På denna delförstoring, kan man läsa MAN i fronten. Man kan också se att den den är utlandsregistrerad.

Här är hela bilden. Jag har sett denna buss, ett par gånger, på Klarabergsviadukten, på Kungsholmssidan. Det verkar som att den brukar stå nattparkerad där.
Får jag syn på den någon mer gång, så ska jag se vilket land den kommer ifrån.

HJP

Jobergg

Citat från: HJP skrivet 05 augusti 2011, 21:36:02 PM
Får jag syn på den någon mer gång, så ska jag se vilket land den kommer ifrån.

Står E på regskylten, Spanien.

Staffan Sävenfjord

Karossen är spansktillverkad - Farebus Seneca.
http://www.farebus.com/en/

groenis

Den "lille Rackarn" kan ses vid Sjöfartshotellet Katarinavägen eller Barnhusbron eller Kungsbron,
Den kommer mitten Juli och stannar till slutet september.

/Lennart

Jacob

Ser nästan ut som en förhöjd Optare Solo :P

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

L-G Lassander

Bussen tillhör Autocares Jon Ander, och kommer mycket riktigt från Spanien. Sommartid kör de väldigt mycket här i Norden. I Helsingfors har de haft två bussar stationerade denna sommar, en Volvo B12B Irizar Century och en Volvo B13R Irizar i6.

Tog bild den nyare Irizaren en kväll, men då kom chaufförer omedelbart springande efter mig och berättade att se det får man inte göra. Eftersom jag hade knäppt tre bilder, raderade jag ut en och frågade "happy?" Si si, svarade han och förvsann åter...

Björn Forslund

Citat från: L-G Lassander skrivet 07 augusti 2011, 17:29:29 PM
Bussen tillhör Autocares Jon Ander, och kommer mycket riktigt från Spanien. Sommartid kör de väldigt mycket här i Norden. I Helsingfors har de haft två bussar stationerade denna sommar, en Volvo B12B Irizar Century och en Volvo B13R Irizar i6.

Tog bild den nyare Irizaren en kväll, men då kom chaufförer omedelbart springande efter mig och berättade att se det får man inte göra. Eftersom jag hade knäppt tre bilder, raderade jag ut en och frågade "happy?" Si si, svarade han och förvsann åter...

Äsch, du skulle ha pekat på dig själv och sagt "Buss-Micke, comprendo?" så hade det blivit glada miner direkt...