Slutet närmar sig med stormsteg - men än kämpar dom på! =D

Startat av Andreas91, 03 augusti 2011, 21:53:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Jo, jag syftar på mina "älsklingar" - System 2000. När Keolis tar över om några veckor, så är ju dessa gone by the wind. Jag har hyllat busstypen tidigare, men här kommer en till tråd med lite av Nacka/Värmdös bussar. Fotona är från två dagar och de står i inv. nr. ordning:

1802 (f.d. Busslink 4302):


1822 (f.d. Busslink 5410):


1827 (f.d. Busslink 5431):


1831 (f.d. Busslink 5469):




1835 (f.d. Busslink 5453):



1838 (f.d. Busslink 5458):


1839 (f.d. Busslink 5459):


1840 (f.d. Busslink 5460):


1842 (f.d. Busslink 5456):


Nobina 4124:



Nobina 4227:



Ersa

Visst kan man sakna karossmodellen i sig, men kanske inte just dessa individer i sitt nuvarande skick...

Andreas91

Jo, det finns kanske några där som är i någorlunda gott skick, medan exempelvis 1835 ju är den klara direkta motsatsen...  ::) Kort o gott - jag kommer sakna denna busstyp när den försvinner från SL-land, men dessa ledsna vagnar kommer jag i sin tur inte att sakna.

bjorn_k

Kommer dessa gå utomlands? Säljas? Skrotas? En 2000 ledvagn skulle höja en del ögonbryn på tillexempel torsdagsträffarna i Nifsta :) eller onsdagsträffarna på Färsna...


5783

Jag tycker att saker kan vara fina fast de är slitna. Bara de inte är trasiga.

bjorn_k

Citat från: Daniel S skrivet 07 augusti 2011, 20:13:53 PM
Jag tycker att saker kan vara fina fast de är slitna. Bara de inte är trasiga.
Håller med!

Slitna av NORMAL användning är en sak. Såsom tex. färgskav på handledare orsakad av många års ständig användning jfr slitna steg i en 250 år gammal stentrapp. Ingen skulle få för sig att byta trappsteg på Stockholms slott bara för att det är gropar i stegen. Likaså kan det vara motiverat att underhålla bussen utan att måla om nämnda handledare.

Däremot rep efter påkörningar, rena säkerhetsåtgärder e dyl skall naturligtvis genomföras.

OT, förlåt...

5783

Citat från: bjorn_k skrivet 07 augusti 2011, 20:22:54 PM
Håller med!

Slitna av NORMAL användning är en sak. Såsom tex. färgskav på handledare orsakad av många års ständig användning jfr slitna steg i en 250 år gammal stentrapp. Ingen skulle få för sig att byta trappsteg på Stockholms slott bara för att det är gropar i stegen. Likaså kan det vara motiverat att underhålla bussen utan att måla om nämnda handledare.

Däremot rep efter påkörningar, rena säkerhetsåtgärder e dyl skall naturligtvis genomföras.

OT, förlåt...

Exakt men idag får inget vara slitet för allt skall vara perfekt och Photoshoppat. Ett ansikte med rynkor och ålderstecken kan också vara vackert och hundra gånger mer intressant än ett ansikte på en Photoshoppad reklambrud.

Carl Eric

Trevliga bilder på fantastiska busstyper!! :D


Dock så försvinner de inte riktigt ännu, 19 bussar hyrs ut till Keolis fram tills 25 september då det kommer lika många bussar från Gröna Linjen.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!