Huvudmeny

GUB bussar

Startat av Stefan P, 02 augusti 2011, 16:41:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Är buss 146 en av de renoverade bussarna såg att internnr. var satt på framrutan?
Går bussen bättre?

mvh Stefan P

Björn Ax

Ja det är den.

Såg den senast idag hacka fram på kungsgatan med varningsbilnkersen på.

Man kan aldrig göra en dålig buss bra så enligt min åsikt är den inte bra.

Den är bättre än förut men inte bra.

Mikko

Citat från: Björn Ax skrivet 02 augusti 2011, 16:50:24 PM
Ja det är den.

Såg den senast hacka fram på kungsgatan med varningsbilnkersen på.

Man kan aldrig göra en dålig buss bra så enligt min åsikt är den inte bra.

Den är bättre än förut men inte bra.

Håller med dig, Björn!  :)

Den låter nästan lika illa fortfarande trots nytt avgassystem och fläktremmarna tjuter vid gaspådrag även nu.

Det positiva är att förarstolen är ny och att stolarna nu är mycket fräschare med sitt blåa tyg. Och sen är den ju nylackad också. Nu kommer jag inte på något mer positivt...  ;)

Stefan P

Hej

Varför inte lägga pengar på nya bussar de måste väl gå bättre?

mvh Stefan P

lil-sis

Jag tyckte faktiskt att fjädringen/stötdämpningen var bättre på den, men motorn är inte så mycket bättre än före "renoveringen".
En gång gick den bara framåt på tomgång hur mycket man än försökte gasa, och så är det ett lotteri varje gång man ska starta den om den vill eller inte  ;D

Björn Ax

Citat från: Stefan P skrivet 02 augusti 2011, 16:55:03 PM
Hej

Varför inte lägga pengar på nya bussar de måste väl gå bättre?

mvh Stefan P

Jo men eftersom det är ~20 bussar som måste köpas in när dessa blir för gamla så vill GUB rusta upp 12 utav dom och övertyga UL att dom ska få vara kvar några år till så GUB slipper köpa så många nya bussar på en gång.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 02 augusti 2011, 18:14:53 PM
Jo men eftersom det är ~20 bussar som måste köpas in när dessa blir för gamla så vill GUB rusta upp 12 utav dom och övertyga UL att dom ska få vara kvar några år till så GUB slipper köpa så många nya bussar på en gång.

Är UL huvudman över stadstrafiken trots allt?

lil-sis

Citat från: Björn Ax skrivet 02 augusti 2011, 18:14:53 PM

Hur gör man vid årsskiftet om UL inte godkänner upprustningen av dem? För det är väl i alla fall några av de bussarna som är inne på sitt 12:e och sista år redan nu?

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2011, 19:17:35 PM
Är UL huvudman över stadstrafiken trots allt?

Vad jag förstår så har UL och Uppsalabuss något avtal som reglerar bussars ålder och sådant. Men riktig huvudman vet jag inte om dom är.

Citat från: lil-sis skrivet 02 augusti 2011, 20:14:02 PM
Hur gör man vid årsskiftet om UL inte godkänner upprustningen av dem? För det är väl i alla fall några av de bussarna som är inne på sitt 12:e och sista år redan nu?

Ja det är en bra fråga. Jag hoppas dom inte godkänner det så vi ser dom försvinna snart.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 02 augusti 2011, 20:18:07 PM
Vad jag förstår så har UL och Uppsalabuss något avtal som reglerar bussars ålder och sådant. Men riktig huvudman vet jag inte om dom är.

Men snart tar väl Landstingets egen kollektivtrafikmyndighet över ansvaret för allt, och då kanske både UL och Uppsalabuss avvecklas.

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2011, 20:24:08 PM
Men snart tar väl Landstingets egen kollektivtrafikmyndighet över ansvaret för allt, och då kanske både UL och Uppsalabuss avvecklas.

Nu är jag inte så insatt i det men enligt vad jag "läst" i tidningen så ska landstinget ta över UL. Så UL kommer nog finnas kvar.

Citat från: UntDen 18 maj i år fattade kommunstyrelsen i Uppsala ett beslut om att överlåta kommunens aktier i Upplands lokaltrafik till landstinget. Från årsskiftet kommer landstinget att få ansvar för länets nya regionala kollektivtrafikmyndighet. UL:s personal kommer successivt att flyttas över till landstinget i enlighet med las, lagen om anställningsskydd.

Ersa

Det låter mera som att man bildar en helt ny regional kollektivtrafikmyndighet och därefter för över UL:s personal dit.
UL är ett aktiebolag vilket är stor skillnad mot den nya myndigheten. Så detta aktiebolag borde man väl avveckla efteråt?

Vad ska de olika regional kollektivtrafikmyndigheterna runtom i landet heta?

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 02 augusti 2011, 20:38:20 PM
Det låter mera som att man bildar en helt ny regional kollektivtrafikmyndighet och därefter för över UL:s personal dit.
UL är ett aktiebolag vilket är stor skillnad mot den nya myndigheten. Så detta aktiebolag borde man väl avveckla efteråt?

Vad ska de olika regional kollektivtrafikmyndigheterna runtom i landet heta?

Landstinget har ju rätt att låta ett externt bolag sköta vissa bitar av kollektivtrafiken.
Nu går ju all UL personal under kommunen men eftersom alla kommunens aktier överlåts till landstinget så kan ju inte personalen fortsätta under kommunal.

Men det är som sagt endast spekulationer från min sida. Är nog ingen som vet i dagsläget hur det kommer se ut nästa år. Får nog vänta och se. :)