Ingående vagn för 48 år sedan vid djurgårdsfärjan

Startat av LYR, 02 augusti 2011, 14:52:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LYR

Jag trodde att jag redan visat alla mina äldre bussbilder på forumet...- men så  granskade jag denna lite extra noga och eftersom diabilden
är skannad i 7 MB, så kunde jag också tyda texten i skyltningen.
/ LYR

AL

Tog en stund innan man hittade bussen, men där är den...  :P

Ulf Berlin

Läcker bild med(nuv hotellfartyget)Bore i fonden.
Ingående vagn med en Björknäsbuss från"fel håll"...
Vad kan den ha gjort "Norr om Slussen"?/Ulf

HJP

Häftigt!
Det tog också mig en stund, att hitta bussen. Men vilket häftigt stockholmsdokument, från tiden när ålandsbåtarna gick från Skeppsbron.

HJP

Björn Forslund

Citat från: Ulf Berlin skrivet 02 augusti 2011, 23:08:10 PM
Läcker bild med(nuv hotellfartyget)Bore i fonden.
Ingående vagn med en Björknäsbuss från"fel håll"...
Vad kan den ha gjort "Norr om Slussen"?/Ulf

Det kanske är BSBV 6 eller 7 som varit ute på abonnemangskörning. Dessa CF:ar var som nya avsedda för detta med endast en dörr längst fram.

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 03 augusti 2011, 09:10:59 AM
Häftigt!
Det tog också mig en stund, att hitta bussen. Men vilket häftigt stockholmsdokument, från tiden när ålandsbåtarna gick från Skeppsbron.

HJP

Det var Finlandsbåtarna på den tiden. Begreppet "Ålandsbåt" fanns nog inte ens då.
Närmast tror jag det är Bore III till Åbo (upphuggen 1982) , längre bort då nya Svea Jarl till Helsingfors.

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 03 augusti 2011, 09:52:24 AM

Det var Finlandsbåtarna på den tiden. Begreppet "Ålandsbåt" fanns nog inte ens då.
Närmast tror jag det är Bore III till Åbo (upphuggen 1982) , längre bort då nya Svea Jarl till Helsingfors.
Okej! Då säger vi finlandsbåtarna.
Nu när du rättat mig så känner jag igen det också.

HJP

Ola Almquist

Det tycks stämma. Aallotar längst bort?
http://www.simplonpc.co.uk/Silja.html

M.v.h.
Ola

Björn Forslund

Cero

Citat från: HJP skrivet 03 augusti 2011, 09:10:59 AM
Häftigt!

HJP

Om det nu inte är ingående vagn strax till höger om bussen som avses... ;) Kul med bilder från stockholmsvardag från tiden då man knappt fanns.

LYR

Det gläder mig att en bild som inte alls var tänkt att avbilda en buss blev föremål för så många spekulationer,
det visar att vi älskar utmaningar och gärna gräver vidare och kan berika våra likasinnade med nya kunskaper.
Därför visar jag nu bilden i en delförstoring, men kanske den inte kan ge så mycket mer
- tycker nog ändå att man kan skönja en dörr mitt på vagnen.

/ LYR

Gunnar D

Kul med en bild från Skeppsbron som man minns kajen. Men begreppet "Ålandsbåt" fanns nog då:
http://blogg.aftonbladet.se/destinationblogg/2009/05/alandsbaten-50-ar

/Gunnar

LYR

Det finns också en bild från Skeppsbron fotograferad samma novemberdag, men från andra hållet med GM-bilar som troligen ska lastas ombord för transport till Finland - för övrigt är kajen  fylld av aktiviteter, men kan inte motivera inlägget eftersom det saknas någon bussanknytning......eller ska vi chansa på att moderatorerna ser mellan fingrarna, eftersom det pågår full busstrafik bara 10-talet meter från motivet, ser ni avgasdimmorna i motljuset ?... Tror det är en del på grund av busstrafiken...

/LYR

HJP

Citat från: LYR skrivet 03 augusti 2011, 20:43:42 PM

Det finns också en bild från Skeppsbron fotograferad samma novemberdag, men från andra hållet med GM-bilar som troligen ska lastas ombord för transport till Finland - för övrigt är kajen  fylld av aktiviteter, men kan inte motivera inlägget eftersom det saknas någon bussanknytning......eller ska vi chansa på att moderatorerna ser mellan fingrarna, eftersom det pågår full busstrafik bara 10-talet meter från motivet, ser ni avgasdimmorna i motljuset ?... Tror det är en del på grund av busstrafiken...

/LYR
"Man får stjäla fyra takter från en annan låt", sa Rock Fnykis (Martin Ljung) på sin tid.
I Buss Snack brukar ett "snedsteg" accepteras. Det har ju anknytning till förra bilden.

HJP

Björn Forslund

Citat från: LYR skrivet 03 augusti 2011, 18:16:16 PM

Det gläder mig att en bild som inte alls var tänkt att avbilda en buss blev föremål för så många spekulationer,
det visar att vi älskar utmaningar och gärna gräver vidare och kan berika våra likasinnade med nya kunskaper.
Därför visar jag nu bilden i en delförstoring, men kanske den inte kan ge så mycket mer
- tycker nog ändå att man kan skönja en dörr mitt på vagnen.

/ LYR

Jaha, det är då en smal CF i 140- eller 170-eller 190-serien. det ser man på den blanka mittstolpen i vindrutan. 6 o 7 är uteslutet då de hade en enda dörr vid den tiden.
Mycket trevlig bild med mycket att diskutera.