Volvo 8900LE B7RLE (16 bilder)

Startat av Bergenga, 31 juli 2011, 15:35:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Tekniske data
Modell: Volvo 8900 Low Entry
Chassis: Volvo B7RLE 4x2
Lengde: 12097 mm
Høyde: 3300 mm
Bredde: 2550 mm
Akselavstand: 6000 mm
Motoreffekt: 290 hk
Dører: 1-2-0
Kapasitet: 40 sitteplasser og 28 ståplasser eller 40 sitteplasser, 24 ståplasser og 1 rullestol

Andre data
VIN: YV3R6R723AA142115
Byggenr.: S10-0116
Regnr.: CV59275
Regdato: 2011-01-06
Volvo Norge demobuss.

Siste prøvetur ble med Volvo 8900LE, som jo er den største nyheten, siden det er en helt ny modellserie fra bunnen av. Eksemplarene som Volvo Norge har er noen av de aller første komplette prototypene, så det er flere ting som kommer til å bli eller har blitt endret i forhold til serieproduksjonen. Det meste angår diverse praktiske og tekniske detaljer og løsninger, men det blir også en liten endring på lukene i fronten ble jeg fortalt, fordi det sånn det er nå visstnok er vanskelig å få plassert noe operatørlogo og sånt.
Første halvdel av veien ble det med denne å kjøre på vanlige lokalveier. Naturlig nok plasserte jeg meg i "bussdiggarstolen", altså den som står framover rett bak fordøra. Om det var sjåføren som var ekstra flink eller om det var bussens egenskaper vet jeg ikke, men den gikk veldig mykt og rolig over alle fartshumpene. Det var generelt lite skrangling og ulyder i den, men så har den jo bare såvidt vært brukt som demobuss de siste månedene, så hvor bra de holder får man jo ikke se før om noen år. Setet var godt å sitte i, med tanke på at dette er en buss for korte distanser. På turen tilbake kjørte vi motorveien. Akselerasjonen var ikke mye å skryte av, men det var jo heller ikke å forvente. I 80 km/t ble det litt vindsus fra framdøra, men det var ikke noe jeg kunne kjenne selv om jeg satt rett bak.
Nå er nok ikke jeg den mest drevne på å reise med lokalbusser og bybusser, men jeg tror den holder et godt nivå i forhold til konkurrentene.
Det eneste jeg må si var virkelig feil med bussen var at byggeplatene var plassert på veggen innenfor pedalene. Det er jo en helt håpløs plassering for oss entusiaster som reiser rundt og samler opplysninger om bussene. Så jeg håper virkelig de gjør det bedre på senere eksemplarer. ;)

CV 59275 hos Volvo Truck Center, Drammen, 10.05.2011.

CV 59275 i Nordbyveien, Drammen, 10.05.2011.

CV 59275 i Holmestrandsveien, Drammen, 10.05.2011.
Mvh.
Øyvind Berg

Robert T

Usch, sprillans ny buss redan förstörd av smutsiga mekar.  >:(

Danne B.

Citat från: Robert T skrivet 31 juli 2011, 16:01:50 PM

Hur menar du?

//Danne

mil

Citat från: Robert T skrivet 31 juli 2011, 16:01:50 PM

JA elcentralens klädsel o dekalen om första hjälpen såg ej så vackert ut

Robert T

Citat från: Danne B. skrivet 31 juli 2011, 16:39:41 PM
Hur menar du?

//Danne

De har kladdat med sina skitiga händer utvändigt på elcentralen (om den nu sitter kvar där på 8900, ovan förarplats.).

Cyklisten

Är det bara jag som tycker att luckor/hörnpaneler som sitter ovanför sidofönstren (f.ö. samma som på alla 7500/8500) känns väldigt klumpiga och omoderna?