Volvo 9900 Prestige B13R 6x2 (14 bilder)

Startat av Bergenga, 31 juli 2011, 13:56:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bergenga

Tekniske data
Modell: Volvo 9900 Prestige
Chassis: Volvo B13R 6x2*4
Lengde: 13770 mm
Høyde: 3740 mm
Bredde: 2550 mm
Akselavstand: 6740+1400 mm
Overheng foran: 2850 mm
Overheng bak: 2780 mm (fra løpeaksel)
Motoreffekt: 345 kW (470 hk)
Dører: 1-1-0
Kapasitet: 53 sitteplasser, 0 ståplasser, 0 rullestolplasser, 1149 kg bagasje

Andre data
VIN: YV3T2P523B1148300
Byggenr.: P11-1279
Regnr.: RK32109
Regdato: 2011-05-11
Tilhører siden juni Helliesen Turbuss i Hommersåk, men var demobuss hos Volvo Norge da den var med i karavanen.

Denne bussen er av en ny facelift der man har en forkrommet stripe langs nedre kant av sidevinduene, akkurat som for eksempel Setra TopClass og Van Hool har hatt i mange år. Men på en hvit buss som denne var så var det egentlig litt vanskelig å se den stripa, så den vil nok gjøre seg bedre på en mørk buss.
Dette var faktisk første gang jeg har reist med en 9900 som jeg vet om, og også min første tur i en B13R. Prøveturen var litt vel kort for å prøve en skikkelig turbuss som den, men den var i hvert fall absolutt behagelig på den turen. 13-literen brummet dypt, uanstrengt og behagelig baki bussen. Jeg prøvde guidesetet fram til halvveis og et sete på første rad tilbake igjen. Guidesetet er nok blant de bedre, men det var helt klart best å sitte på vanlig sete. Dessverre får jeg litt følelsen av at stolene i likhet med de i alle andre 9700 ikke helt er laget for ryggen min, men det er jo bare sånn det er. Skrangling og støy var det lite av, og AC bråkte ikke nok til at det var plagsomt. Jeg skulle nok helst ha prøvd et sete langt bak også, men det tenkte jeg ikke på, og så var jo turen uansett så kort.

RK 32109 hos Volvo Truck Center, Drammen, 10.05.2011.

Nå i sommer har bussen vært å se i togerstatning blant annet på Kongsberg, med den nye eieren bak rattet.

RK 32109 ved Knutepunkt Kongsberg, 30.06.2011.
Mvh.
Øyvind Berg

Danne B.

Trevliga reportage och fina bilder! :)

//Danne

Cyklisten

Är det parkettgolv i mittgången? Trevlig buss för övrigt, synd att jag aldrig får chans att åka med 9900, finns inte så värst många i Sverige och speciellt inte på tågersättningar  ;)

Bergenga

Citat från: Danne B. skrivet 31 juli 2011, 16:40:22 PM
Trevliga reportage och fina bilder! :)

//Danne

Takk! :) Bildene var jo litt "gamle", men tydeligvis fortsatt aktuelle.

Citat från: Cyklisten skrivet 31 juli 2011, 17:45:31 PM
Är det parkettgolv i mittgången? Trevlig buss för övrigt, synd att jag aldrig får chans att åka med 9900, finns inte så värst många i Sverige och speciellt inte på tågersättningar  ;)

Ja, det er parkett i midtgangen.

Det er ikke så verst mange 9900 i Norge heller.
Av den gamle modellen som ble bygget av Volvo Busse Deutschland (Drögmöller) finnes det i Norge 7 stykker, mens det i Sverige har vært hele 33 stykker. (Jeg har bilder av 5 av de norske og 1 av de svenske.)
Av den nye modellen fra Volvo Polska finnes det i Norge 19 stykker (men 1 er eksportert til Danmark) og i Sverige 7 stykker. (16 av de norske har jeg på bilder.)
Det er altså totalt sett langt flere 9900 i Sverige enn i Norge, men ikke av den nye typen.

Det går minst 4 av de nye 9900 i togerstatning her i sommer. ;)
(Men det er ikke eksakt lokaltogene de erstatter.)
Mvh.
Øyvind Berg

torrentjohan

Tack för bilderna. Riktigt läcker buss.

swedebear

Snygg buss, trist att den har toaletten vid utgången bara, tycker det är mycket bättre när toan är bak i bussen
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Jacob

Riktigt, och då menar jag RIKTIGT snygg buss! Swebus, snälla??

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!