Bussar i Jönköping i september 1991, del 1 (av 3)

Startat av Staffan Sävenfjord, 31 juli 2011, 09:03:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Någon dag efter besöket i Skåne och Halmstad blev det ett besök i ett regnigt Jönköping.

NEY599 i firmalack. Blev sedan länstrafiklackerad.

OAY312 blev 2004 Swebus 1372 i samband med att de tog över regiontrafiken i Skaraborg från Buss i Väst. Den rullade dock inte länge där eftersom den samma år exporterades till Finland.

LML518

OUL282 vidare öden är oklart. I mars 1998 övertog Linjebuss verksamhet i Värnamo sedan Widerqvist gått i konkurs. Frågan är dock om den här bussen hängde med över. Bussen är inte länslackad utan det är en färg som tre samverkande bussbolag (förutom Widerqvist även Nils Johansson på Bolmsö och John Svensson i Hillerstorp) kom överens om när de tog hem ett gemensamt trafikeringsavtal för JLT. Det är väl inte otroligt att länsbolaget fann en viss inspiration i denna lackering.

ATU188 såldes sedan till Mariestads Busstrafik och fick där nummer 93. År 2004 hamnade även denna hos Swebus med nummer 1337 men återkom efter ett halvår till Mariestad, som nu hette Söne Buss i Mariestad.

MJZ599 såldes 2002 och blev sedan ombyggd till rullande pub med det personliga regnumret BODEGA.

MSL748 kom till Swebus med nummer 0754 när de köpte Kraftbuss 1994.

JRG487

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2011, 09:03:49 AM
OUL282 vidare öden är oklart. I mars 1998 övertog Linjebuss verksamhet i Värnamo sedan Widerqvist gått i konkurs. Frågan är dock om den här bussen hängde med över. Bussen är inte länslackad utan det är en färg som tre samverkande bussbolag (förutom Widerqvist även Nils Johansson på Bolmsö och John Svensson i Hillerstorp) kom överens om när de tog hem ett gemensamt trafikeringsavtal för JLT. Det är väl inte otroligt att länsbolaget fann en viss inspiration i denna lackering.

---

ATU188 såldes sedan till Mariestads Busstrafik och fick där nummer 93. År 2004 hamnade även denna hos Swebus med nummer 1337 men återkom efter ett halvår till Mariestad, som nu hette Söne Buss i Mariestad.

OUL282 såldes 1996 till Perstorps Resetjänst där den fanns till 2001. Därefter export via Alexandris Bil&Maskin.

ATU188 fanns aldrig hos Söne Buss utan såldes 2005(Söne köpte Mariestads Busstrafik först året därpå, 2006).

1896

NEY599 i firmalack. Blev sedan länstrafiklackerad.

MJZ599 såldes 2002 och blev sedan ombyggd till rullande pub med det personliga regnumret BODEGA.

Cometer.  :D Var på en hämtning i Smedjebacken med våran 1923, dessa hade ju rätt låg markfrigång, ungdomarna satte sig långt fram och när jag rundade nåt gathörn med nåt gupp, så slog ena framhörnet i asfalten med en smäll, det blev knäpptyst i bussen, så jag tänkte vara snäll och liva upp dom lite, så jag sa: "-vi köper en ny buss i morgon," det blev om möjligt ännu tystare....  8)