Med Petter på villovägar: Borås-Värnamo (reconstructed)

Startat av Staffan Sävenfjord, 29 juli 2011, 21:27:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Eftersom en del av mina inlägg liksom många andras förvann vid kraschen som drabbade forumet i går lägger jag ut detta på nytt.

I onsdags åkte jag med min gode vän Petter, tillika bussförare vid Veolia i Borås, på linje 700 i båda riktningar mellan Borås och Värnamo. Vi åkte från Borås 10.05 och de enda resenärerna på bussen förutom mig var ett par Borås-Gislaved.

Först en bild från avgången i Borås med en förarglig stolpe i vägen.

Ett kort uppehåll i Tranemo.

Även i Gislaved blev uppehållet kort: någon minut för att invänta rätt avgångstid.

I Anderstorp stannade bussen utanför det gamla stationshuset på järnvägen Hestra-Reftele. Den lades ned för ungefär ett halvsekel sedan.

En timmes rast i Värnamo med tillfälle till lunch på Laga-Gyllen. Lunchbuffé för 80 kronor där det fanns att välja på köttfärstårta eller fläskpannkaka. Eller både och.
http://www.restauranglagagyllen.com/3.html
Bussen är uppskyltad för återfärden och det var fyra flickor som åkte Värnamo-Gislaved samt en kille vardera Gislaved-Borås och Limmared-Borås. Det var allt.

Vid Mossebo vägskäl eller strax sydost om möts de båda bussarna som går på linje 700. Liksom när skeppen på Hurtigruten möts utbyts hälsningar mellan fordonen.

I jämnhöjd med Aplared visade det sig att en bil med husvagn gått av vägen. Bilen snodde runt 180 grader men slog inte runt. Husvagnen gick det som synes sämre för (det är resterna av den vi ser), men viktigast var att de i bilen klarade sig utan allvarligare skador.

Taunusch

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 juli 2011, 21:27:41 PM
I jämnhöjd med Aplared visade det sig att en bil med husvagn gått av vägen. Bilen snodde runt 180 grader men slog inte runt. Husvagnen gick det som synes sämre för (det är resterna av den vi ser), men viktigast var att de i bilen klarade sig utan allvarligare skador.

Vid ett par tillfällen har jag som bakomvarande bilist kunnat observera hur det befunnit sig människor i husvagnar under färd. Denna bild skulle dessa behöva se och förhoppningsvis avskräckas från det livsfarliga beteendet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Taunusch skrivet 29 juli 2011, 22:09:36 PM
Vid ett par tillfällen har jag som bakomvarande bilist kunnat observera hur det befunnit sig människor i husvagnar under färd. Denna bild skulle dessa behöva se och förhoppningsvis avskräckas från det livsfarliga beteendet.

Borås Tidning har en ännu mer skrämmande bild på hur det såg ut. Inte någon stor chans att klara sig från den smällen om man befunnit sig i husvagnen.
http://www.bt.se/nyheter/boras/husvagn-totalforstord-i-olycka%282877458%29.gm#articleimage-popup

swedebear

Citat från: Taunusch skrivet 29 juli 2011, 22:09:36 PM

Det är väl fortfarande olagligt att vara i husvagn under färd hoppas jag?

Bussmicke

Måste ju ha gått att stå på annat sätt för att slippa stolpen. Man behöver inte ta 100% dörrsida hela tiden, här hade du Vunnit mycket på icke dörrsida.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Håller med B-M ..  svårt se vem som kör 2265 troligen en Boråsförare som kör åt sem.ledig Tranemoförare
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Ett alternativ till att gå över på andra sidan och fotografera bussen från icke-dörrsidan och därmed försena bussen är att ringa Veolia och komma överens om en rekonstruktion med samma buss, samma linje och samma förare. Och simsalabim: stolparna är borta.

Lars

Nej då det är inte du som står fel, det är placeringen av lyktstolpen som är helt fel :D

yngrot

Nåväl bilden utan stolpe är ju mkt bättre iaf,..  men om föraren är samma är svårt att se 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 30 juli 2011, 11:52:07 AM
Nåväl bilden utan stolpe är ju mkt bättre iaf,..  men om föraren är samma är svårt att se 

Jo, det är samma förare men han skyms av en stolpe på den bilden jag tog först.  :D