Stockholms Sparbanks buss

Startat av Gunnar D, 26 juli 2011, 21:25:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Denna dåliga lånade bild visar en buss tillhörig Stockholms Sparbank som kunde ses i början av 60-talet. Någon som vet något om den och hur länge den användes?

Mvh Gunnar

bilomnibussen

Hej! Det var inte lätt att avgöra vad detta är för något men jag erinrar mig att en eller flera sådana bussar byggdes hos Skeninge-Verken i Skänninge.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! I Volvos tidskrift RATTEN nr.2/1949 finns ett reportage om den här bussen. Den började rulla i slutet av januari samma år, "byggd på ett chassi av B510-serien med bensinmotor. Karossen byggd av Skeningeverken". Man kan också läsa att denna rullande sparbank normalt hade mellan 100 och 200 kunder per dag! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Tack för info!

Att den var så gammal som från 1949 hade jag inte trott. Jag minns att den var grön och att den stod vid Aspuddens spvhpl någon timme varje vecka. Bilden är förmodligen just från denna plats. Jag tror jag har sett en annan bild på denna buss i något forum.

Mvh Gunnar

Mats Karlsson

Jo, det är helt visst en av de tre bankbussar Skeningeverken byggde åt Stockholms Stads Sparbank år 1949. De var vita upptill och gröna nedtill.

Mr H

Citat från: Gunnar D skrivet 27 juli 2011, 09:11:59 AM
Tack för info!

Att den var så gammal som från 1949 hade jag inte trott. Jag minns att den var grön och att den stod vid Aspuddens spvhpl någon timme varje vecka. Bilden är förmodligen just från denna plats. Jag tror jag har sett en annan bild på denna buss i något forum.

Mvh Gunnar

Jag tvivlar på att det är den buss som brukade stå i Aspudden. Den hade rundat bakparti och skulle ha kunnat vara från år 1949. Man klev in bak genom en sedandörr och sedan fanns det en disk där bl.a undertecknad fick sin första sparbanksbok. Tror att "Aspuddenbussen" finns på en bild i Spårvägsmuseets samlingar. Naturligtvis kan det ha varit flera olika bussar men den jag minns var som ovan beskrivet. Av den lilla omgivningsglimten som finns på bilden skulle inte jag omedelbart dra slutsatsen att bilden är tagen i Aspudden!

Mr H   

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 27 juli 2011, 10:57:08 AM
Jag tvivlar på att det är den buss som brukade stå i Aspudden. Den hade rundat bakparti och skulle ha kunnat vara från år 1949. Man klev in bak genom en sedandörr och sedan fanns det en disk där bl.a undertecknad fick sin första sparbanksbok. Tror att "Aspuddenbussen" finns på en bild i Spårvägsmuseets samlingar. Naturligtvis kan det ha varit flera olika bussar men den jag minns var som ovan beskrivet. Av den lilla omgivningsglimten som finns på bilden skulle inte jag omedelbart dra slutsatsen att bilden är tagen i Aspudden!

Mr H   

Jag kan inte svära på att det är den buss som brukade stå i Aspudden däremot garanterar jag att bilden är tagen i Aspudden. Bakom bussen skymtar skylten till skomakeriet på Sigfridsvägen som jag nångång hade ärende till. Jag bodde i Aspudden till 1960 och fotografen har också låtit mig se hela bilden. Aspudden, och bakom bussen fanns glasskiosken där GB-glace mellan 25 öre och 1 krona kunde köpas!

Mvh Gunnar

bilomnibussen

Stockholms Enskilda bank, senare SE-banken, hade ett antal små Citroënbussar med SKV-kaross. Under 60-70 talet hade de några modernare Citroënbussar troligen med fransk originalkaross.
Mvh Jan G