Huvudmeny

Bröllops Fotografen.

Startat av Möllers, 26 juli 2011, 20:25:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers

Har ni sätt denna filmen bröllops fotografen jag köpte den på dvd igår på ÖB himla bra film om man gillar kamror.
Vad är det för canon han fotar med tro? finns det fler såna filmer ner det handlar om kameror i filmen som denna ?

5783

Citat från: Mattias Pettersson. skrivet 26 juli 2011, 20:25:27 PM
Har ni sätt denna filmen bröllops fotografen jag köpte den på dvd igår på ÖB himla bra film om man gillar kamror.
Vad är det för canon han fotar med tro? finns det fler såna filmer ner det handlar om kameror i filmen som denna ?

Det är en Canon EOS 1D Mark III. Inte direkt en kamera du ser att en bröllopsfotograf använder på riktigt då det är en ren "action-kamera" för sport/fågelfoto/motorsport etc.

Danne B.

Citat från: Daniel S skrivet 27 juli 2011, 10:43:49 AM
Det är en Canon EOS 1D Mark III. Inte direkt en kamera du ser att en bröllopsfotograf använder på riktigt då det är en ren "action-kamera" för sport/fågelfoto/motorsport etc.

Varför skulle inte den kameran fungera även för det ändamålet? Jag vet pressfotografer som kör med den kameran och är nöjda...!

//Danne

5783

Citat från: Danne B. skrivet 27 juli 2011, 17:49:28 PM
Varför skulle inte den kameran fungera även för det ändamålet? Jag vet pressfotografer som kör med den kameran och är nöjda...!

//Danne

De allra flesta bröllopsfotografer föredrar FF (Fullformat) som inte har någon brännviddsförlängning. Här passar EOS 5D Mark II och EOS 1Ds Mark III bättre. Men visst kan man fota bröllop med EOS 1D Mark III eller en EOS 7D/60D/600D o.s.v också. Men de är inte lika "specialanpassade" för det som FF-husen. I ett Ds så står s:et för Studio exempelvis. 1D Mark III har 10,1 Megapixels medans 1Ds Mark III och 5D Mark III har 21,1 MP. Skulle jag gifta mig och hade anlitat en dyr fotograf som dök upp med en 1D MkIII så skulle jag ifrågasätta hans val av kamera. Jag har själv fotat bröllop med EOS 5D och jag föredrar verkligen den framför "crop"-husen. Speciellt i trånga och mörka utrymmen som kyrkor ofta är.

Pressfotograf och bröllopsfotograf är dessutom så långt ifrån varandra du kan komma. Den ena söker färre bilder av högsta kvalitet/upplösning medans den andra vill ha många bilder där kvaliteten inte är prio 1 (för tidningstryck krävs inte lika hög upplösning). Pressfotografer söker den snabbaste kameran som finns så att de inte missar något i stundens hetta. En bröllopsfotograf arbetar på motsatt sätt.
Nikon vände dock upp och ner på allt detta med deras D3-serier av proffskameror. 

Danne B.

Ah... Du menar så! Fick för mig att du tyckte att det var en oduglig kamera helt enkelt! :)

//Danne

5783

Citat från: Danne B. skrivet 27 juli 2011, 18:56:57 PM
Ah... Du menar så! Fick för mig att du tyckte att det var en oduglig kamera helt enkelt! :)

//Danne

Nej för tusan.  ;)

Det blev en hel tråd om den filmen på fotosidan där vi fotonördar fick avreagera oss på att han fotade med en 1D Mark III istället för en mer lämplig kamera.  ;D

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 27 juli 2011, 18:58:49 PM
Det blev en hel tråd om den filmen på fotosidan där vi fotonördar fick avreagera oss på att han fotade med en 1D Mark III istället för en mer lämplig kamera.  ;D

Som det alltid ska bli när rekvisitafolket på ett filmbolag har plockat fram fel saker till ett visst ändamål. :)
Detaljer som är otroligt nördiga och ointressanta för majoriteten kan ju störa nörden/entusiasten rejält.

5783

Citat från: Ersa skrivet 27 juli 2011, 19:10:56 PM
Som det alltid ska bli när rekvisitafolket på ett filmbolag har plockat fram fel saker till ett visst ändamål. :)
Detaljer som är otroligt nördiga och ointressanta för majoriteten kan ju störa nörden/entusiasten rejält.

Exakt.  :)

Samma sak när de använder en buss/tåg-typ på en linje i en film och man vet att en den modellen aldrig har rullat på linjen.  8)