Huvudmeny

Ceris 43+53

Startat av rengmark, 25 juli 2011, 01:15:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Ceris 43 med släp 53 har just passerat Sandöbron på sin färd mot Umeå.
Men hur är det med länstrafikprofileringen?

Ersa

Citat från: rengmark skrivet 25 juli 2011, 01:15:59 AM
Men hur är det med länstrafikprofileringen?

Just buss 43 är Ceris enda reservbuss för denna linje, och som vanligtvis rullar Sundsvall-Stockholm, och som därför inte behöver ha "Norrtågsfärgerna".

Om man ska vara petnoga har kustbussarna ingen "länslack" (iaf inte en som tillhör ett enda av Länstrafiksbolagen), utan den helblå lacken är ett samarbete mellan de fyra nordliga länen, och används till de längsta länsöverskridande linjerna (förrutom kustbussarna även 40, 45 och 63). Numera har den ju även inslag av gult för att efterlikna Norrtågs färger så mycket som möjligt.

Härlig bild för övrigt! Sandöbron är alltid fin! :)

rengmark

Jag gillar nog den blåa färgen bättre.
Men varför är inte Ceris 43 vit, precis som 56 och 57 som går på Stockholmlinjen?

Bussföraren

Citat från: rengmark skrivet 25 juli 2011, 10:42:46 AM
[img width=800 height=600]
Men varför är inte Ceris 43 vit, precis som 56 och 57 som går på Stockholmlinjen?

56-57 är ju profilerade för Tallink med deras loggor, en reservbuss som ska kunna brukas i Länstrafiken ska nog knappast ha den profileringen.

swedebear

Citat från: rengmark skrivet 25 juli 2011, 10:42:46 AM

Jag gillar nog den blåa färgen bättre.

Jag håller med och just denna dvs 45:an åkte jag med till Härnösand i fredags eftermiddag

Ersa

Citat från: Bussföraren skrivet 25 juli 2011, 10:49:48 AM
56-57 är ju profilerade för Tallink med deras loggor, en reservbuss som ska kunna brukas i Länstrafiken ska nog knappast ha den profileringen.

Precis. En reservbuss ska kunna hoppa in på all trafik firman kör, och ska därför ha en "neutral" firmafärg helt utan trafikhuvudmanna- eller rederiloggor. Sådan information räcker det med att skylta på destinationsskylten.

rengmark

Jag håller med när jag tittar på bilden. Den här bussen är inte neutral precis.
Intressant med skyltningen Svenska Buss istf. Tallink Silja.

Esbjörn

Citat från: rengmark skrivet 25 juli 2011, 11:51:27 AM

Jag håller med när jag tittar på bilden. Den här bussen är inte neutral precis.
Intressant med skyltningen Svenska Buss istf. Tallink Silja.

Ceris kör inte bara till båtarna utan linjen körs även åt just Svenska buss.