Huvudmeny

Scania typebetegnelser

Startat av gunn-mas, 29 september 2007, 23:06:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gunn-mas

Scanias typebetegnelser varierer noe, men etter å ha gått gjennom ny-lista har jeg merket jeg at:
Busser bygd i Slupsk ser ut til å ha prefikset CK.
Katrineholm ser ut til å ha CL.
Tartu ser ut til å ha IK og IL.
Lahti ser ut til å ha EK.
Bokstavene som kommer til slutt varierer mellom IB, UB og IB.  Hva betyr alle disse bokstavene?

Bent Gunnar Mastad

Omni

nje...nu får vi nog reda ut det lite här:
C = helbyggd buss
CK på K-chassi, CL på L-chassi och CN på N-chassi.

IL = Intercity (OmniLine-bussen) byggd på L-chassi. IK = byggd på K-chassi..som ju bara finns i nya Scania-rangen.

Sedan kommer EK från mig...bussen säljs och marknadsförs som en ren Omniprodukt - OmniExpress, och marknadsförs eller säljs inte som en Lahden Autokori.
För att skilja ut den från dom övriga så har jag valt E som i Express...men den kunde lika gärna heta KK, eftersom den är en så kallad Kombibuss ...byggd på K-chassi.

OmniLine-bussen byggs till i år i Tartu, Estland, men produktionen flyttas just nu till St Petersburg, Ryssland.

För övrigt kan jag tillägga att alla Scanias chassier är K, L eller N-chassier oavsett påbyggnad.
I chassi-informationen står tex en CK113 som en K113 med kaross från Katrineholm, eller en IL94 som en L94 med kaross från fabriken i Tartu...BaltCoach.

Uffe

Esbjörn

UB, IB och EB är beteckningen för vilken framvagn bussen har.
UB = lågentré stads- och regionchassier.
IB = stel framaxel.
EB = separat hjulupphängning.

Esbjörn

Kikade på ett par OmniExpress på CBR.
De flesta verkar stå som K380...och motsvarande.

MEN! Röke Buss vagn betecknas som Scania LK...
DDA461 - SCANIA LK380EB6X2*4NI13

Kan det vara detta som är den officiella beteckningen på OmniExpress? Står L månne för Lahti?
...eller är det någon på Vägverket som trampat i klave...f´låt - tangentbordet?

Omni

hmm...var ju lustigt...som sagt jag har valt och kalla den EK..men det är ju jag personligen..
Jag har inte sett någon officiell beteckning från Scania ännu......
Dessutom heter ju OmniLine IK...och skulle den heta som du menar ovan...så skulle det rimligen vara BK på den bussen...eller BL...BaltCoach...som ju bygger den...

hmm...rörigt värre :-)

Men som jag skrev ovan så har Scania egentligen inga officiella beteckningar för annat än helbyggd buss, C, och varken OmniLine eller OmniExpress är ju helbyggda, utan komplett uppbyggda.

gunn-mas

Nå som fabrikken i Katrineholm er nedlagt, og all chassis-tilvirkning foregår i Södertälje, kan man vel ikke lenger kalle det "helbygd buss"?