Busstyp på långlinje

Startat av Martin Maltkvist, 24 juli 2011, 19:17:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Vilken sorts buss kan jag förvänta mig på Swebus 832 från Köpenhamn till Stockholm imorgon 21:10?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Optimal

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 juli 2011, 19:17:19 PM
Vilken sorts buss kan jag förvänta mig på Swebus 832 från Köpenhamn till Stockholm imorgon 21:10?

Ska du också åka med till köpenhamn:)

Affe/Märsta

Dom kanske lånar någon gammal Berkhoof från Arriva.
Affe Märsta.

Carl Eric

Turerna till och från Uppsala på 832 körs nästan alltid med OmniExpress!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikey

Citat från: Affe/Märsta skrivet 24 juli 2011, 19:29:26 PM
Dom kanske lånar någon gammal Berkhoof från Arriva.

Det skulle vara sevärt! ;)

Martin Maltkvist

Citat från: Jim skrivet 24 juli 2011, 19:28:33 PM
Ska du också åka med till köpenhamn:)

Aaa, tanken är då att jag tar tåget till Malmö och sedan nattbussen u retur från Köpenhamn.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

tågluffaren

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 juli 2011, 20:02:33 PM
Aaa, tanken är då att jag tar tåget till Malmö och sedan nattbussen u retur från Köpenhamn.

Är det nåt speciellt som händer i Köpenhamn?

Martin Maltkvist

Citat från: tågluffaren skrivet 24 juli 2011, 21:39:30 PM
Är det nåt speciellt som händer i Köpenhamn?
Nää, bara en dagtur Malmö + avstickare enär min semester börjar imorgon.

Hälsningar
/Martin

Jonas Strömblad

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 24 juli 2011, 20:02:33 PM

Ska man inte ha det bra på semestern? Att åka landsvägsbuss Köpenhamn-Stockholm är ju självplågeri  :o
/J

tågluffaren

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 26 juli 2011, 10:37:37 AM
Ska man inte ha det bra på semestern? Att åka landsvägsbuss Köpenhamn-Stockholm är ju självplågeri  :o
/J

Vadå landsvägsbuss?

Det är ju E4an som gäller.

Martin Maltkvist

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 26 juli 2011, 10:37:37 AM
/J
Självplågeri är att med berått mod boka en biljett om jag vet att de tänker sätta ut en MAN på min avgång, drömmen vore att få åka med en Carrus Star 502 men det närmaste jag kommer sånt är företagets 9700:or. Nu gick det visserligen bra att åka ovan nämnda sträcka med 6778 men jag sov inte på långa vägar så bra som jag brukar göra ombord på en buss.

Hälsningar
/Martin

Ersa

Idag sågs 6009 lämna CT på linje 830 mot Göteborg...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 26 juli 2011, 17:41:11 PM
Idag sågs 6009 lämna CT på linje 830 mot Göteborg...

I Jönköping vid 17.30-tiden kunde jag fotografera en Neoplan, 6223, på linje 830. Så Swebus verkar ha viss vagnsbrist. För övrigt såg jag att Interbus körde dagens avgång på linje 857 Västervik-Göteborg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Kan tillägga att det var vid 13-tiden. Strax efter 6009 kom 6222 på 835:an mot Kalmar.
Tråkigt att Swebus inte kunde köpa c:a 10 st OmniExpresser i våras så de hade kunnat få bort alla dessa gamlingar.

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 26 juli 2011, 15:25:23 PM
Nu gick det visserligen bra att åka ovan nämnda sträcka med 6778 men jag sov inte på långa vägar så bra som jag brukar göra ombord på en buss.

Inga 67xx-vagnar ska normalt sättas ut på längre linjer, utan dessa passar bäst på de kortaste linjerna 866 och 867.

Bussföraren

Till skillnad från i fjol sommar har MAN bussarna varit vanliga gäster på b.la 835, inget bra sätt att behålla kunderna gentemot Sv Buss o Silverlinjen, ifjol sommar var det ju nästan uteslutande Omniexpresser och 9700.

Är det inte på g ytterligare smååkarägda bussar i Swebus livrè, från förarhåll sägs det ju så i a f och att det ska vara billigare att leja utomstående åkare på b.la 835:an istf dottern Nobina.