Omnilink - en udda variant

Startat av Greger Larsson, 24 juli 2011, 11:56:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Omnilink i 12,75 m längd har aldrig fått något genomslag. Borde väl ha passat i Stockholms ytterområden? Med lite fler dörrar då kanske, men i SL-trafiken är ju av tradition tvåaxliga bussar aldrig längre än 12 meter(med några få undantag).

Ersa

Citat från: Greger Larsson skrivet 24 juli 2011, 11:56:49 AM
Omnilink i 12,75 m längd har aldrig fått något genomslag. Borde väl ha passat i Stockholms ytterområden? Med lite fler dörrar då kanske, men i SL-trafiken är ju av tradition tvåaxliga bussar aldrig längre än 12 meter(med några få undantag).

Den traditionen har väl även att göra med längdkraven för tvåaxlingar i innerstan? SL-operatörerna vill väl inte gärna köpa bussar som inte får flyttas till (eller ens tomköras i) själva innerstan.

5783

Problemet är att Stockholms ytterområden växer så det knakar och börjar alltmer likna stadstrafik. Söderort är ett ex på detta. Men SL verkar leva kvar på 70-talet och fortsätter att köra med lågentrebussar medans ex Jönköping nu kör med MAN med 2-2-2-2 dörrar. Det bor 310000 människor i Söderort! Att jämföra med Jönköpings 127000.

Saxat från Wikipedia

"Söderort benämns den del av Stockholms kommun som ligger söder om Stockholms innerstad. Stockholms kommun betecknar kommundelen Söderort som ett stadsområde."

Bussmicke

Danne har en poäng men jag kan fortfarande inte förstå varför man kör stadsbuss på landsbygden som exv. Södertörn, Roslagen, Vallentuna landsbygd, Värmdö exv.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

5783

Citat från: Bussmicke skrivet 24 juli 2011, 12:13:16 PM
Danne har en poäng men jag kan fortfarande inte förstå varför man kör stadsbuss på landsbygden som exv. Södertörn, Roslagen, Vallentuna landsbygd, Värmdö exv.

Jag är helt med dig. Jag skulle gärna se att B12MA blåbussarna lackades röda och flyttades till landsbygden men det går inte.  :-[

Omnilasse

Citat från: Daniel S skrivet 24 juli 2011, 12:04:29 PM
Problemet är att Stockholms ytterområden växer så det knakar och börjar alltmer likna stadstrafik. Söderort är ett ex på detta. Men SL verkar leva kvar på 70-talet och fortsätter att köra med lågentrebussar medans ex Jönköping nu kör med MAN med 2-2-2-2 dörrar. Det bor 310000 människor i Söderort! Att jämföra med Jönköpings 127000.

Saxat från Wikipedia

"Söderort benämns den del av Stockholms kommun som ligger söder om Stockholms innerstad. Stockholms kommun betecknar kommundelen Söderort som ett stadsområde."

Men det handlar ju om ekonomi också och struktur. Inte minst SL:s krav på antal platser per buss begränsar ju användandet av låggolv. I ett sådant gigantiskt trafikområde som skapas nu i Stockholm sydväst med väl över 260 bussar och både landsortslinjer och mer stadslika linjer, är det förstås billigare om bussarna kan användas på samtliga linjer. Det ger mer effektiva omlopp. Sedan är ju inte invånarantalet heller helt avgörande, handlar ju också om hur många människor som bor på en begränsad yta.

Det finns givetvis linjer där låggolv skulle passa betydligt bättre - men du får inte glömma bort att många åker tunnelbana (att jämföra med Jönköping etc), i Söderort är det väl få linjer som på det sättet har ren stadskaraktär. Däremot en linje som 160 - blir ju rätt konstligt att köra med lågentré på - särskilt som många äldre bor i området. Än konstigare att man inte fått/begärt dispens för ledbusskravet via Årstadal så man tvingas blanda ledbussar med vanliga normalbussar...men det är ju en helt annat fråga förstås...

Mikael Ringmarck

Mycket intressant, jag visste inte ens att Omnilink existerade i denna variant. Finns det fler än denna i Sverige?

Ted Selander

Citat från: Mrbuss skrivet 24 juli 2011, 14:18:15 PM
Mycket intressant, jag visste inte ens att Omnilink existerade i denna variant. Finns det fler än denna i Sverige?

De är två kamrater i Sundsvall, 8151-52, från 2005.

/Ted

Mikael Ringmarck

Citat från: Ted S skrivet 24 juli 2011, 14:26:46 PM
De är två kamrater i Sundsvall, 8151-52, från 2005.

/Ted

Kul, må de leva många år framöver! Tyvärr är det inte varje dag jag har vägarna förbi Sundsvall, annars hade jag nog försökt knäppa någon bild.

Mats Karlsson

Citat från: Mrbuss skrivet 24 juli 2011, 14:18:15 PM
Tjörns Omnibus har väl åtminstone 6 stycken.

Mikael Ringmarck

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 juli 2011, 18:01:11 PM
Tjörns Omnibus har väl åtminstone 6 stycken.

Jajamen. Inte mindre än 7 st av årsmodell 2006-07 hittade jag på SBH. Dessa har då det nya utseendet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mrbuss skrivet 24 juli 2011, 19:17:35 PM
Jajamen. Inte mindre än 7 st av årsmodell 2006-07 hittade jag på SBH. Dessa har då det nya utseendet.

Den t  ex.