Bättre buss finns inte

Startat av Greger Larsson, 24 juli 2011, 11:35:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


bilomnibussen

Det var grejor det, och stora ord! Fast hellre en Scania-Vabis men det gick ju inte att få.
Mvh Jan G

BengaB40

Hej! Hade varit kul att vara med på visningen av denna vackra buss för över ett halvsekel sedan! Hoppas den blev en "hit" för ägaren, förarna och passagerarna! Om man hellre velat ha ScV fanns ju iaf trösten att den vita ratten var identisk med ScV:s utom signalknappen med Volvo-emblemet förstås! Hälsn. BengaB40

Mats Karlsson

Jag undrar om den "utomordentligt goda luftkonditioneringen" kunde klara av att kompensera för rökningen ombord, med tanke på att askoppar fanns vid varje säte. Det måste ha varit hemskt att åka på långa resor i en buss som tillät rökning. Sedan måste bussen ha blivit väldigt fet och äcklig invändigt pga röken.     

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 juli 2011, 18:56:41 PM
Jag undrar om den "utomordentligt goda luftkonditioneringen" kunde klara av att kompensera för rökningen ombord, med tanke på att askoppar fanns vid varje säte. Det måste ha varit hemskt att åka på långa resor i en buss som tillät rökning. Sedan måste bussen ha blivit väldigt fet och äcklig invändigt pga röken.     

"Utomordentligt god luftkonditionering" borde på den tiden på sin höjd vara detsamma som vi i dag kallar forcerade ventilation. Det vill säga att kyld luft tillsatts men den gamla luften byts inte ut. Knappast motsvarande de krav vi i dag ställer på AC. Den kunde inte heller hålla undan röken utan om många rökte så blev det nog att skära sig fram genom luften. Jag kan inte minnas att jag någon gång åkt i en buss där rökning varit tillåten men jag har varit inne i ett antal sådana som just kommit från beställningskörningar där det varit fri rökning. Det var inte direkt någon angenäm upplevelse ens för mig som var van vid rök från min arbetsplats på den tiden (restaurangvagnarna där det då var tillåtet att röka; detta förbjuds först 1976 inte på mitt initiativ men på min tillskyndan).

Men detta var ju på en tid då det röktes i alla offentliga miljöer utom i kyrkan och teatersalongen samt ombord på bussar i kortväga linjetrafik. På tågen var det tillåtet att röka vid ungefär hälften av platserna. I ett väntrum på ett sjukhus var luften oftast tjock av rök.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bilomnibussen

Fanns det verkligen "kyld luft" år 1960? Var det inte bara luftutsläpp ovanför resenärerna och något slags evakueringsventiler baktill??
Mvh Jan G

Staffan Sävenfjord

Citat från: bilomnibussen skrivet 24 juli 2011, 19:49:27 PM
Fanns det verkligen "kyld luft" år 1960? Var det inte bara luftutsläpp ovanför resenärerna och något slags evakueringsventiler baktill??
Mvh Jan G

Det kom i den vevan men jag är osäker på det exakta året och också om det fanns för bussar. Det fanns i alla fall i början av 1960-talet för järnvägsvagnar. Det fungerade inte så vidare bra. Jag skrev också "på sin höjd" vilket antyder en viss tveksamhet om det verkligen fanns för bussar och om i så fall just denna buss hade det.

Notera också att trots att det var en lyxbuss så finns inte toalett. Det skulle dröja ännu ett decennium innan sådan blev vanligt på långfärdsbussar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

saurer

Luftdysorna kom med Neoplan typ Hamburg ,en uppfinning av den framlidne Albrecht Auwärter

Toalett började väl komma på 50-talet ,jag tänker på Sjs bussar med dörr längst bak och GDG bussen med Arvika kaross
Standard blev det väl inte förrän senare hälften av sjuttiotalet

                                                             

BengaB40

Hej! Det där med toalett i en turistbuss var inte så väsentligt på 50- och 60-talet! De bestyren fick man sköta under morgon och kväll på hotell och eventuellt vid något lunch-stopp mitt på dagen! Ölande och supande ombord på bussar var i princip inte uppfunnet på den tiden! Hälsn. BengaB40