Scania K112 Ascan

Startat av Mr:bussis, 23 juli 2011, 19:42:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr:bussis

Vem har byggt buss karossen Scania K112 Ascan?

Bussföraren


Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussföraren skrivet 23 juli 2011, 19:43:35 PM
Aabenraa

Karossen är framtagen i samarbete mellan Scandia i Randers (som annars är mest kända för att bygga järnvägsfordon) och Aabenraa Karosserifabrik. Byggena lär dock ha skett i Aabenraa. Det var visserligen tänkt att de skulle byggas i Randers också men jag tror inte det blev något av med det.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2011, 19:48:02 PM
Karossen är framtagen i samarbete mellan Scandia i Randers (som annars är mest kända för att bygga järnvägsfordon) och Aabenraa Karosserifabrik. Byggena lär dock ha skett i Aabenraa. Det var visserligen tänkt att de skulle byggas i Randers också men jag tror inte det blev något av med det.


Var det inte så att Scandia ägde Aabenraa ett tag? Därav namnet Aabenraa-Scandia, förkortat Ascan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 23 juli 2011, 19:59:57 PM
Var det inte så att Scandia ägde Aabenraa ett tag? Därav namnet Aabenraa-Scandia, förkortat Ascan.

Det kan jag inte utesluta men i början av 1990-talet ägdes i alla fall Scandia av ABB Traction. Vid ett besök på den fabriken 1993 så berättades det att de varit med vid konstruktionen av dessa karosser. Då köpte också Kässbohrer Aabenraa-fabriken och bussarna fick åter namnet Aabenraa, dock med tillägg av Kässbohrers logotyp.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

64-LE

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2011, 21:17:55 PM
Det kan jag inte utesluta men i början av 1990-talet ägdes i alla fall Scandia av ABB Traction. Vid ett besök på den fabriken 1993 så berättades det att de varit med vid konstruktionen av dessa karosser. Då köpte också Kässbohrer Aabenraa-fabriken och bussarna fick åter namnet Aabenraa, dock med tillägg av Kässbohrers logotyp.




Karosserifabrikkens stifter Peter Petersen solgte firma til Scandia i 1976.

I 1988 blev firmaet solgt til tyske Kässbohrer.

I 1994 blev firmaet solgt til Volvo, og det var også Volvo der nedlagte Aabenraa Karosserifabrik i 2004.

Aabenraa Karosserifabrik byggede sine første buskarrosserier i 1948. De var bygget i træ.

I 1954 gik man over til at bygge buskarrosserier i aluminium.

Den nævnte karrosseritype er bygget af et Alusuisse M5438-profilsystem.

Det har intet tilfælles med Scandia FlexiLiner-jernbanevognkassernes, andet end begge systemer er leveret af Alusuisse.

Aabenraa Karosserifabrik byggede sit første buskarosseri af M5438-profilsystem i 1978, og i 1985 gik man over til udelukkende at anvende M5438.

I 1995 præsenterede man de første busser bygget af Säffle System 2000-profilsystem.


Lars

Swebus 3780 som gick i Arvika var byggd i Danmark men det stod Säffle på den.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars skrivet 24 juli 2011, 15:10:19 PM
Swebus 3780 som gick i Arvika var byggd i Danmark men det stod Säffle på den.

Jo, Säffle Karosseri hade den vanan att märka bussarna med Säffle om de skulle till Sverige. Och Aabenraa om de skulle till Danmark fast de var tillverkade i Säffle (tror dock att detta aldrig förekom i verkligheten). Samma sak var det med det av Säffle ägda Horten Karosseri i mitten av 1980-talet. Bussar byggda där märktes Säffle om de skulle till Sverige.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)