Huvudmeny

B10R

Startat av Mr:bussis, 23 juli 2011, 19:36:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr:bussis

Vad betyder B10R på en volvo buss?


B10 M  = mitt motor


Patrik

Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

Mr:bussis

Tack..

Vem har byggt karossen ascan då??


Svemicke

Citat från: Patrik skrivet 23 juli 2011, 19:38:50 PM
Bakmotor.

Är det inte mer än det? Har hört att det var skillnad på B10R och B10B på något sätt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jens

Har inte skillnaden mellan B10B och B10R något att göra med om motorn är stående eller halvliggande även om båda är bakmonterade?

Mats Karlsson

#6
Citat från: Svemicke skrivet 24 juli 2011, 14:38:26 PM
Är det inte mer än det? Har hört att det var skillnad på B10R och B10B på något sätt.
B10R var Volvos stadsbuss med bakmotor 1978-1992. Den hette först B59 under åren 1971-78. Sedan bytte den beteckning till B10R samtidigt som den åtgärdades på en hel del svaga punkter, bl.a. ramkonstruktionen. 1992 presenterades B10B som var en helt ny buss för olika ändamål med bakmonterad motor. Den var avsedd för både stadsbussar och linjebussar och var således tänkt att både ersätta B10R och vara ett komplement till den tidigare presenterade B12 för uppdrag som inte krävde den största motorn. Den var också tänkt som ett komplement till B10M, dvs till de uppdrag där bakmotor passade bättre än mittmotor. B10B kallades därför för den fexibla bakmotorbussen när den prsenterades. Lite senare kom den också i lågentréutförande, kallad B10BLE och som sådan blev den mycket populär, så populär att den senare även kom i boggiutförande.  

Greger Larsson

Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 juli 2011, 15:49:23 PM
B10R var Volvos stadsbuss med bakmotor 1978-1992. Den hette först B59 under åren 1971-78. Sedan bytte den beteckning till B10R samtidigt som den åtgärdades på en hel del svaga punkter, bl.a. ramkonstruktionen. 1992 presenterades B12B som var en helt ny buss för olika ändamål med bakmonterad motor. Den var avsedd för både stadsbussar och linjebussar och var således tänkt att både ersätta B10R och vara ett komplement till den tidigare prsenterade B12B för uppdrag som inte krävde den största motorn. Den var också tänkt som ett komplement till B10M, dvs till de uppdrag där bakmotor passade bättre än mittmotor. B10B kallades därför för den fexibla bakmotorbussen när den prsenterades. Lite senare kom den också i lågentréutförande, kallad B10BLE och som sådan blev den mycket populär, så populär att den senare även kom i boggiutförande. 

Mats, tror du tänkte rätt men skrev lite fel. Det rödmarkerade ska nog vara B10B resp B12(utan B). B12B kom inte förrän 1998, Skelleftebuss hade under en period exemplaret med chassinr 1.

Mats Karlsson

Tack Greger! Jag var för snabb i skrivandet. Har nu rättat min text.

Lars

Här kommer en av de sist fotade bilderna på en av de första Volvo B12, Swebus 3383


bisquit

Ojdå hur länge sedan var det den Whanoolen Brann upp? Misstänker av fotot att döma. Att det var du Lars som körde denna tingest!?

Lars

Nej jag körde inte denna då men bussen brann upp 21/10 2004 på rv. 61 utanför Eda skans mellan Åmotfors och Charlottenberg när den var på tomkörning för att hämta passagerare på Gardermoen.
Jag satt på jvstn i Charlottenberg och drack kaffe när brandkåren ryckte ut och strax ringde telefonen om att en Swebus brann så då åkte vi dit.
Brandkåren hittade dieselfiltret liggande löst och bussen hade hämtats från service på Volvo samma morgon.

bisquit

Det är inte bra när de slarvar med Service på ett fordon. Tur iaf att bussen var tom på folk!