Konstig funktion i nya bussar

Startat av buskörare, 23 juli 2011, 18:31:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Kanske ni kan förklara detta. Både i Solaris och MAN har att man måste öppna bakdörrarna före framdörren om man vill att dom ska stanna öppna. Öppnar man framdörren först så går bakdörrarna igen trots att man öppnat dom manuellt. Om nån förstår  :P Även våra Scania årsmodell 09 tror jag var så, men det var en bug och rättades till av Scania.
Vad i hela friden är den funktionen bra för? Farligt tycker jag.

Optimal

Den funktionen finns inte på MAN som rullar i Stockholm Innerstad. Har inte heller hört eller vart med om att någon Ny Scania vagn var så. Säkert bara någon tillfällig bugg.

Ersa

Det är troligtvis en spec/programmeringsfråga. Att det gäller det att svenska bussföretag väljer hur de vill ha dörrarna kopplade. Om man inte säger något, så får man nog denna för oss udda tyska/polska variant.

I Umeå lärde sig förarna tidigt att öppna bakdörrarna först, och därefter framdörren. Då stannade bakdörrarna i spärrat öppet läge. Om man istället öppnade framdörren och någon avstigande hann trycka på sin dörröppnarknapp, så hamnade bakdörrarna i automatiskt läge och gick då igen automatiskt, vilket många resenärer inte förstod. De trodde seriöst att det var föraren som satt och stängde manuellt.
Det stora problemet var att om föraren råkat öppna framdörren först, så gick det inte att spärra upp bakdörrarna om de redan hunnit öppnas av en knapptryckning där bak. Först måste bakdörrarna gå igen helt, och först därefter kunde man spärra upp bakdörrarna med de återfjädrande dörrknapparna. Förutsatt att ingen resenär än en gång tryckte på sina dörröppnarknappar...

Jag kan ju säga att jag helt klart föredrar en vippbrytare med två lägen (alla mitt- och bakdörrar öppna eller stängda), vid sidan av diffusa återfjädrande dörrknappar.

På samma vis använder jag aldrig den automatiska dörrfunktionen på f.d. SL-bussar i UL-trafik, då många Upplänningar inte alls förstår det här med fotoceller. Dvs det här med att mitt- och bakdörrarna öppnas/stängs automatiskt beroende enbart på hur de avstigande själva bryter fotocellerna. Även i Umeå tätort hade majoriteten resenärer stora bekymmer med fotocellerna på B7LA-vagnarna vilket fick dem att hata dåvarande Swebus ännu mera (då nästan allt är operatörens fel i den stan).

lil-sis

Nä det där med fotoceller fattar man inte i Uppsala.

I Sthlm lärde man sig ju det som pytteliten!

buskörare

Citat från: Jim skrivet 23 juli 2011, 22:56:13 PM
Den funktionen finns inte på MAN som rullar i Stockholm Innerstad. Har inte heller hört eller vart med om att någon Ny Scania vagn var så. Säkert bara någon tillfällig bugg.
Mysko då att våra har det? Flera ur samma serie går ju kvar i stan?

Mikael Ringmarck

Det var något liknande med de Mercedes Citaro vi hade i Bromma...otroligt störande moment och faktiskt lite farligt. Numera petar jag aldrig på en automatikknapp. Även om det finns passöppna-knappar kör jag med manuell öppning - det är mycket smidigare och sparar tid.

buskörare

Citat från: lil-sis skrivet 23 juli 2011, 23:35:49 PM
Nä det där med fotoceller fattar man inte i Uppsala.

I Sthlm lärde man sig ju det som pytteliten!

Jag stod som ett fån på en buss i Tyresö med fotoceller. Ingen info, ingenting. Men jag fick ju hjälp förstås  :P Nu är det nog ganska ovanligt med bara fotoceller i bussarna här, nu är det "självöppningsknappar" som gäller i alla bussvarianter.

buskörare

Citat från: Mrbuss skrivet 24 juli 2011, 14:26:54 PM
Det var något liknande med de Mercedes Citaro vi hade i Bromma...otroligt störande moment och faktiskt lite farligt. Numera petar jag aldrig på en automatikknapp. Även om det finns passöppna-knappar kör jag med manuell öppning - det är mycket smidigare och sparar tid.

Jag tycker det där med att resenären öppnar sin dörr själv är bra. Men ju nyare bussarna är, ju längre verkar dörren stå öppen sen sista gick ut? I stan hade jag nog gjort det samma som du, ute på Lidingö funkar det i 99% av fallen bra med automatiken. Men så kommer det en barnvagn eller en rullator och det blir sådär. Dörren går på MAN-bussarna inte igen, men dom börjar stängas och det räcker för att skrämma livet ur den som ska in. Även om dom vänder och går upp igen. På våra Scania (6679-81) gick dörren igen och det klämdes en del barnvagnar innan vi förstod vad det var. Det var våra och några enstaka på andra depåer som hade detta fel, men det rättade Scania som sagt till. Men då är det utländska bussar som har denna usla funktion? Nån som fattar vitsen ens nere i Europa? Är det för att vi har knapparna som resenären själv öppnar med som det blir fel tro? Att det är den funktionen som krockar med bussens orginalfunktion?