Överhettade Scania

Startat av Calle, 22 juli 2011, 20:29:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Är det inte ett problem att vissa Scania OmniCity och OmniLinkarna blir överhettade?

Mikey

Bara interiört, i alla fall de utan fläktar eller AC. Om det är etanoldrift på dem fungerar de inte om det är varmt ute. Något om överhettning har jag dock aldrig hört.

Optimal

Citat från: Mikey skrivet 22 juli 2011, 21:26:18 PM
Bara interiört, i alla fall de utan fläktar eller AC. Om det är etanoldrift på dem fungerar de inte om det är varmt ute. Något om överhettning har jag dock aldrig hört.

Etanolarna fungerar hur  bra som helst när det är varmt ute. Körde en dag när det var 42 grader ute i solen. Inga som helst problem. Tempmätaren höll sig på 80-85 grader under hela färden.

Calle

Har hört rykten om att Scanias OmniCity och OmniLinkar blir överhettade p.g.a. för hög temperatur i motorrummet.

buskörare

Citat från: Calle skrivet 22 juli 2011, 22:05:03 PM
Har hört rykten om att Scanias OmniCity och OmniLinkar blir överhettade p.g.a. för hög temperatur i motorrummet.

Det problemet hade vi på gamla Volvo i Örebro.

buskörare

Citat från: Mikey skrivet 22 juli 2011, 21:26:18 PM

Varför skulle inte etanolarna funka? Då skulle ju halva Stockholms stadsbusstrafik stå sommartid om det var sant. Däremot får man tänka sig för när man stänger av den och låta den gå ett tag efter stopp så man inte får ånglås.

yngrot

Funkar gör dem men de blir väldigt mycket varmare i motorutrymmet och även längst bak invändigt än diesel det minns jag från MaxCi i Borås när jag körde där men som nån skrev så länge man inte får ånglås är det inte några problem
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Calle

Citat från: buskörare skrivet 23 juli 2011, 00:40:57 AM

På vilket sätt då? Berätta gärna...

buskörare

Citat från: Calle skrivet 23 juli 2011, 12:56:40 PM
På vilket sätt då? Berätta gärna...
Om man stängde av bussen så startade den inte om det var för varmt i motorrummet. Upp med motorluckan och sen fick man stå i 10-20 min innan man kunde starta och köra iväg.

BadTab

Spolar man bara kylarna med jämna mellanrum och ser till att det funkar med fläkteriet så brukar det sällan bli nå problem med överhettning..:)

Optimal

Citat från: buskörare skrivet 23 juli 2011, 19:26:46 PM
Om man stängde av bussen så startade den inte om det var för varmt i motorrummet. Upp med motorluckan och sen fick man stå i 10-20 min innan man kunde starta och köra iväg.

Jo. Det minns jag var ett stort problem med Volvo B12B som man körde.

buskörare

Citat från: Jim skrivet 23 juli 2011, 22:54:03 PM
Jo. Det minns jag var ett stort problem med Volvo B12B som man körde.
Jag vet inte modellen, men 3213-3222 tror jag dom heter.

Christer K

Citat från: buskörare skrivet 23 juli 2011, 00:40:57 AM
Detta problemet fanns även på Scania CR 111 man fick öppna luckorna i underdelen av motorrummet så blev det bättre.

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Calle

Har motorplåtarna någon inverkan på hur varmt det blir i motorrummet?