Kollision spårvagn + bil vid Djurgårdsbron

Startat av Andreas91, 22 juli 2011, 17:13:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas91

Såg denna artikel när jag sökte på DNs hemsida: http://www.dn.se/sthlm/bil-krockade-med-sparvagn-vid-djurgarden Då kommer min fråga: Vad gör en bilist i kollektivtrafikfältet? Man kan hoppas att bilister, som utnyttjar kollektivtrafikfälten som snabbvägar, slutar upp med det. Hade det gått att kommentera denna artikel, så känner jag på mig att åtminstone någon skulle lacka ur på spårvagnsföraren...

Bussföraren

Inget reserverat körfält där.

Vagnen kommer från Djurgårdsbron och svänger in på Strandvägen mot City, bilen kommer från Ambassaderna(Djurgårdsbrunn) och ska svänga upp mot Djurgårdsbron.

Ouppmärksamhet från bägge förarna, om inte Spv föraren varit vårdslös är bilisten vållande.

Andreas91

Aha, jag som trodde att det var kollektivtrafikfält vid busshållplatsen. Jag vet ej vem som agerade fel, men är det inte så att spårvagnen har förkörs-rätt mot bilen? Bilen stannade ju, som synes, på trottoaren, precis innan hållplats Djurgårdsbron. Teorin är kanske fel, då ber jag om ursäkt, men jag får nästan en känsla av att bilisten (om tricken har rätt att åka) antingen 1: inte kikade i backspegeln och såg att spårvagnen var på gång eller 2: föraren såg spårvagnen komma i någorlunda hög fart, men inser försent att bilen inte hinner glida förbi framför och slutar istället i ett klämt läge.

Ove Bojarp

Det vi fick lära oss när vi tog körkort i AB-länet så fanns gott om
spårvägsspår och deras refuger och då gällde att spårbunden trafik
hade företräde mao spårvagnar. Har de inte det längre?

Knut

Citat från: Ove Bojarp skrivet 23 juli 2011, 13:27:17 PM
Det vi fick lära oss när vi tog körkort i AB-länet så fanns gott om
spårvägsspår och deras refuger och då gällde att spårbunden trafik
hade företräde mao spårvagnar. Har de inte det längre?
Vem bryr seg. alltid lille meg først. Og skal bare osv

Nico

Citat från: Bussföraren skrivet 22 juli 2011, 17:22:15 PM
Inget reserverat körfält där.

Vagnen kommer från Djurgårdsbron och svänger in på Strandvägen mot City, bilen kommer från Ambassaderna(Djurgårdsbrunn) och ska svänga upp mot Djurgårdsbron.

Ouppmärksamhet från bägge förarna, om inte Spv föraren varit vårdslös är bilisten vållande.

Nja, just där har de väl redan kommit in i själva kollektivkörfältet (på Strandvägen efter Narvavägen i riktning mot Nybroplan) och står precis före hållplats Djurgårdsbron. Däremot så finns det inget reserverat körfält i själva den lilla udda cirkulationsplatsen omedelbart före den punkt som fordonen står på vid forotillfället. Å andra sidan finns det både ljud- och ljussignaler som meddelar att spårvagnen är på G och även jag vill minnas att de alltid har företräde så det är nog bilföraren som får ta på sig skulden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman