Keolis 6344 i Täbytrafiken

Startat av Mikael T Nilsson, 21 juli 2011, 10:07:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Under våren 2011 flyttades Keolis 6344 från Råsta till Täby. Bussen är en särling bland Täbys B9S-vagnar då den har dörrställning 1-1+2-0. Denna dörrställning verkade vara standard på Råstas B9S-vagnar som levererades 2007 (6338-6349 + 6371-6383). Den senare serien är stomlinjebussar avsedda för linje 179.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Frippe Fribas

Den lär troligen få sällskap av 6343 under hösten så den inte behöver känna sig så utanför...  ;)
//Fredrik

Bussfanatikern

Jag har länge undrat varför man har valt dörrarrangemanget 1+1+2 på dessa bussar istället för 1+2+1?

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 juli 2011, 13:04:21 PM
Den lär troligen få sällskap av 6343 under hösten så den inte behöver känna sig så utanför...  ;)
//Fredrik

Tack för uppgiften. Kommer inte fler B9S-vagnar i 63xx-serien att flyttas från Råsta till Täby när ersättningstrafiken för t-bana linje 19 upphör? Jag har en obekräftad uppgift att åtminstone 38xx- och 66xx-vagnar (B9S) ska flyttas tilll Täby från Råsta då.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussfanatikern skrivet 22 juli 2011, 01:38:32 AM
Jag har länge undrat varför man har valt dörrarrangemanget 1+1+2 på dessa bussar istället för 1+2+1?

De flesta blå B9S-vagnar som trafikerar stomlinje 179 har denna dörrställning. Jag har hört något om att anledningen till detta var att det var ett krav att få plats med fler barnvagnar. Men varför ett antal röda B9S-vagnar har denna dörrställning vet jag inte.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Ersa

För att det ändå bara ryms en enda barnvagn i framdelen pga att motorn tar upp alla plats?
På dessa barnvagnstäta stomlinjer vore en lågentré-ledvagnspusher (typ OmniLink) med 1+2+2 nog bättre än en B9S.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 22 juli 2011, 07:59:22 AM
Tack för uppgiften. Kommer inte fler B9S-vagnar i 63xx-serien att flyttas från Råsta till Täby när ersättningstrafiken för t-bana linje 19 upphör? Jag har en obekräftad uppgift att åtminstone 38xx- och 66xx-vagnar (B9S) ska flyttas tilll Täby från Råsta då.

Inga ledvagnsflyttar från Råsta till Norrort är planerade. Alla 38xx hamnar i Nacka-Värmdö eller Stockholm Sydväst efter äventyret på TUB 1.

Med reservation för ändringar senaste månaden (Semester).

/Ted

BadTab

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 juli 2011, 13:04:21 PM
//Fredrik

6343 har ju hamnat i södern..;)

Jan

jag tänkte på det också
I branschen i 40 år

Nico

Citat från: Bussfanatikern skrivet 22 juli 2011, 01:38:32 AMJag har länge undrat varför man har valt dörrarrangemanget 1+1+2 på dessa bussar istället för 1+2+1?

Dessa bussar har även (normalt) två barnvagsplatser vid bakersta dörren om än något snett förskjutna framåt i förhållande till dörren. Antar att det kan vara lättare att få åtkomst till dessa med en dubbeldörr då. Vid mittdörren får man oxå plats med två barnvagnar, men de måste då stå i längsled och det är ganska bökigt när folk ska in/ut. Överhuvudtaget så är detta dock en ganska udda lösning, men den dikteras ju då av motorns placering. Är i övrigt ingen fan av pusherleder, men jag håller med om att t.ex. Scania Omni hade passat bättre på 179:an

Citat från: BadTab skrivet 23 juli 2011, 22:14:37 PM6343 har ju hamnat i södern..;)

Jo, sist jag hade med den att göra så rullade den på linje 783 så om det bara är över sommaren eller så får man väl se.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman